12V laddning under drift.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

12V laddning under drift.

Post by Tompa »

Hej,
jag har en liten fundering över laddning under drift... I natt körde jag slut på batteriet, ett 12V fritidsbatteri om 75Ah. Batteriet börjar nog bli lite trött och obset var igång i ca 12 timmar. Jag har hittills laddat under dagtid och kopplat bort laddaren under drift av teleskopet.
Det jag klurar över är om grejorna mår bra av att ha laddaren inkopplad under drift av obset? Laddaren är en CTEK Onyx som ger max 7A. Har dessa moderna laddare "hyss" för sig i form av pulser och annan svart magi som kan skada astro-utrustningen, eller dämpar batteriet i sig bort sådana?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 12V laddning under drift.

Post by stoffe »

En CTEK laddare kan ställas in på olika sätt, jag äger ingen själv men jag har läst att de har lägen för att rekonditionera batteriet osv. Då matas batteriet med en fyrkantsvåg för att få bort oxiden på blyplattorna, tror inte det kan vara så bra för resten av kringutrustningen, vissa CTEK laddare går att ställa in så de matar konstant 12V vilket i så fall skulle vara att föredra.

Om du har ett fast obs, varför blanda in batterier överhuvudtaget? Den enda vitsen jag kan se är att man får en batteribackup vid strömavbrott. En gammal nätdel från en stationär dator får man i princip gratis och där finns alla spänningar som behövs, själv har jag löst det så att min stationära dator matar ström till moderkortet osv i datorn matar även ström till allt möjligt tänkbart även utanför datorn som EQ6an, värmeband, firewirehub, USB-hubb osv osv. Allt från en enda nätdel. Då slippar man även konstiga spänningsskillnader mellan olika delar i sin utrustning. Jag har ett 500 watt agg i min burk.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 12V laddning under drift.

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Jag tror alla moderna laddare har lite hyss för sig som du säger med strömspikar och annat. Men jag brukar chansa och ha laddaren inkopplad under drift ibland när jag vet det kan bli problem. Köpte laddaren speciellt med tanke på det, den laddar med förhållandevis svag ström, 2 Amp ungefär så mycket som utrustningen tar under drift. Jag räknar kallt med att batteriet skall klara att dämpa ut de störningar som laddaren tillför. En bieffeekt jag la märke till är att när laddaren är på så stiger spänningen något såklart, ca 14 volt. Men det medför mer värmeförluster i den adapter jag byggt för kameran, 12 till 8 volt seriereglering.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 12V laddning under drift.

Post by Tompa »

Tack för era tips!

Jag tror att jag ska vara lite försiktig med CTEK-laddaren eftersom den matar ut upp till 7A, det kanske kan bli dyrt på sikt.

Bra idé med nätdel. Det står en överbliven dator hemma med ATX 500W. Jag kanske skall ta och riva igång den... Går det att ta 12 V från den 6-poliga PCI Expresskontakten? Det finns 3 stift med 12 V och 3 stift COM. Tänker jag rätt om jag kopplar samman de tre 12V-stiften för sig och det tre COM-stiften för sig? Jag tycker att kablarna ser lite tunna ut fram till PCI-kontakten och att det tål mer om de sammankopplas, plus för sig och com för sig.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 12V laddning under drift.

Post by Robert »

Det finns en lurig detalj med PC nätaggregat och de är ofta att 12V levererar fel spänning om inte 5V eller 3.3V är lastad med några A.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 12V laddning under drift.

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Så bör du rimligen kunna göra för så är det inkopplat på mitt grafikkort. Fast jag skulle nog bara koppla ihop nollorna (com) och utnyttja att du har två separata 12-volt utgångar. Kan ju till ex. isolera bättre om du kör motorerna i monteringen på den ena och kameran på den andra, eller andra fördelningar beroende på hur lasten ser ut.

Fast det kan vara så också att det bara är en 12 volts-del fast med dubbla kablar. På min nätdel står det besktivet som om det vore 2 separata 12 volt aggregrat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 12V laddning under drift.

Post by Tompa »

...kör motorerna i monteringen på den ena och kameran på den andra
Ja, det kan vara en idé. Det ska finnas 2 12V-slingor i aggregatet, men hur dessa är kopplade internt framgår inte av manualen. (Plexgear 500W)
Det finns en lurig detalj med PC nätaggregat och de är ofta att 12V levererar fel spänning om inte 5V eller 3.3V är lastad med några A.
Ok, men om aggregatet samtidigt matar PC-n som är igång bör det kunna funka?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: 12V laddning under drift.

Post by thanders »

Har du en CTEK-laddare som går att ställa i 13,7V supply-läge är det helt ofarligt för både batteri och utrustningen oavsett strömstyrka. Du behöver inte ens ha något batteri.

En EQ6 klarar t.ex. 11-15V enligt specifikationen, många andra "batteridrivna" utrustningar 10-16V.

Använder du batteriladdarläget kan batterispänningen momentant gå upp till 15V. Detta för att ladda batteriet snabbast möjligt. Några CTEK-laddare känner av när strömmen går mot noll (fulladdat) och minskar först då spänningen till underhållsladdning 13,7V. Har man en strömförbrukare ansluten har det hänt att strömmen aldrig går mot noll och batteriet har då "kokat torrt" och förstörts.

Enklare batteriladdare kan vara helt utan spänningsreglering och skall bara användas till batteriladdning.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 12V laddning under drift.

Post by stoffe »

Tompa wrote:Tack för era tips!

Jag tror att jag ska vara lite försiktig med CTEK-laddaren eftersom den matar ut upp till 7A, det kanske kan bli dyrt på sikt.

Bra idé med nätdel. Det står en överbliven dator hemma med ATX 500W. Jag kanske skall ta och riva igång den... Går det att ta 12 V från den 6-poliga PCI Expresskontakten? Det finns 3 stift med 12 V och 3 stift COM. Tänker jag rätt om jag kopplar samman de tre 12V-stiften för sig och det tre COM-stiften för sig? Jag tycker att kablarna ser lite tunna ut fram till PCI-kontakten och att det tål mer om de sammankopplas, plus för sig och com för sig.
De är i regel internt ihopkopplade på kretskortet i nätdelen, med andra ord ihoplödda tillsammans i en stor löd-ö gul kabel är 12V, röd 5V och svart är jord, var försiktig med CTEK laddaren. Det finns bakplåtskort med molexkontakt. Så blir det enkelt för dig att dra ut kablarna på utsidan datorn.

Ja, det kan vara en idé. Det ska finnas 2 12V-slingor i aggregatet, men hur dessa är kopplade internt framgår inte av manualen. (Plexgear 500W)

Det finns en lurig detalj med PC nätaggregat och de är ofta att 12V levererar fel spänning om inte 5V eller 3.3V är lastad med några A.


Ok, men om aggregatet samtidigt matar PC-n som är igång bör det kunna funka?
Ja, nätaggregatet startar inte utan att moderkortet startar. Så det är en utmärkt lösning, vill man köra ett ATX agg fristående så kopplar man den gröna kabeln till någon av de svarta på 20 pins (ibland 24 pin) kontakten. Har du datorn som strömförbrukare så får du ingen hög tomgångsspänning heller. En del gaming-grafikkort är onödigt stora strömförbrukare, skaffa ett passivt kort i fall du vill ha mer ström att tillgå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.