Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

akjalam2 wrote:Eftersom kablar är mitt yrke (EL Installatör) så retar man ihjäl sig på de kablar som följer nutida utrustning dvs plastbaserat i kvadrat.
I minusgrader så är det inga kablar längre utan mer eller mindre motsträviga halvstyva pinnar :(
Gummikabel är vad man behöver eg men det ser man med få undantag aldrig numera och man vill inte heller bygga om varenda pinal och montera vettiga kablar.
Tyvärr ett gissel man får dras med.
/Pierre
Tips på var man kan få tag på vettig kabel för en vanlig konsument? ELFA i all ära men smakar det så kostar det. Var hittar man t ex begagnad kabel i större mängder? I stort sett alla kablar i en bil har plasthöljen förutom tändkablarna (om man nu har sådana).
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Det är den andra USB>ser jag har, PL2303, men när jag provat med win8 drivrutiner går den ej att starta, klagar på hårdvaran är av för gammal version. Jag laddade i varje fall ned drivrutinen och provar den när det hänger sig nästa gång. Vistadrivrutinerna går ju bra så länge man inte har automatik uppdatering aktiverad. Tack för hjälpen!


Håller nu ikväll på att testar lite HDR, tycker det är så tråkigt när man förlorar färgerna på stjärnorna pga begränsad dynamik. Resulterar ju att stjärnorna saturerar och alla blir vita. Återkommer på ny tråd om jag får fram något intressant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Nu har projektet kommit så långt att det blivit observatorium på balkongen.
17 ready for use.jpg
17 ready for use.jpg (433.47 KiB) Viewed 8303 times
Med det här skall jag kunna komma igång betydligt fortare, fjärrstyrning via nätverket ut till balkongen, längre fram med möjlighet att utvidga det till större avstånd. Men många praktiska problem att lösa till dess.
18 garage.jpg
18 garage.jpg (443.37 KiB) Viewed 8303 times
Med huvan på som täcker både montering och teleskop och datorutrustning under. Huvan köpt på Biltema för det facila priset 59kr.

Fokusmotor och off-axis guider står på tur att lösas. Blir det bra investeras i en större lins när jag hittar något lämpligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Gjorde en komplettering i datorlådan häromkvällen. Jag har ju nu hunnit provköra datorutrustningen i fält och allt har fungerat bra förutom mindre problem med kommunikationen med Canon kameran över USB anslutningen. Har köpt USB kablar av bättre kvalité samt ställt om i datorn så att sleep funktionen för USB är disabled. Har också av praktiska skäl satt dit en strömbrytare som bryter strömmen till en del av uttagen. Jag ville inte ha någon strömbrytare från början då det är en källa till problem.

Har två strömförsörjningskablar. En går till dator och montering. Den andra går upp till anslutningsplattan för teleskopet och strömmatar kamera, värmeband, framtida fokusmotor. Här uppe sitter också USB huben. Uppdelningen gör att de stör varandra mindre samt att jag har kunnat använda klenare kablar, 0.75mm2.
19 electric switch.jpg
19 electric switch.jpg (116.57 KiB) Viewed 8003 times
Strömbrytaren sitter på insidan till vänster, söker efter en plåtvinkel att fästa den i, någon som vet var någonstans sådana finns att köpa? Den skall ha ett 20mm hål. Under det röda plastskyddet sitter 45Amph batteriet.

Sammanfattning på vad som finns i astrolådan idag, här i ligger det mesta elektriska som behövs för en kvälls fotande:
Batteri, 45Amph, Biltema.
Säkringsterminal med 4 uttag varav 3 går via huvudströmbrytaren.
Ciggarett uttag, 3st.
12 till 19 volts omvandlare för datorn.
Datorn, ASUS EEE mini PC, kommunicerar över LAN eller Wifi.
12 till 8 volts konverter till kameran, egenbyggd.
USB till seriel konverter för styrning av bulb funktionen på kameran.
EQMOD direct, för PC anslutningen till serieporten på EQ6 monteringen.
GPS för positionsbestämning.
QHY5 guide kamera, ej klart.
Värmeband, 3 watt.
USB hub.
Diverse USB kablar.
Diverse strömförförsörjningkablar.
Batteriladdare, har jag tillgång till nätspänning får laddaren sitta i hela tiden. Har inte märkt något problem med det.

I datorn är installerat:
Ultravnc, för remotekontroll.
ASCOM, det gemensamma kontrollprogramet för de olika ingående delarna.
CDC, Cartes du Ciel stjärnkartprogrammet, styr även monteringen.
EQMOD, för direktstyrning av monteringen, EQ6 Synscan pro.
PHD2, för guidning, ej klart för nuvarande.
APT, för styrning av Canon kameran, skall senare också kunna flytta monteringen mellan olika objekt under fotograferingen.
Open office, för kalkylprogrammet så beräkningar kan göras.
Operativ system Windows 8, jäkla skit!

Jag fjärrstyr detta från en laptop, är jag på permanent plats har jag en 24" extern ansluten. Samt att det finns en router. Är jag ute på fält ansluter jag laptopen direkt till utrustningen och använder ej den inbyggda datorn. Kan då max ha ett avstånd mellan montering och laptop på 3m. Använder jag den inbyggda datorn kan jag vara var som helst i världen bara det finns internetanslutning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

En vinkel kan du tillverka själv av en bit aluminiumplåt. Annars har väl bygghandeln något i galvat stål med diverse hålstorlekar, kanske inte blir så snyggt.

Ett tips är att skaffa libre office istället för det gamla ej mer uppdaterade open office. Jag tror till och med att open office gått helt i graven och ej finns längre.

Att du inte skaffar Windows 7 Ultimate 64-bit istället för Win 8 om du inte är nöjd? XP är inte att tänka på i alla fall :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

När man bor i lägenhet blir även enkla jobb komplicerade tyvärr. Men det får duga med lite tejp som fäste till strömbrytaren tills den dag ett färdigt fäste dyker upp.

Att Open Office skall läggas ned visste jag inte. Synd för det har varit väldigt bra och till mycket hjälp för mig. Men än så länge fungerar det.

Även om jag inte gillar windows8 så lär jag kämpa vidare med det, lär inte kunna undvika det i andra samanhang så lika bra att bita vidare i det sura äpplet. Varför gör Microsoft så här, ta bort knapparna??? Hörde någon sa att man kunde ställa om w8 så man fick tillbaks det gamla hederliga skrivbordet, men hur gör man det?

Gamla hederliga windows xp har jag kvar i någon reservdator samt laptopen som fjärrstyr astroservern, men där spelar det mindre roll att det inte är senaste version.

Man känner ju sig i dessa tider mer som datortekniker än astronom.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Hehe jag vet inte om jag håller med om att XP är så hederligt.. Jag har inte varit så nöjd med det, det har dålig minneshantering och känns i övrigt väldigt segt och inte heller 100% stabilt. Jag körde Linux helt och hållet på den tiden då XP var populärt :good: Idag måste jag köra Windows pga av att jag håller på mycket med foto utanför astronomin oxå och att alla astroprogram i stort sett kräver Windows för att funka. Då valde jag den bästa Windows versionen som jag kunde hitta och det blev Windows 7 Ultimate 64-bit av flera skäl.

Var inte ledsen över att Open Office gått i graven. Tanka hem senaste Libre Office här istället och var glad :geek: 8)
http://www.libreoffice.org/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by Frazze »

Open office lever i högsta grad. Apache har tagit över utvecklingen och senaste uppdateringen släpptes den 4:e september.

http://www.openoffice.org/sv/
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Aha där ser man! Det var under flera år som det inte kom någon uppdatering, de flesta Linuxdistar skeppar med Libre Office istället så jag var lite inkörd på det.

Tack för tipset Frazze!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Vid mina test har det visat sig att använda en USB utan extern strömförsörjning ger mycket problem.

För att komma tillrätta med har jag idag byggt mig en strömförsörjning för USB Hubben. Utgick från en USB Ciggarett omvandlare. Normalt brukar man kunna ta ut 2 Amp vid 5 volt, den jag hittade i lådan ser dock väldigt klen ut så har nog en betydligt mindre maxström.
20 12  to 5volt adapter.jpg
20 12 to 5volt adapter.jpg (107 KiB) Viewed 7821 times
I samband med detta får jag också koppla ur focus drivern så den inte går på USB strömmen. 5 volt ger väl lågt moment på motorn. Det går att ställa om styrenheten så den tar matning utifrån och klarar upp till 8 Volt. Det är samma spänning som jag matar kameran med så tänkte de får dela på samma spänning. Lite riskabelt är det, steg motorer kan ge en del spikar på spänningen som i värsta fall kan förstöra kameran. Men tror tillräckligt på det för att göra ett försök.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Ikväll flyter det på bra.

Har nu adderat ett extra uttag på den befinliga 12 till 8 volts adaptern så att även fokusmotorn kan ta sin ström härifrån.
21 12  to 8volt adapter.jpg
21 12 to 8volt adapter.jpg (113.29 KiB) Viewed 7803 times
Försöker hålla ner antalet komponenter så bra att samma spänningsomvandlare kan användas till 2 enheter. Ett varningens ord, USB focus som min fokusdriver heter är jag mycket nöjd med, men en sak, den lilla switchen för att välja mellan intern eller extern strömförsörjning är mycket ömtålig. Min sprack när jag skulle peta den till andra läget med en liten sruvmejsel. Skall ni göra något liknande, ta isär burken så ni får se ordenligt hur switchen skall flyttas. Nu gjorde jag helt sonika så att jag tog bort den och lödde en kabel som bygel i stället.
22 overview.jpg
22 overview.jpg (544.77 KiB) Viewed 7803 times
Här är en översikt, du får skrolla runt i zoomat läge för att se den förklarande texten. Ganska trassligt som synes, teleskopet syns knappt bakom alla kablar. Men om nu allt fungerar bra utan en massa kommuniktionsproblem skall jag köpa kortare USB kablar, A till B typ på 30cm.

Fokusmotorn fick nu ett helt annat moment med 8 volts matningen. Går knappt att håll emot. Slirar det någonstans så är det i friktionskopplingen i fokuseraren.
23 battery and computerbox.jpg
23 battery and computerbox.jpg (105.15 KiB) Viewed 7803 times
Även i batteriboxen har det rensats upp en del. Batteriet under det röda plastskyddet. Ovanpå ligger GPS mottagaren om normalt sitter ovanpå locket. En fästvinkel för strömbrytaren saknas samt en ström och voltmeter, vill helst ha en som går att koppla till datorn via USB, har dock inte hittat något vettigt än.

Mellan teleskop och datorlåda behöver jag två USB kablar. En styr Canonkameran, den andra till bulbcontrol, EQ6 control, focusmotor, guidecamera. Just Canonkameran har jag haft mycket problem med i USB anslutningen. Tappar lätt kontakten, nu med separat kabel tycks det i varje fall vara hanterbart. Antar att nyare kameror inte har detta problem.

Jag har också 2st strömförsörjningar. Den ena till EQ6 monteringen. Den andra till de två spänningsomvandlarna (Canonkamera, fokusmotor, USB Hub), värmeband.

Har jag nu lite tur kanske det kan bli några kort på kometen Lovejoy.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Idag kom de special USB Typ A till Typ B kablarna på 25cm. Köpte de på Cableworld http://www.cableworld.se/ och de kostade 20kr/st och 20kr i frakt.
24 overview smal.jpg
24 overview smal.jpg (131.93 KiB) Viewed 7751 times
Så här såg det ut innan, ganska kabeltrassligt men de var ju under testfasen.
25 overview short cables.jpg
25 overview short cables.jpg (94.52 KiB) Viewed 7751 times
Med de nya korta kablarna blev det en så här cleanlook. Kablarna är ganska tunna och smidiga i rumstempertur. Får se hur det blir i kylan, skärmegenskaperna är antagligen ganska dåliga med tanke på hur tunna de är. De test jag gjort har inte visat på några problem vad gäller kontakten mellan PCn och USB enheterna.

Längre fram får jag monterna någon slags skena och sätta de olika apparaterna på.

Men vart tog den utlovade klara kvällen/natten vägen, här är idel moln som vanligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

I ett försök att få ordning i kabeltrasslet i astroboxen köpte jag på Biltema självhäftande kardborreband. Mycket enkelt att fästa och praktiskt när man behöver ta isär elektronikboxarna.
26 cleanup kardborre.jpg
26 cleanup kardborre.jpg (103.17 KiB) Viewed 7638 times
Blev lite säkrare nu så at inga kablar fastnar, speciellt när motorfokuseraren matar ut från parkeringsläge är det lätt någon kabel slits av. Det går nu två USB kablar samt en strömförsörjning ned över monteringen och vidare till datorn.

Skall bunta ihop kablarna också vid enare tillfälle när jag testat klart.

Det är bra när det är lite löst monterat för jag har tappat räkningen sedan länge på hur många gånger jag kopplat om systemet. När teleskopet skall ned i lådan måste vissa delar också kopplas bort.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Fick ganska klart väder ikväll. Ut med gejorna på balkongen, det tar ca 10 minuter. Sedan tar det 1 timme att kalibrera positionen och ställa fokus. Men det går snabbare och snabbare. Teleskopet behöver ju närmare 1 timme innan det termiskt stabilserats sig till yttertemperaturen, så går inte att komma igång så mycket snabbare om man inte låter teleskopet sitta kvar på monteringen ute.

M106 står ganska bra till utanför i öster så det får bli kvällens försöks objekt. Men det går inte att exponera mer än 30sekunder vid iso800 och ett f5 system. Mer än så och man har bara ljusföroreningar på bild.
27 catching m106.jpg
27 catching m106.jpg (227.37 KiB) Viewed 7575 times
Så här ser det ut på astroserverns skärm.

Enhetshanteraren ligger uppe så man kan försäkra sig att alla USB-enheter ligger kvar på samma portadress. Tänk vad bra det hade varit om man kunde namnge alla enheter. Fokuskontrollen har ett eget namn, de andra inte. Antar att det ligger permanent inlagt i driverns hårdvara. Har i varje fall inte hittat något sätt att ändra namnet på de övriga.

CDC (stjärnkartprogrammet) visar hur kamerans synfält ligger och gör det lätt att centrera kameran över objektet. Den lilla rutan motsvarar guidkamerans synfält.

Här syns hur PHD2 (autoguideprogrammet) har låst på en stjärna (gröna korset) för att guida. Guidekameran som är ansluten via en off-axis guider har relativt stort synfält så det är ganska lätt att hitta en guidestjärna. Flatfieldcorrectorn är ganska väl tilltagen så den ger bra ljusstyrka till off-axisadapterns anslutning. Huvudtuben har 680mm i fokallängd samt att det är en fullframe kamera vilket gör att det finns många ljusstarka stjärnor att tillgå i det stora fältet. Hade man haft en SCT med 2000mm fokallängd och en liten CCD kamera sensor hade det varit mycket svårare, jag är verkligen imponerad av er som hanterar ett sådant system fotografiskt. Den här stjärnan har magnitud 5 så det klarar kameran galant. Ned till magnitud 8 har jag prövat och det har också gått bra. I grafen syns hur guidningen ger ett ditherkommando efter varje exponering. Det är tyvärr ganska lätt man kommer åt guidekameran så den hamnar ur fokus reltivt huvudkameran. Vore ju bra med motorfokus på den också, men går kanske att lösa med någon sorts mekanisk lägeslåsning av off-axis adaptern. Fokus skall ju bara behöva göras annars när man ändrar i systemet.

EQMOD styr EQ6 monteringen, 1 punktskalibrering. Polinställningen ganska noggrant gjord tidigare med drift align assisterat av guidekameran och PHD2, inom några bågminuter.

APT styr kameran, fokus och synkar med PHD2 så att dithering kommer vid rätt tillfälle. APT är så avancerat att det kan hantera flera kameror med olika exponeringstid och synka för bästa tidseffektivitet. Kanske jag kan köra två kameror i framtiden med två teleskop på samma montering, 680mm och 200mm. Det gäller ju att ta vara på de få klara nätter som tilldelas på ett år. Ditherings förflyttning är egentligen lite för liten för den pixelskala detta system har, minst 5 bågsekunder vore bra. Men stora förflyttningar ger också längre stabiliseringstider så det är lite av en kompromiss. Kameran styrs med en 3 sekunders fördröjning för att spegeln skall hinna vibrera ut. Ni har väl sett denna spännande film på vad som händer inne i en DSLR när man exponerar? Se speciellt hur spegeln rör sig!

http://www.dpreview.com/articles/798309 ... -10-000fps

Kul när man kan testa efter allt detta meckande och byggande. Mycket återstår, men motiveringen ökar med lite praktiserande på stjärnhimlen emellanåt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Nu har jag haft min astrobox ett tag och den började bli ett riktigt skatbo efter alla modifieringar jag gjort när det tillkommit nya enheter. Framförallt är det fördelningen av strömmen på minuspolen som inte riktigt hållit någon bra lösning.

Fick tag i en fördelningslist med flatkontakter på en biltillbehörsfirma och med den blev intrycket och driftsäkerhetenn bra mycket bättre.

Så här ser det ut idag:
30 electric box.jpg
30 electric box.jpg (86.18 KiB) Viewed 7034 times
Passade också på att koppla in batteriladdaren permanent och fästa den i väggen med kardborretejp.
31 electric box.jpg
31 electric box.jpg (75.81 KiB) Viewed 7034 times
Betydligt mer städat intryck nu. Har fortfarande inte hittat något fäste för huvudströmbrytaren, men det kommer.

Under det röda plastskyddet sitter 45Amph batteriet. Här får det bli en modernare och lättare lösning i framtiden. Skall också bli enkelt att lyfta ut batteriet och ha en 12 volts kraftaggregat i de fall när batteriförsörjning inte behövs. Möjligen skulle då lådan inte behöva vara så stor, o andra sidan är det ju en bra plats att förvara tillbehören i under transport. En stor fördel med den här lådan är att det är en gammal kylbox. Det innebär att förlustvärmen från datorn håller lite värme i lådan och därmed fungerar batteriet mycket bättre i kylan.

Idag sitter här:
GPS mottagare
Batteriladdare
12 till 19 volts aggregat för dator
Säkringsbox, de 4 uttagen har varsin 5 amper säkring
Fördelningskontakt
Huvudströmbrytare
Dator som är fjärrstyrd

Ut från lådan går en 230 voltskabel för batteriladdning.
En USB kabel som ansluter till USB HUB på teleskopet.
En strömförsörjningskabel för montering
En strömförsörjningskabel för värmeband, kamera, fokus, guidecamera och andra tillbehör på teleskopet.

Strömförsörjningskablarna är separat partvinnade för att reducera störningar, framförallt från montering och dator.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;