Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Efter att hållit på ett tag med glappande kontakter och dålig batterikapacitet så bestämde jag mig att bygga om originaldelarna mot lite mer fungerande. Finns väl inget så frustrerande att stå där på natten och felsöka under en klar stjärnhimmel.

Passar samtidigt på att bygga om utrustningen för fjärrstyrning över WIFI. I princip kan jag ställa upp den var som helst bara det finns tillgång till WIFI och internet och jag kan då sitta hemma och styra teleskop och kamera. Krävs dock att någon har en byggnad med motoriserat tak och lite annan kringutrustning, men det kan man ju gå ihop om.

Här följer några bilder på det som är färdigt hittills och en kort beskrivning:
01 översikt.jpg
01 översikt.jpg (658.96 KiB) Viewed 11175 times
Här är en översiktsbild innan batteri och dator blir inmonterad i låda.
02 45Ah batteri dator.jpg
02 45Ah batteri dator.jpg (1.13 MiB) Viewed 11175 times
Valet på batteri föll på ett 45Ah batteri som en komprimiss mellan vikt och kapacitet, inköpt på Biltema för 500kr. Om det kommer räcka? Blir nog lite problem, men betydligt mer än de 17Ah jag haft tidigare. Det är delarna ovan som skall byggas in i en lämplig låda senare. Skall skydda mot fukt och kyla.

Nack delen med den här lösningen är att det blir två datorer, men jag kommer nog att ha tillgång till ström där jag sitter och kan kanske också dra fram laddström till teleskopet så att batteriet inte sätter gränsen för hur länge fotograferandet kan pågå. Batteri är ju ingen nackdel att ha vid teleskopet vilket fall som helst då det fungerar som backup vid srömavbrott.

Huvudströmbrytare och säkringsterminal har ej kommit på plats än på bild. Kablarna är 0.75mm2 tillsammans 3.0mm2. Säkring till dator 7Amp och övriga 5Amp. Skyddar bättre än att ha en stor huvudsäkring.
02a laddning.jpg
02a laddning.jpg (428.71 KiB) Viewed 11145 times
Så här smidigt går det att ladda batteriet, med laddaren följde en ciggplugg som jag ansluter i ett av uttagen. Den här laddaren ger bara 2amp så det är ingen snabbladdning. Men i de fall jag har tillgång på el kan den sitta i under användning är det tänkt. Det gäller bara att den inte ger för mycket störningar. Hade jag alltid haft tillgång till 230 volt el och med lite kraftigare laddare så hade det räckt om batteriet varit på 5Ah och då bara fungerat som backup någon timme. Liten och kompakt, kommer få plats i lådan.
03 2pol kontakter.jpg
03 2pol kontakter.jpg (949.67 KiB) Viewed 11175 times
Hur många har inte haft problem med glappande ciggarett uttag? Här är de ersatta med 2 poliga kontakter, är till viss del vattenskyddade. Inköpta på Biltema. De delar som är anslutna hit är EQ6 montering och Kamera (Canon EOS 5D). Som komplement finns en trippel cigguttag för andra enheter. Men bygger nog om alla ciggarettkontakter till detta om det blir bra.
03a adapter ciggplugg till 2pol kontakter.jpg
03a adapter ciggplugg till 2pol kontakter.jpg (191.47 KiB) Viewed 11150 times
Skulle jag i framtiden behöva ansluta kamera till ex. till ett ciggarett uttag har jag gjort en adapter med ciggplugg och kontakterna ovan. Det kan vara när jag är ute och timelapse fotograferar till ex. Då räcker det med ett vanligt mindre starthjälpbatteri.
04 EQ6 strömanslutning.jpg
04 EQ6 strömanslutning.jpg (773.15 KiB) Viewed 11175 times
Strömförsörjnings anslutningen på EQ6:an är verkligen dålig. Har tappa räkningen på hur många gånger jag förlorat strömförsörjningen till det. Och vilka problem det ställer till att få igång utrustningen igen. Man kan byta kontakt men den mest glappfria anslutningen är ju ingen kontakt alls. Har här borrat ett hål och dragit in en kabel och lödit fast direkt på kretskortet. Kändes underbart !
05 EQMOD direkt.jpg
05 EQMOD direkt.jpg (678.86 KiB) Viewed 11175 times
Datorn styr EQ6:an direkt via EQMOD så jag behöver ingen handterminal som krånglar. Adaptern är en standard köpt från Hitecastro. Har fungerat bra hittills. Styr monteringen med EQMOD, Cartes du Ciel som också samverkar med guidekamera och AstroJan Tools för att få dithering (små förflyttningar av teleskopet mellan exponeringarna)
06 Kamera anslutningar.jpg
06 Kamera anslutningar.jpg (713.01 KiB) Viewed 11175 times
Canon 5D drar ca 0.4Amp under exponering och tömmer snabbt det egna batteriet. Här syns den batteridummy jag byggt av kasserat batteri för att ansluta 8 volten från 12 volts konvertern. I batteridummyn har jag satt en elektrolytkondensator på 470myFarad för att tan hand om den momentana strömrusningen när spegel och slutare aktiveras. De två kablarna som syns styr kameran, en USB för kontroll och överföring av bilder samt en seriel anslutning för att ta längre exponeringar än 30 sekunder och få funktionen mirrorlock. Jag använder mestadels kontrollprogrammet Astrojan Tools som jag är mycket nöjd med.
07 12 till 8 volt konverter kamera.jpg
07 12 till 8 volt konverter kamera.jpg (616.43 KiB) Viewed 11175 times
Min egenhändigt byggda 8 volts adapter (från 12 volt) till kameran. Jag hade den först inne i originalbatteriet men det blev inte bra då kameran värmdes upp av förlusterna.
08 ASUS EEE mini pc.jpg
08 ASUS EEE mini pc.jpg (917.18 KiB) Viewed 11175 times
Datorn är en ASUS EEE med dualcore på 1.6GHz och 4GB ram. Datorns hårddisk kan bytas ut mot en SSD för att spara lite ström. Denna dator kommer fjärrstyras med ultraVNC eller liknande program. Jag slipper därmed dra långa USB kablar mellan laptop och utrustningen. USB till WIFI adaptrar brukar ju inte heller vara så lätta att få att fungera. Datorn har 5 USB portar varav 2 USB3 standard, än så länge slipper jag USB HUB, men det behövs i framtiden när fokusmotor och andra tillbehör tillkommer.

Jag har varken skärm eller tangentbord ansluten till datorn så det gäller att man kan lita på att fjärrstyrningen är driftsäker, har fungerat bra hitills. Skall längre fram testa med att gå förbi routern och ansluta datorerna direkt via WIFI, har aldrig provat detta tidigare så det blir intressant.
09 12 till 19 volt konverter dator.jpg
09 12 till 19 volt konverter dator.jpg (859.6 KiB) Viewed 11175 times
Spänningsomvandlare till datorn, från 12 volt till 19 volt. Tyvärr måste denna till, bättre hade varit att köra datorn direkt på 12 volt vilket den också arbetar på internt. Men batterispänningen är för ostabil för att klara datorns krav.
10 GPS USB unit.jpg
10 GPS USB unit.jpg (874.03 KiB) Viewed 11175 times
GPS enheten, ansluts via USB. Bra för att synka klockan och få rätt position om man är ute på resa med teleskopet. EQMOD kan ta in signalen, den ställer dock inte om PC klockan utan lägger upp en tidsdifferens som utnyttjas vid beräkningar. Bättre hade varit att ställa om klockan direkt tycker jag då jag nu får problem om differanserna blir för stora, typ minuter.

Vad som inte finns med här är guidekamera anslutning, har tidigare haft en webbkamera men den skall bytas ut mot något bättre. Fokusmotor är inte heller längre gånget än tankar i huvudet. Kanske Hitecastros lösning är bra. Såg en som hade den på Starbegue mötet i häromnatten. Batteriövervakning vore kanske inte heller dumt, någon som känner till någan sådan USB ansluten? Fast egentligen skall man ju inte plocka på en massa saker i onödan då de drar extra ström. Värmeband för teleskopen har jag aldrig använt men det måste nog till också, här gäller det att bygga en energisnål lösning.

Ja det var lite vad jag pysslat med att leta och bygga under de senaste veckorna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Visst är det härligt med hembyggen! Kul att du visar upp det här på Astronet! Ang HitecAstros Fokusmaster för stegmotorstyrning så rekomenderas utväxlingen att ligga på ca 1:50 annars går fokusmotorn sååå långsamt (jag har 1:100 vilket jag anser är för mycket på f/8 newtons) om man har ett högre utväxlingsförhållande. Vid lägre utväxlingsförhållande så tappar man fokusprecsion.

Ang GPSen så har jag inte hittat något program för Windows som kan synka klockan direkt från GPSen (förutom Mapsource).

Ang seriell kabel bulbkabel så kan jag tipsa om FTDIs USB-TTY5V (ja exakt den man bygger EQMOD-kabel utav) borde gå utmärkt att bygga bulbkabel utav då det finns en RTS signal där, kanske vore något? Helt utan extra dongel, från kameran direkt till USB. Ändrar heller inte comportsnummer varje gång man pluggar in och ur den.

Har du något artikelnummer på kontakten från biltema? Om de även har chassiehonor så är jag intresserad!

Tack för senast på Sandvreten!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Tack själv för Sandvreten kvällen!

Bra info om fokusmotorn, jag tänkte använda den så att det drar i en tandrem som ligger runt fokuseringen på optiken. Då kanske 1:200 är mer lämpligt i mitt fall, min Pentaxlins är inte så lätt att dra runt så den tar dessutom lite kraft. Vet du något bra ställe att köpa stegmotorer med inbyggd växellåda?

Vänta med att köpa Biltems kontakter tills jag får testa ett tag att de är tillräckligt bra. Men annars är de här, finns i flera pol utförande:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... don-44150/ , man får plocka ihop hylsor och hållare efter behov. Kontakten ger ett bra intryck i varje fall. En bra investering vore dock ett crimpverktyg speciellt anpassat för dessa kontakter.

Ja man kunde kanske använda något program externt utanför EQMOD för klockjusteringen, fast hade ju varit enklare om EQMOD direkt kunde gjort det. Tror det har något med säkerheten i windows att göra att det inte går att ställa om klockan direkt.

Alla mina USB enheter har fasta port nummer som jag kan ställa in i setupen för drivrutinen, om jag däremot flyttar kontakten till en annan port får den nytt nummer. Din lösning om alternativ till Hitecastro är bra så andra inte behöver köpa den ganska dyra Hitecastro adaptern.

Ett irreterande fel eller beteende jag har med min seriella adapter till exponeringen är att den fyrar av 4 exponeringar varje gång jag drar ut någon USB kontakt under reiniteringsfasen. Inte för att det ställer till något problem, men vore skönt att slippa det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Nur har även säkringsterminalen kommit på plats:
02b säkringsterminal.jpg
02b säkringsterminal.jpg (644.91 KiB) Viewed 11108 times
Denna fann jag på Biltema. Robust sak som verkar kunna klara en del omild behandling, lite klumpig lanske. Valde en med knivsäkringar som används i bilar då det ger bra kontakt med mindre risk för glapp. Skulle en säkring gå och man glömt ta med reservsäkringar har man ju alltid någon i bilen man kan ta.

Säkring 1: 7.5 Amp, dator och laddning
Säkring 2: 5 Amp, EQ6
Säkring 3: 5 Amp, Kamera Fokusmotor
Säkring 4: Reserv för extra tillbehör

Bäst att tillägga, skall man ha underhållsladdning och samtidigt använda utrustningen måste laddströmmen ha separat säkring, annars kan otrevliga saker hända!

Nu är det bara en låda som saknas, har letat men inte funnit någon lämplig. Får kanske bygga en själv om jag inte hittar en kylbox i lämplig storlek.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by mikaelanderlund »

Spänningsomvandlare till datorn, från 12 volt till 19 volt, är den direkt kopplad till ditt 12 volts batteriet? Tror att denna drar mycket ström, eller?
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Mikael!
Jo tyvärr drar datorn med omvandlare mer än vad energikalkylen tillåter. När jag använder datorn med autoguidning liger den på 80% belastning eller mer. Innebär 40W, dessutom tillkommer förluster i omvandlaren, kanske totalt 45W. 45/13=3.5Amp. Lite onödigt komplicerat, först 12 till 15 volt in, sedan 19 volt stabiliserat ut och sedan tar datorn ned det igen till 12 volt stabiliserat. Montering, kamera, fokusmotor klarar sig på under 1 Amp i genomsnitt. Skall jag däremot dessutom ha värmeband blir det svårt. När jag har det klart skall jag göra mer noggranna mätningar, går säkert att optimera datorn och få ned belastningen en del. Om jag ej kör autoguidning via datorn utan direkt från guidekameran till stativet sjunker belastningen på datorn avsevärt och därmed strömförbrukningen. Men förlorar då dithering funktionen vilket inte är så kul.

Skall jag ha det helt utan tillgång till nätel får jag antagligen ta till ett 100Ah batteri, men väger ju fasligt mycket. Men tanken är att mitt lilla batteri är mer en backup och skall kunna ha underhållsladdning, fast vore ju skönt att slippa den kabeln. Den dag det finns bränsleceller på 100W blir ju trevligt för oss.

Än så länge håller jag till på balkongen för att testa ut en fungerande lösning. Ganska skönt att kunna sitta i soffan och fjärrstyra allt. Behöver bara titta till det då och då (på monitorn) att allt sköter sig, inte en enda sladd in från balkongen.

Appropå värmeband som jag inte har så stor erfarenhet av, vad kan man räkna med för genomsnittlig effekt för ett 4" refraktor resp. 10" newton?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

När jag på slutet på 90 talet ville ha en dator (en pentium 166 mmx) i min bil för att kunna lyssna på mp3 filer vilket var helt unikt då när det mestadels var vanligt med kassetbandspelare och en och annan sprillans ny bil hade cd-spelare. Själv hade jag ju mp3 spelare med LCD display. Nåväl, det var nätdelen jag tänkte tipsa om. För 12V hade jag en 7812 CV (2A varianten) för 12V då generatorn kanske kunde ge en spik upp till 15-16V, vilket inte är så i ditt fall då du inte har någon generator. För 5V hade jag en Maxim krets som kunde leverera upp till 5V 5A och det räckte fakiskt! De negativa spänningarna -5V och -12V användes på den tiden enbart till comportar, idag på en modern dator kanske man ska komplettera med 3.3V matning? Då får du en rätt så energieffektiv nätdel. Har du provat att mata datorn med 12V direkt från batteriet? Det gjorde jag med min IBM X41 laptop, det fungerade utmärkt! Den gick perfekt på allt mellan 7-8 Volt (lägre så orkade inte bakrundsbelysningen till skärmen tändas) upp till 15V-16V nånting.

Jag tror de där kontakterna kan vara en väl värd investering, jag hade en fundering på banankontakter men det är lite lågbudget och risk för felkoppling. Heter inte de där kontakterna något i stil med ecognoseal egentligen?

Ang fjärrutlösare med usb konverter, jag känner till problemet med att slutaren går när man stoppar in kontakten. Tror inte det är så mycket att göra åt. Verkar vara någon form av självkontroll när drivrutinen installeras?

Ang värmeband så bör de vara pulsviddstyrda om du ska spara ström då du kan sänka styrkan och även få bandet att dra mindre ström.

Jag vet inte vad som är lämplig utväxling men 1:200 är kanske väl hög utväxling då det rekommenderade är 1:50. Du får vänta länge så att motorn hinner gå en stund innan du märker att fokuseringen har rört sig med för hög utväxling, det funkar ju annars.

Montera hela strömförsörjningen och allt på en pirra (postsäck-kärra på rikssvenska) så har du stora fina hjul att dra runt allt på med två handtag, då gör det inte så mycket att du har lite vikt. Ett par plankor till ramp till bakluckan om du vill slippa det lyftet oxå :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Jag tror nog det är lite komplicerat att bygga om en sådan kompakt dator som det här är, allt på ett kort antar jag, dessutom att bygga något bättre ligger nog utanför mitt kunskapsområde. En alternativ dator jag tittade på hade 12 volts inmatning, funderade länge på den men bedömde att den inte skulle klara av den variation i spänning som batteriet ger, men det hade kanske gått bra. Jag har nog spikar i battterispänningen i det fall jag laddar samtidigt som jag kör utrustningen (men så skall man normalt inte göra då batteriladdaren inte är konstruerad för det).

Jag har tyvärr inte kvar påsen till kontakerna så vet inte vilket fabrikat det är.

Misstänker också att det är svårt att komma förbi de extra avfyringar man får på kameran när man ansluter USB utrustning, man får leva med det tillsvidare.

Jag tänkte så att om 1:50 är rekommenderat eller 1:100 som du sa för en Newton som i regel har inbyggd växel borde jag ju ha betydligt högre utväxling. Ett drygt halvt varv mellan närfokus och oändlighet på min Pentaxlins. Om fokusrörelsen skall vara mellan oändligt och 150m så blir det en slaglängd av ca 1mm på optiken (motsvarar en vridning av fokusringen av ca 1/12 varv). Om man räknar stegmotorstep per fokuslängdenhet och vill ha 1/2my per steg (kan det vara rimligt?) skulle det krävas 2000 steg för slaglängden 1mm. En stegmotor har i regel 180 steg (ej microstep inräknat) per varv, vill alltså att stegmotorn skall göra 10 varv och att fokusringen vrider ca ett 1/12 varv. Ger 1:120 total utväxling och om kuggrems hjulen kanske ger 1/4 så kanske inte 1:50 var så dumt i mitt fall. Bra Stoffe du fick mig att ta fram räknedosan och fundera lite. Frågan om antagandet 1/2 my per stegmotorstepp var rätt? Om man strävar efter en spotsize på 5my eller bättre och har optik med ljusstyrka f4 eller lägre kanske det inte är så dumt antaget. Man måste ju också ta hänsyn till att stegmotorn skall orka dra runt fokuseringsringen, men problemet här blir nog mer att remmen slirar.

Men var får man tag i stegmotorer med inbyggda växellådor utan att det kostar skjortan?

Har en känsla av att detta drar ut på tiden och jag får stå i kylan och snurra på min fokusring för hand, dessbättre har jag pirra redan, har också byggt en plattform som jag kan sätta monteringen på.

Har man pengar kan man göra det lätt för sig och köpa den här:
http://www.blocket.se/lund/Canon_EF_600 ... ?ca=11&w=3

Inbyggd fokusmotor, dock ingen plats mellan kamera och objektiv för tillbehör.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Hej

Det har i alla fall funnits stegmotorer med växellådor 1:43 att köpa på ebay för ca 50 kr styck med frakt, man måste köpa 3-4 stycken har jag för mig. Hittar inte tillbaka till den säljaren nu.

Det finns en i UAA som kan ha en till salu, du har snart PM.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Här har astrolådan tagit ett steg vidare. Fyndade på Myrorna en kylbox att montera in batteri och dator i.
11 transportation mode.jpg
11 transportation mode.jpg (440.91 KiB) Viewed 10891 times
Så här ser lådan ut under transport. Den svarta plattan är fästet för cigg uttagen. Valde att ha den på utsidan så jag slipper onödig gnistbildning inne i lådan.
12 inside box.jpg
12 inside box.jpg (481.2 KiB) Viewed 10891 times
Här är innanmätet. Innehåller dator, spänningsomvandlare för dator, batteri och säkrings terminal. Skall längre fram fästa batteriet så det inte kan kana runt inne i lådan. Här finns ochså utrymmer för batteriladdare och lite tillbehör. Ett plastskydd skall tillverkas över batteriet så polerna inte riskera att kortslutas.
13 fuses.jpg
13 fuses.jpg (513.53 KiB) Viewed 10891 times
Säkringsterminalen.
14 GPS unit.jpg
14 GPS unit.jpg (386.98 KiB) Viewed 10891 times
GPS enheten, här på locket skall en plåtbit limmas fast på locket så GPS enhetens magnet kan fästa.
15 cigg outlet.jpg
15 cigg outlet.jpg (278.17 KiB) Viewed 10891 times
Cigguttagen monterade på utsidan så som de är under drift. Skall försöka att ha så få tillbehör anslutna via denna som möjligt. De kontakter som syns hänga fram är de jag kommer använda.
16 box ready to use.jpg
16 box ready to use.jpg (357.78 KiB) Viewed 10891 times
Så här ser det ut när den används. Den stora kabelstammen till höger är för kameran, den grå lådan är spänningsomvandlaren till kameran, kabeln till vänster för styrning av montering.

Sedan tillkommer guidekamera och en framtida fokusanordning. När det blir riktigt mycket tillbehör uppe vid telekopet skall en strömförsörjning dras dit upp som får förgrena sig där för att det inte skall bli så många kabler ned till boxen. En hubb placeras vid teleskopet också senare.

Man måste vara försiktig när man stänger in bateriet så här, framförallt vid laddning bildas knallgas i slutskedet. Det här batteriet har en ventil som hindrar eld/gnistor utifrån tränga in i battriet. Knallgas är vätgas och det är en lätt gas som stiger uppåt som även detta batteri kan avge. Locket måste alltså vara av vid laddning. Laddaren är av reglerande typ som övergår i underhållsladdning när batteriet är fullladdat. Laddaren ansluts till cigg uttaget utanpå lådan för att inte få gnistbildning nära batteriet.

En klar natt önskas nu så ett första prov kan göras.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Loppisfynd är kul! :) Det där blir säkert kalasbra när allt är klart! Ett tips ang batteriet, stäng lådan helt så behåller du värmen bättre och batteriet fungerar mycket bättre när det är varmt än när det är kallt. Det finns en viss anledning till att man monterar den typen av batterier i motorrummet på bilar och monteras batteriet i t ex bakluckan eller under ett av sätena i bilen så bör man ha en batterivärmare om inte värmen i kupén kommer åt. Jag förslår att du drar ut en slang med en krök i sidan av lådan för knallgasen så slipper du oroa dig. Det är bara när batteriet laddas som knallgas bildas.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Jo när jag tar bilder skall kyllådan vara stängd, datorns spillvärme tas då tillvara för att värma batteriet. Att jag valde en kyllåda var tack vare att jag läste här på Astronet om flera som kommit på den smarta ideen. En ventilation skall jag sätta på lådan också, fast jag tror inte jag placerar den på sidan utan upptill på locket. Knallgas (vätgas) är ju lätt en lätt gas och drar sig uppåt.

Kan ni tänka er att det blev en kväll igår med bara lite moln. Fram med grejorna och testa:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8003

Ett problem fick jag dock med datorn och USB portarna, har haft det tidigare men glömt bort vad som orsakade det. Mina USB tillbehör som EQMOD, USB>Seriel och GPS kan inte använda drivrutinerna för Win8 utan måste ha de äldre för Vista. Igår kväll hängde det sig ordentligt och jag installerade om drivrutinerna om och om igen. Alltid samma resultat, fungerade i några minuter sedan låste de sig och sa de inte var kompatibla. Efter några timmars frustration kom jag ihåg vad som orsakade det, Windows8 har en funktion för automatisk uppdatering av drivrutinerna. Den måste vara inaktiverad, men tydligen hade den råka bli aktiverad. Hann att ta några bilder i varje fall.

Min kamera har ju relativt stora pixlar men det är medvetet valt. Till den här 500mm linsen blir det ca 3.5 arcsec per pixel, alldeles fel, men till min 10" 1200mm blir det mer optimalt, typ drygt en arcsec per pixel. FWHM när jag fotar här från balkongen brukar ligga på 7 till 10" med nuvarande uppsättning med 500mm. Vad har ni andra åstakommit från citymiljö och FWHM och utan att använda smalbandiga filer?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by akjalam2 »

Eftersom kablar är mitt yrke (EL Installatör) så retar man ihjäl sig på de kablar som följer nutida utrustning dvs plastbaserat i kvadrat.
I minusgrader så är det inga kablar längre utan mer eller mindre motsträviga halvstyva pinnar :(
Gummikabel är vad man behöver eg men det ser man med få undantag aldrig numera och man vill inte heller bygga om varenda pinal och montera vettiga kablar.
Tyvärr ett gissel man får dras med.
/Pierre
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Hej Pierre!
Jo jag har också delvis arbetat inom industriel och man blir ju liksom inte speciellt upphetsad över elkablarna de använder. Man skulle ju egentligen öppna en astroel firma, är nog många som skulle ha behov av en kvalitetshöjning på kabel och kontaktsidan men kanske inte själva har kunskap/lust att utföra det.

Känns skönt nu när alla kontakter gör det de ska och man kan lita på förbindelsen, återstår nu att snygga till i råttboet som blev under testfasen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by stoffe »

Om du har FTDI-baserad EQMOD-kabel (sådana som jag bygger) så finns det en drivrutin som är anpassad för Windows 8.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Den andra chiptillverkaren som heter Prolific har även den uppdaterade drivrutiner för Windows 8
http://www.prolific.com.tw/US/ShowProdu ... 25&pcid=41

Det är de två vanligaste, det kanske finns fler tillverkare oxå men inget jag stött på förutom knepiga kina-kopior.

Själv har Windows 7 64-bit och kommer nog köra det i ett par år till innan jag byter till något annat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.