Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Nu är det dags för lite ombyggnader av astroservern med anledning att observatoriet börjar gå att använda.

Som jag skrev i en annan tråd behövs ju inte batteriet i transportlådan längre. Det kommer stå i observatoriet och därmed kan jag bygga astroservern med kringkomponenter mycket smidigare.

Till en början gör jag nog så att jag fäster allt på en träplatta som jag kan stoppa ned i lådan. I utrymmet som blir över kan jag ha tillbehören och verktyg som behövs. Kommer också med tiden göra en minimal låda för astroservern. Vid observatoriet kopplar jag in den med en snabbkontakt för strömförsörjningen från batteriet i observatoriet samt USB kabeln till routern, där finns också en fast monterad låda som jag kan ställa in astroservern i.

Blir en ganska enkel omkoppling av kablarna, tar till lite grövre dimension än tidigare eftersom första metern blir gemensam.

Vill jag testköra från balkongen har jag utrustningen i den tidigare blå lådan som skydd mot fukt och kyla, möjligen med ett litet backup batteri för att klara korta strömavbrott på några minuter.

När astroservern står i observatoriet så är den svår att nå med Wifi, måste dra fram kabel. Nu har jag köpt en riktantenn med kabel och hoppas det kommer räcka för att få bra förbindelse.

Har även sneglat lite på solcells laddning, men ser att det blir svårt att få strömmen att räcka till på vintern med nuvarande strömförbrukning, men för underhålls laddning och drift av ev fläktar kunde det vara bra.

Håller ju sedan tidigare också på med en ny astroserver baserad på en Raspberry, ligger lite på is dock eftersom det blev för långsamt med nuvarande processor med den lösning som jag tänkt mig. Den dag jag får det klart behövs ingen astroserverlåda, allt blir så kompakt och strömsnålt att det får plats på teleskopet.

De flesta delar som behövs har kommit redan och får vi tid och åker ut till sommarhuset i helgen hinner jag nog bygga klart det mesta. Återkommer med bilder.
50-ready-for-upgrade.jpg
50-ready-for-upgrade.jpg (111.47 KiB) Viewed 4071 times
Redo för uppgraderingsuppdrag!

Ser att första inlägget i denna tråd är från sep 2013, åren går. Astroservern har lyckats hänga med länge, många ombyggnader har gjorts under åren men själva grunden finns kvar. Var ju inte så dumt val av delar då för fyra år sedan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Idag blev en stressig dag. Kom ut först kl 16. Kl 00:30 till 01:30 har vi astronomiskt mörker som jag vill utnyttja. I rask takt revs min gamla astroserver ned. Den skall därefter anpassas för nya krav.
IMG_20170819_165002.jpg
Här är nya maskinrummet. Här skall nu batteriet stå fram över, tänk så skönt att slippa släpa dessa 25 kg upp och nedför berget. Tyckte det var lika bra att isolera lådan så en behaglig temperatur för datorn kan hållas. Nu blev det tager vad man haver, en två tums skiva stod o skräpade, bra isolering men det blev inte mycket utrymme kvar.

Jag monterar nu elen på två faner skivor, 20*25 cm och 23*30. En agerar som huvud ströms terminal. Från denna leds ström till astroservern som sitter på sin egen träskiva, den större. På huvudcentralen sitter fördelningsuttag och säkringscentral. Hit kopplas observatoriets belysning och motorer för tak. Även batteriladdaren sitter här. Denna central är tänkt att sitta permanent här.

På astroserver enheten sitter ytterliggare fördelning för ström till montering, kamera och andra tillbehör. Några cigg uttag kommer sitta här också även om jag normalt använder kontakter med bättre kvalitet. Denna panel är tänkt att man tar med sig. Den kopplas lätt ur med en två polig snabb kontakt för strömförsörjningen. Hemma på balkongen kan den tjäna som testrigg av ny utrustning. Den gamla datorn, en Asus eee får fortsätta även i nya servern. Den har visserligen det ökända Windows 8 men har fungerat klanderfritt. Vill minnas den är tvåkärnig och har 2 GHz processor. En nackdel har den och det är att den kräver 19 volt in. Hade varit skönt att slippa den extra spänningsomvanlaren. En NUC hade varit bättre då man på vissa modeller kan köra den på 12 volt, även batterispänning som har intervallet 11 till 14.5 volt har jag hört. Nu skall jag dock inte skaffa en sådan utan jobbar på ett projekt med en Raspberry, den blir så liten och strömsnål att den kan monteras på teleskopet.

Kl 22 blev jag klar och kunde börja testköra. Ingen rök, ingen eld och modigt därefter kopplade jag in min kamera och EQ6 monteringen.

Tog 30 två minuters exponeringar på Andromeda och sedan 45 en minutare på en stjärnhop. First light kan man säga med observatoriet.

Ser att det blev fel med fokusen. Har ju inte samma möjligheter till fokuskontroll som på teleskopet. Möjligen att det hann bildas kondens på objektivet, har inte samma enkla lösning med värmeband på objektivet som jag har på teleskopet.

Nu har klockan hunnit bli 01:30 och jag är alldeles slut av stress och brist på sömn, slut är också obstiden med astronomiskt mörker. Dags att avbryta och stänga observatoriet. Taket går otroligt lätt att öppna o stänga, dock sitter det två bakre taklåsen lite dumt till, kanske flyttar de till utsidan i bakkant under skydd av taket. Det har varit en riktigt klar himmel, varmt och skönt också, arbetade i t-shirt och kortbyxor ända till kl 23:30.

Ett nytt stort steg har nu tagits i och med observatoriet kan börja användas.

I morgon blir det arbete med vattensystemet i sommarstugan. Byggs om för att vi lätt skall kunna koppla på och stänga av vattnet de dagar vi har plusgrader på vintern. Blir bara kallvatten de dagarna men toaletten fungerar. Vi har också fått kommunalt vatten för en astronomisk summa. Vattensystemet börjar nu bli lika komplicerat som astroservern.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by AstroFriend »

Har meckat vidare på astroservern och kringkomponenterna. Bra att allt sitter monterat på plywood skivor så att det enkelt går att ändra allteftersom kraven och nya ideer kommer.

Jag har skrivit ihop det senaste jag gjort och lagt det på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... -ver2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fick rättat till det som jag inte var riktigt nöjd med tidigare samt fått astroservern bättre anpassad för att arbeta med observatoriet. Tänk att kunna ha batteriet permanent på plats, slippa att släpa denna klump.

Får jag nu ordning med WiFi förbindelsen och dragit en en elkabel som kan ligga kvar så har jag mycket vunnit i tid varje gång utrustningen skall användas. Vi bor ju inte där utan måste göra en liten resa varje gång och då är det ju bra om man kommer igång fort. Fördelen jämfört med att ha den vid sin bostad är att det blir lite bättre mörker än vid normala bostadsområden.

Vid första testet för i år kunde jag utan problem exponera 2 minuter vid ISO800 och f/4 på Andromeda galaxen. Vanligen brukar jag hålla mig på 30 sekunder vid f/5.3 för att inte överexponera bakgrunden.

Har dock fått ett problem, det är inte bara jag som trivs i observatoriet, ett antal myror har flyttat in! Hur får man bort dom innan de äter upp observatoriet?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by Wallevarg »

Ska du fjärrstyra datan borde du leta upp en Intel compute stick
Med usb3 till bilder och kanske extra nätverks plugg och har fin router med :)
eller en Kangeroo https://www.tomsguide.com/us/kangaroo-m ... -3204.html
Dom kan du ha i fickan


Skickat från min iPad med Tapatalk
lage
Posts: 22
Joined: 2016-09-16 10:55:34
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning och datorstyrning projekt

Post by lage »

Hej.
Har du kollat på denna lösningen?
https://www.cloudynights.com/topic/5519 ... otography/

Mvh,
Lage