Mitt pirbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Mitt pirbygge

Post by stoffe »

Hej

Detta är min bakgård 2 mil väst-syd-väst om Uppsala, jag lägger upp lite bilder som föreställer mitt pirbygge som blev klart igår. Piren är byggd av stål med 150x150 mm rör med 10 mm gods. Plattan högst upp är byggd av 10 mm stål som jag svarvat en passande adapter som passar perfekt mot EQ6ans fot. Själva basplattan fick bli det jag fick tag på, min snälla hyresvärd som kör lantbruk hade en 20 mm stålplåt som jag fick skära ut med vinkelslip en lämplig triangel utav, ungefär samma storlek som en LGF-skylt. Det går åt ca 5 kapskivor att kapa i denna dimension! 20 mm spåren fräste jag på jobbet i fräsmaskinen med 20 mm pinfräs, som tur var så var allt stål relativt mjukt att jobba med så det gick lätt och allt var kul :) Under EQ6ans fästplatta har jag byggt en liten låda där jag stoppar in centrumbulten underifrån för att kunna dra fast monteringen.

Betongfundamentet är gjutet av cement blandat med sand som jag oxå fick ta på gården där jag bor, cementsäckarna fick jag donerat av mina föräldrar sen dom byggde altan och göt plintar i början av 1990-talet, jag kan säga att så gammal cement brinner inte speciellt bra så köp nya säckar som snåla inte in på ca 40 kr som en 25 kg cementsäck kostar om någon här går i pirbyggarfunderingar. Fundamentet är nu stenhårt och det tog ca 10 dagar för att det skulle brinna ihop. Det kanske inte syns men fundamentet står på en stor och stadig sten på ca 1,5x1,5 meter och hur djup den är vet jag ej och jag tror inte den rör på sig nämnvärt.

Äntligen kan jag köra min stora Cave Astrola 8" f/8 Newton utan att det tar i stativbenen och dessutom så står den mycket stabilare nu än någonsin :)

Jag kommer även att bygga ett trädäck runt då terrängen är mycket ojämn, och har man ett trädäck så är inte steget långt från att bygga ett litet hus som är avdragbart över teleskopet. Då har man ett riktigt hemobservatorium, alla amatörastronomers dröm :)

Om proportionerna ser konstiga ut så kan det bero på att allt är fotograferat med 14 mm vidvinkel med en 36x24 mm stor sensor.
_DSC5051_skalad_astronet.jpg
_DSC5051_skalad_astronet.jpg (190.07 KiB) Viewed 3068 times
_DSC5061_skalad_astronet.jpg
_DSC5061_skalad_astronet.jpg (174.24 KiB) Viewed 3068 times
_DSC5060_skalad_astronet.jpg
_DSC5060_skalad_astronet.jpg (122.27 KiB) Viewed 3068 times
För övrigt så tyckte jag det var svårt att få bilderna att passa forumet bra men det fick bli så här. Hoppas det kan inspirera :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Mitt pirbygge

Post by vejbymats »

Kul att se!
Du verkar ha mörka omgivningar så det kan nog bli riktigt bra.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt pirbygge

Post by bjorne »

Verkar rejält och stabilt ut och du verkar ha bra utsikt åt alla väderstreck.
Ser fram emot ditt trädäcksbygge och hur du skall bli av med den jättelika stenen i bakgrunden eller är det vidvinkeln som lurar ögat ?

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mitt pirbygge

Post by stoffe »

Hej

Jag har mörk himmel där jag bor så det blir nog bra, skönt att slippa allt riggande med prylar hela tiden. Stenen får stå kvar, den ser man lätt över med teleskopet. Det blir inte heller i vägen för trädäcket. Allt blir ju lite förvrängt med ultravidvinkel men man får med mycket i stället :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.