Kondens på speglar

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Kondens på speglar

Post by Starsoft »

I mitt obs som är väldigt välventilerat för att minimera temperaturskillnader, så får jag ibland när utrustningen har stått oanvänd en massa kondens på speglarna i min newton, i synnerhet på sekundärspegeln.

Kondensen verkar uppstå när det varit kallt på natten och temperaturen och luftfuktigheten stiger på dagen, då är speglarna kalla och därigenom kondenserar fukten, det är i alla fall min nuvarande teori.

När jag exponerat så har jag nästan aldrig drabbats av fukt, enligt min teori så skulle det kunna bero på att under den tid jag exponerar så sjunker nästan alltid temperaturen och därigenom blir speglarna en aning varmare än den omgivande luften och därmed undviks kondens.

Kanske skulle en stor säck som träs över hela paketet och dras åt kring pelaren kunna förbättra läget?

Någon som har några kommentarer eller erfarenheter?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Kondens på speglar

Post by skafar65 »

Hej

Har ingen erfarenhet när det gäller Newton teleskopen men med min Meade fick jag stundtals också problem med detta. Fick kondens på insidan vilket var katastrof eftersom det då blev nästan omöjligt att få bort och återkommande. Jag hängde små fuktpåsar ner i tuben (sådana som man får när man köper elektroniska prylar). Detta fungerade bra men jag kan tänka mig att det blir lite svårare med en Newton eftersom den ju är mer öppen. Men om man sätter på "linsskyddet" och sätter ett okular eller liknande i fokuseraren så blir det ju ganska tätt. Fäst ett par påsar i lisskyddet så att dom hänger ner lagom vid spegeln. Kanske kan funka? Viktigt sen när man fått det tort att man håller det så ´"stängt" som möjligt när m na inte använder teleskopet.

Det var mitt tips, hoppas det kan hjälpa.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kondens på speglar

Post by Starsoft »

Låter som en klok idé Micke.

När jag fick mitt första arbete på stenåldern någon gång så praktiserade jag som elektriker på en större massaindustri, en av arbetsuppgifterna där var att underhålla transformatorerna som försedde fabriken med el. Fästa på utsidan av dessa fanns en glasbehållare som innehöll något som kallades silicagel. Det var ärtstora kulor som var blå när dom var torra och sedan växlade färg till rött när dom drog i sig fukten från transformatoroljan. När vi såg att kulorna började bli röda på en transformator så bytte vi och tog in dom förbrukade till verkstan, där lade vi dom på en bakplåt och stoppade den i en vanlig hushållsugn där kulorna fick ligga några timmar tills att dom hade återfått sin blå färg. Därefter var dom användbara på nytt.

Jag tittade nu på en liten påse som låg tillsammans med några prylar jag köpt och mycke riktigt står det silicagel på påsen. Konstigt namn silicagel, för kulorna är stenhårda, en gel borde väl vara mjuk, kan det betyda kiselgel tro?

Så Mickes förslag ska jag prova, men min newton har tyvärr inget lock till spegeländan så jag får försöka konstruera någon egen lösning där som håller tätt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Kondens på speglar

Post by regulus1 »

Värmeslinga eller fläkt! Det brukar föreslås att man har en 30W lampa lysande på spegeln för att värma den, men eftersom lampor kan slockna så är det bättre med en värmeslinga typ Kanthal-tråd. Alternativt att man kontinuerligt byter ut luften framför spegeln m h a en fläkt så att luften inte hinner kylas ned och kondensera vatten.
Roger
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kondens på speglar

Post by Starsoft »

En fläkt som står och går kan vara lätt att testa, jag har två fläktar monterade på tuben som jag har avstängda när jag inte är där. Jag får låta dom gå på tomgång när utrustningen vilar så får vi se vad som händer.

Tack för ännu ett användbart tips...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb