RoboRack! (eller: automatiserade flats)

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

RoboRack! (eller: automatiserade flats)

Post by Grinde »

Tjena!


Efter att glatt börjat utforska arduino-världen (inspirerat av corpze's SQM) och möjligheterna det ger till coola hemmabyggen, så började jag brainstorma och kom på några totalt "meningslösa" och onödiga projekt som vore roliga att pröva, och här är det pågående resultatet från en av dessa idéer.

Nu när jag har en öppen newton, så skulle det vara skönt att täppa igen aperturen då tuben inte används, slippa pollen och annat skit som fladdrar omkring när det är blåsigt ute. (obset är inte helt lufttätt än)
Och eftersom jag många gånger under våren ändrade kollimeringen och korrektor avståndet så kunde jag långt ifrån alltid använda mig av gamla flats. Skyflats funkar kanon-fint, men tunna passerande moln som inte triggar molnsensorn kan ställa till med en hel del i flatsen, och eftersom antalet 100% molnfria solnedgångar/uppgångar hade väldigt svårt att matcha mina behov, så tänkte jag ta tag i det hela, och fixa en kombinerad flat-panel/"dammskydd".
Tanken blev att en rejäl elektroluminecent panel med hjälp av en ställning och ett ställdon svänger fram till teleskopet efter parkerings-sensorn gett grönt ljus, och "täpper igen" öppningen på tuben. Därifrån kan jag lätt slå på strömmen till panelen och börja skjuta flats, och utan varierande sublängd från skyflats så kan jag enkelt skjuta flat-darks (visserligen kanske det räcker med att bara subtrahera bias och köra skalade darks, men nu slipper jag den variabeln hur som helst)
Det öppnar också för att köra med en rotator om jag nu skulle få för mig att en sån behövs.


Här är den första skissen.
Klicka på bilden för större version:
Image




Det var lite trixigt att hitta vettiga ställdon, men efter att ha surfat ett antal robot-sajter så hittade jag en tillverkare som heter Firgelli, som har många små modeller som går på 12v med olika utväxlingar och slaglängder. Jag köpte en"lagom" version med inbyggda ändlägesbrytare för 70$US, funkar finfint även med ett litet 9v batteri för test.
Klicka på bilden för större version:
Image




Över till tillverkningen av "ställningen"

Klicka på bilden för större version:
Image

Den här apparat sparade tid, kan jag lova.

Klicka på bilden för större version:
Image

Skruv/mutter kommer ersättas med nitar när jag testat fram optimal längd på armarna

Klicka på bilden för större version:
Image

Utfälld

Klicka på bilden för större version:
Image

Infälld


Jag kommer slänga på en panel i A2-format för runt £150, då de fyrkantiga och "färdiga" astropanelerna kostade mer än dubbelt så mkt.
Som det ser ut kan min Firefly i observatoriet styra "ställningen" via script, så att panelen läggs mot tuben när shut-down scriptet körs, och åker tillbaks till väggen när start-up scriptet körs. Kan även sätta en brytare på ställningen så panelen slås av så fort den hamnar i infällt läge, så jag slipper lägga till extra kod för det. Och koppla panelens ström till samma relä som huvudströmmen, så panelen slocknar när observatoriet stängs ner via script.
Det återstår att justera ställdonet och ställningens infästningar, så jag får optimala ändläges-positioner.

Men jag kommer nog försöka implementera arduinon i framtiden, så jag tex kan lägga till mjuk acceleration och inbromsning.


Tjo!

Mvh Jonas
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: RoboRack! (eller: automatiserade flats)

Post by Corpze »

Ser skitbra ut... om du vill koda enkla accelerationsramper med stegmotorer (vet ej om det går med ditt ställdon) men då finns biblioteket accelstepper :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: RoboRack! (eller: automatiserade flats)

Post by Grinde »

Tack för tipset, ska ta en titt i det biblioteket!