Börjat automatisera så smått

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Corpze »

I det bifogade schemat står det X1 på VCC till SKY - sensorn... är det kondensatorn? isåfall bör det sättas dit en 0.01-0.1uF... va ganska kinkigt med strömmatnignen på TSL'en samt den skall helst köras på 5v men det antar jag att det är rätt igenom?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Corpze,

Den sitter på 5V och jag sätter en konding ute vid själva sensorn tänkte jag. Ju närmare desto bättre, typ :)

Robert,

Ja, det är en vanlig lösning inom bilindustrin. Som exempel så har Volkswagens och Audis rattknappar den lösningen. Kör man med R-/2R-stege kan man få det så eneklt att man bara skalar bort de sex nedre bitarna så är de fyra högre varsin knapp. En annan enkel grej är 4094:an. Eftersom så många av pinnarna i Arduino-loadern är låsta till en viss funktion är 4094:an ett bra sätt att köra fram fler digitala utgångar billigt. Jag provade att köra så snabbt det gick till stegmotorkretsen, och med följande kod går det att svepa ut ett pusltåg i ca 4kHz:

Code: Select all

/* ------------------------------------------------------------------

	4094 shift register control. Uses pins defined above.
	Output data is in an array of booleans for simplicity, not efficiency
	
---------------------------------------------------------------------*/

void writeShiftRegisters()
{
	int i=0;
	for (i=15; i>=0; i--)
	{
		digitalWrite(shiftData, shiftContent[i]);
		digitalWrite(shiftClock, true);
		digitalWrite(shiftClock, false);
	}
	digitalWrite(shiftStrobe, true);
	digitalWrite(shiftStrobe, false);
	digitalWrite(shiftEnable, true);
}
Om man anropar den repetititivt i huvudloopen med någon bit växlande mellan sann och falsk i varje varv kommer det en 2kHz fyrkantsvåg på 4094:ans utpinne. Ganska OK prestanda så jag tyckte att det var OK att köra stegmotorkretsen den vägen.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Ja 2 khz signal känns som klart tillräckligt för stegmotorn. Stegmotordrivkretsen är väl ssamma som sitter på Easydriver kortet om jag minns rätt?
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Japp, the very same... Fina grejer, och inte särskilt dyr.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Här händer det grejer, jag önskar jag kunde tillföra något i denna diskussion men dessvärre saknar jag kunskapen, attans.
Dock, jag har skickat efter drivmekanism till shuttern och kommit i kontakt med en användare av "Home-Dome" som förespråkar USB-interface rakt igenom med förevändningen att det saknas seriellt interface på moderna datorer. Han har tillsammans med en annan grupp konstruerat en dome driver se länk nedan, det finns scheman och annat, jag vet inte om detta är en bra eller dålig design, men den är tydligen billig!

http://www.dppobservatory.net/DomeAutom ... Driver.php

Det blir ju lite extra mek med en dome man vill ju helst synka rotationen med teleskopet, översättningen mellan ekvatoriellt till azimutalt går ju att räkna fram men på något sätt får man väl ha en pulsgivare i något av drivhjulen (hade jag tänkt) så man vet var man är.

Det skulle vara kul att bygga ihop något själv med lämpliga byggklossar.

Finns det någon av herrarna som skulle ha lust att kika på länken ovan och göra en snabb bedömning om det är något som verkar bra!

Med vänlig hälsning
LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Starsoft »

Hej

Jag tittade på prylarna som LG hittat och de ser ut att vara en vettig kompromiss mellan att göra allt själv eller att köpa en helt färdig lösning. Kretskortet som används känner jag till och jag ser ingen anledning till att lösningen inte skulle fungera men det är nog klokt att kontrollera någon av de referenser som räknas upp.

Finns det problem så är det sannolikt med programvaran så om jag skulle använda den här lösningen så skulle jag nog börja med att koppla ihop kretskortet med datorn och köra de program jag tänker använda för att se att kretskort, dator och programvara ser ut att fungera tillsammans. Om intresse finns så har jag nog fortfarande sådana här kretskort liggande i orginalförpackning som jag kan sälja för en hundring eller så, skicka ett PM i så fall.

För att synka domen till teleskopet kan man som nämns i länken använda ASCOM POTH, där matas geometrin in för monteringen och sedan sker synkningen automatiskt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Jag har provkört Vellemans stora USB-kort och det är inte någon höjdare. Drivrutinerna för USB:n kändes inte topp och det är en riktigt gammal konstruktion.

USB eller seriell... 90% av alla astroprylar som pratar USB har en FTDI eller Prolific USB-till-seriell-krets på sig... Med den metodiken kan man lika gärna ha serie på kortet och sätta en USB-dongle utanför. Jag gjorde mitt kort med ren USB först med en PIC och slängde ihop USB-mjukvara som fungerade. Det senare var ett rent helvete tycker jag ;)

Jag provade sedan en Arduino och tyckte att det var ett smidigare koncept trots avsaknaden av USB (ingen Arduino har USB - det sitter en FTDI på korten). Eftersom jag gör allt från scratch så tog jag en naken processor (de kostar 18,-) och svetsade in en Arduino boot-loader i den.

Nå, det här med geometri vid slavning av en kupol... Stödet finns i MaximDL och även direkt i en av ASCOM-hubbarna så det skall du inte måla upp något problem kring :)

Min moj kan driva en kupol med accelleration och allt om det behövs. Det enda man behöver göra är att skriva en ASCOM-drivare och det är en barnlek för just kupoler.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Blir intresserad!

Frågor:

Är ditt kretsschema skapat så att det går att layouta direkt från det?
Behövs det annan layout om man har en dome?
Hur många lager tror du det behövs i kortet?
Är det ytmonterat eller hålmonterat?
Har du några "trim" komponenter dvs. där du inte är helt säker?
Har du hunnit med någon "breadboard"? Du jobbar ju ihop med Jonas så det skulle förvåna mig om du sa nej!

Förlåt, nu låter det som ESA är på besök (förhör) men jag är helt enkelt intresserad, det låter som det kan bli något bra!

Vi håller igång denna tråden ett tag till va!

Med vänlig hälsning

LG
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Snabbsvar:

Jag har lagt schemat i Eagle men min kompis (som verkligen kan layout) kör Cadstar. I morgon bitti lägger vi schemat och layouten i Cadstar. Det spelar ingen roll hur många lager det blir i kortet för det tillverkas på beställning i Schweiz i alla fall - till läg kostnad...

Det blir ett antal ytmonterade komponenter. USB-hubb (om den får plats), stegmotostyrningen och alla motstånd och kondingar blir ytmonterade. ATMEGA-processorn blir 28 PDIP så att den är enkel att bränna Arduino-loadern på via ett labbkort.

Motståndsvärden i stegarna är inte helt spikade, ej heller spänningsdelarna för mätpunkterna. I övrigt ligger alla komponenter. Det kan bli två små trimpotar på stegmotorkretsen.

Allt utom stegarna är provkört (stegar är enkla och utgör beprövad teknik). Stegmotor, PWM-drivning till tak (eller kupol) har provkörts ordentligt.

Resten av funktionaliteten ligger i mjukvara och där har jag stor erfarenhet från över fyrtio års utvecklande från IBM/360/370, PDP-8/-11/-12/, DEC SYstem 10 och 20, 8008, 8080, 8085, Z80, 8048, 8051, Rabbit, PIC, Windows, C, Basic, Algol, Fortran, Cobol (de'ru) .... The list goes on ;)

Det vore kul om vi kunde hitta fler funktioner där denna lilla låda passar och utveckla konceptet med input från alla.

Hepp - dags för en pilsner på Holmens Kök och Bar i Saltsjöbaden!

Trevlig helg!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Gött!

Ha en bra kväll och gör inget jag inte skulle gjort (which gives you an enormous amount of freedom)

/LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

perfrej wrote:Snabbsvar:

Jag har lagt schemat i Eagle men min kompis (som verkligen kan layout) kör Cadstar. I morgon bitti lägger vi schemat och layouten i Cadstar. Det spelar ingen roll hur många lager det blir i kortet för det tillverkas på beställning i Schweiz i alla fall - till läg kostnad...

Det blir ett antal ytmonterade komponenter. USB-hubb (om den får plats), stegmotostyrningen och alla motstånd och kondingar blir ytmonterade. ATMEGA-processorn blir 28 PDIP så att den är enkel att bränna Arduino-loadern på via ett labbkort.

Motståndsvärden i stegarna är inte helt spikade, ej heller spänningsdelarna för mätpunkterna. I övrigt ligger alla komponenter. Det kan bli två små trimpotar på stegmotorkretsen.

Allt utom stegarna är provkört (stegar är enkla och utgör beprövad teknik). Stegmotor, PWM-drivning till tak (eller kupol) har provkörts ordentligt.

Resten av funktionaliteten ligger i mjukvara och där har jag stor erfarenhet från över fyrtio års utvecklande från IBM/360/370, PDP-8/-11/-12/, DEC SYstem 10 och 20, 8008, 8080, 8085, Z80, 8048, 8051, Rabbit, PIC, Windows, C, Basic, Algol, Fortran, Cobol (de'ru) .... The list goes on ;)

Det vore kul om vi kunde hitta fler funktioner där denna lilla låda passar och utveckla konceptet med input från alla.

Hepp - dags för en pilsner på Holmens Kök och Bar i Saltsjöbaden!

Trevlig helg!

/p
Så när du är klar med din manick och Ascom drivarna kanske man kan få beställa en likadan ?
Min kompetens när det gäller sådant är väldigt begränsad.
Har dock fått lite mer hum om hur det går till i denna video http://www.youtube.com/watch?v=XVlrDyIBd5I.
Nu har jag ju inte mer än 25 meter till obset men bara för att ha nåt att pyssla med skulle det vara skoj att kunna automatisera takavrullningen tex.
Har kikat på Vellemans kort och färdiga prylar från Scopedome.
Häromdagen kom en polare och gav mig en Siemens PLC LOGO modul med USB anslutning, den skulle säkert gå använda och programvaran verkar ju inte allt för komplicerad.
Men som sagt därifrån till att få det att fungera som jag tänkt är nog inte helt enkelt utan hjälp av PLC och Ascom kunniga.
Plus hur man skall lösa det rent fysiska som tex hur fälla gavelspetsen, måste bli nån typ av skruvdomkraft (linjärenhet).

Hälsningar från en annan gammal Cobol programmerare ;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Jag fick just korten från tillverkaren i Schweiz och har sex st. De skall monteras och provköras innan jag beställer fler. Alla grundfunktioner är provkörda i ett buskbygge och jag sitter precis och skriver ett par ASCOM-drivisar för det hela. Jag har lite press på mig eftersom jag skall ner och sätta in dem i Provence den 23:e september så det lär nog hända snabbt.

Till och med Sky Quality kom med i konstruktionen :)

När jag kommer tillbaka från Frankrike beställer jag fler! Det blir inte dyrt. Eftersom det är en hel del ytmonterat så monterar jag allt här.

/p

Image

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Jag har jobbat intensivt med automatiseringen nu i slutet på semestern. Trots den samlade expertisen på detta forum insåg jag att jag aldrig skulle hinna bygga något på egen hand, utan fick köpa "färdigt"
Från det stora landet i väster ankom i början på semestern:
- Shutter motor med säkerhetsbrytare för öppen/stängd
- Automatiseringspaket med styrbox, pulslägesgivare för Az, programvara
- AAG cloud watcher plus vindmätare
Ovanstående består av en stor mängd prylar som skall monteras, rätt avskräckande faktiskt när man öppnade lådorna. Jag insåg att här gäller det att skynda långsamt om detta skall gå att få ihop. Jag bestämde mig direkt för att göra alla jobb på huset etc. först innan jag började på detta.
Manualer och. ritningar var kort sagt skit dåliga så jag fick 3D-modellera vissa delar i min Cad för att fatta hur det var tänkt att monteras.
Den tyngsta delen är ju själva mekanismen för öppning/stängning av shuttern och detta är en rätt komplex sak med drivvajrar och en uppspolings axel som påminner om en ambassadör spinnrulle (inte lika bra kvalitet). Hur som helst jag har fått ihop det hela och just i detta nu har jag en automatiserad stängning av shuttern samt en dome som följer efter teleskopet när det slevar. Kan också övervaka detta via teamviewer.

Återstår installation av molnsensorn o. vindmätaren så att man kan få till en snabb stängning om det kommer en skur

Den medföljande programvaran verkar inte fungera som det var tänkt utan jag fick via ASCOM testa två varianter:

1) ACP (Test licens) fungerade direkt och tog över tillställningen omgående, bra tänkte jag tills jag kollade prislappen, inte bra längre, har inte råd i dagsläget.

2) CCDAp5 ihop med Dome add on in the Sky X fungerade också bra med det är några manuella sekvenser som måste bort innan man kan kalla det fullt automatiserat. Man måste bl.a ansluta TheSkyX till Gemini Ascom drivern med en mustryckning (eller ett script om man behärskar detta) samt göra en sync på en stjärna, lite ålderdomlig montering G11:an!

Bifogar lite bilder

/LG
IMG_0665.jpg
IMG_0665.jpg (151.79 KiB) Viewed 5531 times
IMG_0674.jpg
IMG_0674.jpg (149.08 KiB) Viewed 5531 times
IMG_0668.jpg
IMG_0668.jpg (140.08 KiB) Viewed 5531 times
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Jag tycker det verkar som en torkarmotor från en Ford som driver "shuttern", stämmer det ?
I så fall är det ju nåt jag inte ens har tänkt på.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Jag tror faktiskt det är torkarmotorer, sitter samma på domedrivningen också 2 motorer, en på varje sida.
Torkarmotorer ger väl högt startmoment tror jag

/LG