Börjat automatisera så smått

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Lars-Gunnar wrote:Jag tror faktiskt det är torkarmotorer, sitter samma på domedrivningen också 2 motorer, en på varje sida.
Torkarmotorer ger väl högt startmoment tror jag

/LG
Ja, de har det.
Alla som slagit på vindrutetorkaren på vintern när torkarbladen varit fastfrusna har nog märkt hur kraftig den motorn egentligen är.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Sitter o. funderar på detta med "script" jag vet vad jag vill göra men behärskar inte programspråket, frustrerande milt sagt

/LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Lars-Gunnar wrote:Sitter o. funderar på detta med "script" jag vet vad jag vill göra men behärskar inte programspråket, frustrerande milt sagt

/LG
Nu har ju jag mest koll på Powershell och VB script men det finns flera på detta forum som kan hjälpa dig med detta, det vet jag med säkerhet.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Det är faktiskt VB script jag är ute efter, jag vill göra "telescope connect" i TheSkyX. Folk skriver en massa script för detta program, som fixaren hel mängd saker, detta borde gå också tycker jag.

/LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Nu är även Cloudwatchern på plats med vindmätare och allt! Testade igår, molnen drog in skitsnabbt, molnsensorn reagerade skitsnabbt, och stoppade tillställningen, fast egentligen hade jag ställt in mig på att fota...
All automatiseringsutrustning är på plats återstår snygg sladd dragning etc. samt en stor baby, igångsättningsförfarande från "kallt skepp" inte helt komplett om man då skall vara ärlig.
Fråga: Hur mycket skall man lämna igång, datorn som är den styrande delen måste väl lämnas på om allt skall kunna dra igång?
Monteringen borde ju vara på annars tappar den ju sync (ej abs encodrar) och kanske inte hamnar inom plate solving tolerance.
Lurigt att lämna monteringen på vad händer om den får för sig att lämna parkläget och börja tracka? En nöt att knäcka!

Start från "kallt skepp"
1) Som det är just nu så startar jag OBS-datorn via en nätburen nexabrytare (datorn startar när den känner ström) via min remote dator i arbetsrummet.
2) Teamviewer kan nu kopplas upp mot OBS-datorn så man ser att allt verkar ok, uppdateringar etc som ligger och "lurar"
3) Montering, kamera, Domestyrning, heater startas upp via nätburna nexabrytare från remotedatorn,
4) Cloudwatcher och CCDautopilot5 startas via teamviewer
5) CCDautopilot5 connectar till all programvara/hårdvara
6) En separat connect behövs mellan TheSkyX och Gemini Ascom, finns ett script för detta men som det är gjort nu så behövs ett ok i en ruta för att köra det.
7) En sync görs på en stjärna manuellt med hjälp av Maxim, hårkors och loopade bilder 4x4 bin, sedan sync i gemini och även i TheSkyX
8) Plan görs i CCDap5 som sedan startas automatiskt eller manuellt beroende på vad man väljer,
9) CCDap5 öppnar domen, slevar teleskopet (domen följer med) sedan normalt foto förfarande med fokus, plate solve och allt det där. Om det drar in moln etc. så skall allt stoppas via molnsensorn.

Det behövs en del rensning i ovanstående procedur för att den skall bli automatisk, men det är på god väg och byggstenarna finns möjligtvis behövs en "Firefly" för att ersätta 4st Nexabrytare i operation 3 ovan. Jag köpte med en datastyrd dosa med 4st uttag i men den går inte att använda ihop med Ascomstyrning av domen som jag nu använder. Firefly borde kunna hantera denna. Operation 6 hanterar ACP utan problem men i CCDAp5 behövs den (just nu). Operation 7 borde kunna uteslutas om man gör en god pointingmodell som i så fall lever kvar efter strömbortfall.

Är tacksam för kommentarer

/LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

KUl att du har kommit igång så långt.
Fråga: Hur mycket skall man lämna igång, datorn som är den styrande delen måste väl lämnas på om allt skall kunna dra igång?
Monteringen borde ju vara på annars tappar den ju sync (ej abs encodrar) och kanske inte hamnar inom plate solving tolerance.
Lurigt att lämna monteringen på vad händer om den får för sig att lämna parkläget och börja tracka? En nöt att knäcka!
Om du kan starta datorn remote via nexabrytare så kan du stänga av allt. Dock kan det vara en poäng med att ha datyorn igång jämt då den blir varm och man slipper kondens i den.
Monteringen tycker jag kan vara avstängd. VI stänger alltid vår G11 och den kommer alltid ihåg var den är och då slipper du oroa dig för att den skulle tracka iväg.

ACP skulle lösa många av dina steg. Den har bara en nackdel med dess pris :)

3-5. ACP med flirefly eller liknande kan starta montering dome mm i sitt startupskript. Den kan även starta cloudwatcher och connectar hårdwara i Maxim DL mm.

7. ACP syncar alltiud automatiskt och kommer den bolrt kan den göra allsky platesolv själv och hitta var den är.


Kul att följa din utveckling. Vi har kommit olika långt i vår strävan. Jag har mycket mjukvara på plats men inte fast observatorium byggt ännu :) Får snart bestämma mig för dome eller avrullbart tak :)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Dome kontra avrullbart tak, tak skulle jag nog förorda faktiskt, i alla fall i ditt fall som har kunskaper att fixa mjukvarubiten som faktiskt allting hänger på. Dome skyddar teleskopet bättre (tror jag) hos oss blir det väldigt fuktig luft och mycket kondens och teleskopet är helt klart mer skyddat. Även ströljus täcker domen bättre. En grej till med dome är att man kan simulera väldigt bra i samband med automation, teleskopet slår inte i någonstans och man kan göra detta i hällregn, man behöver ju inte öppna domen! Detta är nog fördelarna i stort den är ju förstås "klassisk"!!

Jag har provlicens 60 dagar på ACP och skall testa igen, problemet är bara att jag har gått på CCDap5 som bygger mycket på TheSkyX och jag har ett komplett TheSkyX med alla modulerna, är inte gratis kan jag säga. T-point som deras pinpoint heter räknas som väldigt, väldigt bra och är mycket robust, blev stor skillnad när jag började använda den.
Tufft om man skall byta programvara som sagt. Det blir lite billigare om man inte tar med schedulern utan försöker klara sig med bara plannern. Senast jag testade så fick jag problem med pinpoint jag låg för mycket off, förmodligen har jag rubbat teleskopet när jag har jobbat uppe i domen, inte mycket plats kan jag säga.

/LG
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått, behöver script

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Har nu kommit så långt att det återstår för ACP (ja, jag är en fattig man nu) att kunna slå på "Heater, Mount, Camera, Dome" via start up scriptet som medföljer ACP Scheduler. Jag använder NEXA brytare ihop med Tellstick och dessa går att köra av/på via en bat fil i commando skalet. Problemet är att jag vill ha in start av dessa batfiler i JS-scriptet. Jag fixar inte syntaxen för detta och orkar inte pröva mig fram längre.

Jag har två bat filer on.bat och off.bat dessa funkar okey, "on" filen ser ut som nedan:

CD Program Files
CD Telldus
tdtool.exe --on HEATER
tdtool.exe --on MOUNT
tdtool.exe --on DOME
tdtool.exe --on CAMERA

Simpelt med funkar, hur ser scriptet ut för start av dessa bat filer???

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Grattis fattige man :) Hoppas du kommer vara nöjd mmed programmet.

Jag skulle göra något liknande detta i StartupObs.js

//------------------------------------------------------------------------------
//
// StartupObs.js - ACP Scheduler Observatory Shutdown Script
//

var FSO;

function main()
{
var i;

FSO = new ActiveXObject("Scripting.FileSystemObject");

var buf = Prefs.LocalUser.DefaultLogDir + "\\Scheduler\\LastStartupObs.log";
try {
FSO.DeleteFile(buf);
} catch(ex) { }
Console.LogFile = buf;
Console.Logging = true;

// =====================================================
// HERE IS WHERE YOU ADD CODE TO TURN POWER ON AS NEEDED
// =====================================================

Console.PrintLine("Starting smount dome camrea");

Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on HEATER");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on MOUNT");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on DOME");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on CAMERA");
Util.WaitForMilliseconds(1000); // Wait 1 sec here



// ==================================================================
// CHANGE PATHS TO PROGRAMS AS NEEDED AND ADD OTHER PROGRAMS YOU NEED
// ==================================================================

Console.PrintLine("Starting support programs as needed");
if(!StartProgram("C:\\Program Files (x86)\\Diffraction Limited\\MaxIm DL V5\\MaxIm_DL.exe", 1)) {
Console.PrintLine("**Failed to start MaxIm");
Console.Logging = false;
return;
}


.... osv resten av startupscriptet...

Util.ShellExec första argumenten är ett program som skall starta med pathen. och andra argumentet för funktionen är kommandradsargumenten för den funktionen.

Hoppas detta hjälper dig igång.

Mvh Robert
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej

Tack så mycket, jag hade alldeles glömt bort att kolla svar, så jag såg detta nu, :shy:

Console.PrintLine("Starting smount dome camrea");

Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on HEATER");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on MOUNT");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on DOME");
Util.WaitForMilliseconds(100); // Wait 0.1 sec here
Util.ShellExec("C:/program files/Telldus/tdtool.exe", "--on CAMERA");
Util.WaitForMilliseconds(1000); // Wait 1 sec here

Detta funkar klockrent

Men har fått problem med:

Console.PrintLine("Starting support programs as needed");
if(!StartProgram("C:\\Program Files (x86)\\Diffraction Limited\\MaxIm DL V5\\MaxIm_DL.exe", 1)) {
Console.PrintLine("**Failed to start MaxIm");
Console.Logging = false;
return;
}


Dvs
Själva start upp av Maxim och FM

Den säger "Object expected" på raden som innehåller if(!StartProgram.... osv

Det går ju att köra Util.ShellExec för att starta Maxim o. FM också men råkar man köra 2ggr så får man också två Maxim igång osv.

Svårt detta :?:

Hur kommer man vidare

/LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Console.PrintLine("Starting support programs as needed");
if(!StartProgram("C:\\Program Files (x86)\\Diffraction Limited\\MaxIm DL V5\\MaxIm_DL.exe", 1)) {
Console.PrintLine("**Failed to start MaxIm");
Console.Logging = false;
return;
}



Kolla att "C:\\Program Files (x86)\\Diffraction Limited\\MaxIm DL V5\\MaxIm_DL.exe den pathen är rätt. det kanske är C:\\Program Files\\Diffraction Limited\\MaxIm DL V5\\MaxIm_DL.exe för dig beroende på om du har 64 bitars windows eller inte. Annan path även för svensk eller engelsk windows,....