Börjat automatisera så smått

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,
Sporrad av Jonas Grinde:s presentation på Ts-dagen har jag börjat kolla på detta med automatisering (man vill ju sova ibland)
Jag har lyckats med följande:

Kopplat ihop obs-datorn via Team Viewer (inte så svårt) så skönt att kunna sitta i arbetsrummet med fri tillgång till kyl (och vad finns det där om inte...) o. kaffebryggare!! och se vad som händer uppe i obset!

Fixat en web kamera (D-link) ansluten till mydlink sitter uppe på teleskopet så jag kan se spaltöppningen i domen och justera vid behov (en lång sladd upp till obset med handkontroll som roterar domen) kan anslutas med vilken dator som helst via webben plus ljud, kanonbra man hör minsta filterbyte

Så långt har jag kommit just nu

Nu undrar jag:
Jag skulle vilja ha några trådlöst manövrerade "vägg-uttag", vilka skall man välja?? det är ca 25m till obset och man skall passera två väggar, hur lösa detta?

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Om jag skulle köpa nu för att styra saker så skulle jag köpa en FyreFly. http://lunatico.es/site/ourproducts/firefly.html

Lite krångligare med att man får bygga reläer men man kan styra det via skript i framtiden.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robin Andersson »

Det kanske är billigare att köpa en PLC? De har samma funktioner precis som den Robert nyss har länkat, de är givetvis också programmerbara. Är inte lika expert som Robert på automatisering men bara en tanke :good: .

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra svar,

Jag är helt lost på detta området men det skulle vara kul att lära sig, problemet är tid att göra det

Robert vad väljer man för reläer (storlek etc.) när man jobbar med FireFly? Om jag fattar saken rätt så jobbar man med en dator som är igång hela tiden och styr reläerna via firefly och dess programvara (kanske dum formulering) eller har man möjligheter att styra från vilken dator som helst via webben, som med strömbrytare, kameror etc. i hemmet?

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Starsoft »

Hej

En enklare lösning som också har en del andra funktioner är denna http://www.firstlightoptics.com/hitecas ... ro-v3.html

Då kan du dessutom styra både värmeband och fokuserare, 8 st styrbara 12V utgångar där du kan använda några till att via 12V relän, som tål 220V 15A, styra 220V uttag. De övriga 12V uttagen använder du till att mata dina enheter som använder 12V, då kan du starta om valfri enhet när den hänger sig, något som tyvärr händer ibland, i synnerhet om man måste använda ASCOM.

Den här burken kopplas då till den dator du har i obset och sedan styr du uttagen via medföljande programvara och TeamViever. Om du dessutom vill ha möjlighet att stänga av strömförsörjningen helt, t.ex om datorn hänger sig och behöver återställas så görs nog det enklast med något vanligt fjärrstyrt vägguttag från Kjell & Co eller Clas Olsson.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Bjarne: Jag har faktiskt varit och handlat Telldus grejor på "clas i sjön" håller som bäst på och installerar "Tellstick net" men dom har något serverfel så det går inte att logga in, men det löser sig väl
Bra tips, känns som vi hittar samma grejor när vi börjar röja i problemet
Tänkte testa med lite brytare från Nexa

Jag tror det får bli en tvåstegs raket, först enkla byggstenar så man fattar hur grejorna uppför sig med fjärrstyrning och sedan över till mer avancerat när kunskapen ökat.

Fortsätt gärna tråden med allt som har med automatisering att göra, känns som ett aldrig sinande fält!

/LG
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Börjat automatisera så smått

Post by thanders »

Lars-Gunnar wrote:Hej igen,

Bjarne: Jag har faktiskt varit och handlat Telldus grejor på "clas i sjön" håller som bäst på och installerar "Tellstick net" men dom har något serverfel så det går inte att logga in, men det löser sig väl
Bra tips, känns som vi hittar samma grejor när vi börjar röja i problemet
Tänkte testa med lite brytare från Nexa.

/LG
Har också Tellstick Net och har inga problem att logga in precis nu. Tycker att Conrad www.conrad.se har bättre och billigare grejor än Nexa. Se upp med belastningen! Jag körde en LED-lampa på en brytare avsedd för glödljus, det fungerade bara i en vecka. /Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej

Jag har fått ihop trådlös styrning uppe i obset med Tellstick/Nexa kopplade ihop tellsticken som trådlös client tror jag det heter. På så sätt testade jag och fjärr starta obs-datorn och det gick. Innan provade jag med " Lan Wake up" men fick inte det att funka. Sedan hände något när jag uppdaterade Java vid omstart så kom ingen bild på skärmen, men datorn var igång och det gick att fjärrstyra med Teanviewer och allt såg ok ut från arbetsrummet, men ingen bild på skärmen i obset, monitorn funkar.
Har grafikkortet lagt av bara så eller kan Java orsakat detta?
Kan man köra diagnos på grafikkortet på något smart sätt? Eller är det något annat lurt.
Det gick inte att lägga till fler Nexabrytare uppe i obset det gick bara på datorn i arbetsrummet

Är någon som har en hint om vad detta kan vara

/LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by bjorne »

Prova med att starta datorn i "felsäkert" läge en gång. Starta om datorn och tryck F8 flera gånger när första bilden visas.
Får du bild då ?
Jag brukar ha NEXA uttagen i ett uttag alldeles intill Tellus prylen när jag "programmerar" de första gången.
Sedan är det inga problem att ha flera stycke utspridda i och utanför huset.
Jag har iof den gamla USB modellen.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag hittade felet, det är så man kräks, det var kabeln till skärmen man tänker ju inte att den skall sluta funka bara så, men det gjorde den.

Nu funkar alla Nexa brytare (5st) och bild på skärmen

Nästa steg blir en motor till chuttern

M.v.h

LG
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Hej hopp!

Så här nattljustider brinner flitens lampa på konstruktionsfronten. Jonas Grinde och jag bygger ett nytt obs tillsammans och jag bygger ytterligare ett själv i Stockholm Skärgård. Jag då fått inspiration till att bygga en lite kompaktare enhet än den som t ex Firefly har. I slutändan kom jag fram till följande, och kontruktionen är klar och håller på att bli "layoutad" just nu. Specar:

Processor
Baserad på en ATMEGA328-processor. Detta är samma som sitter i de flesta Arduino-enheter och kan brännas med en Arduino bootloader. Visserligen är Arduinon lite löjligt låst till en viss pin-konfiguration, men jag tog den smällen.

USB-styrning
Det värsta som kan ske när man ligger remote är att en USB-enhet hänger sig. Ta t ex SX-kameror som matar logiken från USB och kylning mm från 12V. Där räcker inte en på- och avslagning av 12V-matningen för att nollställa enheten, utan USB-sladden måste också dras. Således har min enhet en USB-styrning genom vilken man kopplar de känsligaste enheterna. Både matning och data bryts, och detta sker parallellt med en 12V-matning. Tre sådana finns på kortet.

12V-styrning
I tillägg till de tre 12V-styrningar som ligger parallellt med "USB-dragen" så finns det fem extra. Samtliga åtta 12V-styrningar har smarta highsideswitchar som är kortslutningssäkrade och kan bryta 45A.

Takstyrning
Det finns två 12V pulsbreddsmodulerade utgångar med låg frekvens lämpliga för takmotorstyrning. De gör ramp-up och ramp-down och använder fyra digitala ingångar som sinal till tak öppet, tak stängt, dags att decellerera. Detta ger mjukstart av motorerna med full dragkraft.

Fokuserare
Jag har stoppat på en riktig stegmotorstyrkrets. Mjukvara är fantastiskt på många sätt men det är krångligt att göra snygg mikrostegning. Kör man med mjukvara åker man ändå på att sätta dit en H-brygga och då kan man likaväl ta en komplett krets (39,-). Den styr både bipolära och unipolära stegmotorer med upp till 750mA och med 8x mikrostegning. Det senare innebär att man kan slippa använda en dyr motor med växellåda.

Andra in-/utgångar
Serieport för kommunikation. Jag funderade på USB men släppte det när jag bytte från PIC till Arduino (inget bra USB-stöd). Dessutom har jag redan provat att skriva USB-drivrutiner till Windows och det är ganska tråkigt och krångligt.

Knappar för takmanövrering och manuell fokusering. Fyra extra generella digitalingångar. Spänningsmätning på 12V, 5V och en extraingång som jag skall använda till att mäta 24V-matningen till mina 10Micron-monteringar.

Vi jobbar med två modeller av den. En med USB-hub på kortet och en med USB in- och utgångar som man, så att säga, kopplar i serie med sin enhet.

Mjukvara
Enheten styrs av en singleton COM-mojäng i form av en EXE. Detta gör den helt skriptbar och därför kan man köra den från ACP eller CCD Autopilot på ett enkelt sätt. ASCOM-drivrutinerna för fokuseraren och taket pratar därför COM med huvudmjukvaran. Det finns ett fönster med all information och möjligheter att klick-styra allt också.

Jag hade tänkt mig att låta göra ett antal kretskort och sedan göra den tillgänglig till ett mer eller mindre självkostnadspris.

Här är det schema vi jobbar utifrån vid layoutandet.

Hilsen,

Per F
Attachments
ArduAstro.sch.pdf
Schem Frejvalls astrobox
(61.24 KiB) Downloaded 396 times
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Hej

Verkar vara en intressant lösning som jag vill ha i framtiden. JAg är gärna med på ett hörn om ni vill. Kan testa och hjälpa till med utveckling mjukvaran med om du vill.

/Robert
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Börjat automatisera så smått

Post by perfrej »

Kom på en sak till... Det finns en 3,5mm teleplugg som tar en TSL237 direkt. Så SQM stöds direkt i burken och servern är kompatibel med ACP. TJO!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börjat automatisera så smått

Post by Robert »

Har studerat Pers bifogade schema och sett flera roliga lösningar som jag inte har tänkt på själv som tex spänningsdelningen för att få in 4 digitala signaler på en analog pinne.