Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by perfrej »

Tjenare!

Strålande projekt! Men var sjutton hittade du TAOS-mojen? Jag hade tänkt stoppa in en SQM i mina planerade observatorier. Farnell har några andra TAOS-mojänger men inte 237:an. Samma på Elfa.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by Corpze »

Köpte den från staterna, nån dollar i kostnad och 20 dollars i frakt typ...

http://www.parallax.com/Store/Sensors/C ... roductName
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by perfrej »

Mr Corpze!

Jag har nu implementerat SQM i min Astrobox och tackar för att du publicerat koden. Jag har emellertid hittat lite av ett grundfel i den så jag publicerar nu tillbaka en annorlunda variant.

Du använder:

if (FreqMeasure.available())

I själva verket så lämnar FreqMeasure.available() en integer som talar om hur många mätningar den har lastat på sig sedan du sist tömde. Det är alltså lämpligt att tömma den varje loop. Jag bröt ut den till en egen procedur som skall anropas med jämna mellanrum från loop(). Lämpligt intervall är 10 gånger i sekunden. Koden som skall anropas blir då:

Code: Select all

void processSQM()
{
	while (FreqMeasure.available())
	{
		sqmsum += FreqMeasure.read();
		sqmcount++;
		if (sqmcount > 50)
		{
			sqm = A - 2.5 * log10(F_CPU / (sqmsum / sqmcount));
			sqmsum = 0.0;
			sqmcount = 0;
		}
	}
}
Den kan lämna en liten rest av mätningar om det samlats mer än 50, men de tas ju om hand nästa gång.

Vidare så visade det sig naturligtvis att alla PWM-utgångar tvärdör efter att man anropat FreqMeasure.begin()... Eftersom jag kör takmotor och daggvärmare med PWM så fick jag lite av en konflikt där. Detta löstes genom att:
  • Ingen mätning av SQM sker medan taket är i rörelse
  • Om daggen är på så körs den med PWM i tolv sekunder, varefter SQM-mätningarna pågår i tre sekunder. Detta repeteras sedan.
Slutet gott, allting gott!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by hbar »

Som alternativ till TSL237T (som går att köpa på Mouser o Digikey) så kan man använda den modernare TCS34725FN som används i Adafruit LRGB kort. Denna är (enligt databladet) betydligt känsligare o har fördelen av inbyggt ir-filter. Möjligheten att även läsa ut RGB gör att man kan kalibrera den ytterligare för olika våglängder. I2C gränssnittet befriar en från behovet av frekvensmätning o gör att man lätt kan använda den ihop med tex en pi. Ett färdigt kort kostar 139:- på www.m.nu och en pi med ethernet bara 309:- (tänk om man hade haft dessa leksaker när man var ung elektroniknörd för drygt 40 år sen).

Att sätta en enkel lins framför sensorn för att ge ett mer avgränsat synfält tror jag inte är en så bra ide då man har svårt att beräkna hur vinkelkänsligheten kommer att bli. En enkel bländaröppning i form av ett hål framför sensorn på lagom avstånd ger en enkel beräkningsmodell av hur stor del av himmelen sensorn ser. Känsligheten blir mindre men också risken för inverkan av stjärnor som ligger i mätfältet.

Planerar ett projekt med ett enkel fjärrstyrd kamera/teleskop i fritidshuset o en ljusmätare vore ett lämpligt komplement (för att avgöra om det är lönt att köra dit för lite mer avancerad fotografering) så jag kommer att avge en rapport lite senare när jag kunnat testa hur bra den fungerar (mörkerström, temperaturberoende mm).

Håkan
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by perfrej »

Good Mornin'!

Jag har upptäckt att FreqMeasure, som Corpze och jag använt, hänger Arduinon om ljusstyrkan är för hög. Det kan komma upp till 1 MHz ur TSL:en och FreqMeasure klarar bara upp till några kHz. Jag skall prova med biblioteket FreqCount - vilket klarar upp till 5 MHz - när jag kommer tillbaka från Provence.

Återkommer!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by Corpze »

Jag märkte det jag också, men eftersom jag endast använt den som handhållen mätare om nätterna har det fått gått ändå, tror dem hänger sig under 15.5 eller liknande.
Detta var faktiskt mitt första försök att skriva C-kod öht. helt från skratch. Kul att ni förfinat den :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Diy Sky quality meter - Kalibrerad!

Post by hbar »

Vore tacksam om någon kunde ge mig en punkt på sqm kurvan dvs vilken frekvens som genereras av TSL237 för ett visst sqm värde. Detta är bara som utgångspunkt för en enkel sqm-mätare jag satt ihop av lite prylar jag hade liggande. Riktig kalibrering får jag göra i ett senare skede när jag kan jämför mot någon som har ett instrument (har ingen iphone så jag kan inte köra den appen).

/Håkan