Bilder på kameravridare av barndoortyp

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by Nokturner »

Här kommer bilder på barndooren jag monterat ett Sky-Watcher 150PDS på. Vid byggandet hade jag den bara i åtanke som kameravridare, men efter lite modifiering har jag nu monterat på Sky-Watchern. Man kommer antagligen inte åt att rikta in teleskopet var som helst på himlen med denna uppställning, Men M42 ligger bra till. För närvarande har jag också fullt upp med att försöka avbilda detta objekt. När jag är nöjd med det får jag gå vidare till något nytt lämpligt orienterat himmelsobjekt som går rikta in och se vad jag kan hitta.

Stativet är ett vanligt Manfrotto fotostativ 055 XPROB med kulled 498RC2. Videohuvudet som teleskopet sitter på är ett gammalt Velbon stativhuvud. Ett växelhuvud vore bättre då det skulle vara enklare att justera teleskopets inriktning på himmelsobjektet. Men jag kör med detta tills vidare.

Hela arrangemanget är något sviktande. Det får inte blåsa och det är viktigt att visaren som vrider frammatningsskruven går riktigt lätt för undvikande av vibrationer när man vrider på den i takt med klockan bredvid, därav motviktsarmen med motvikt undertill på vridaren.

Polinställning görs genom att sikta genom elröret till höger på vridaren. Hittills är jag nöjd med precisionen i detta, det är annat som begränsar prestandan än så länge. En enkel lösning, men tillräckligt effektiv skulle jag vilja säga.

Tycker barndooren varit rolig att bygga och den är likaså rolig att försöka använda. Utvecklingspotential finns fortfarande och det gäller att komma på enkla men fungerande lösningar på alla de diverse svårigheter som uppstår vid handhavandet. Detta är en stor del av nöjet :-)
Attachments
Kameravridare-1200665.JPG
Kameravridare-1200665.JPG (1.08 MiB) Viewed 3780 times
Kameravridare-1200658.JPG
Kameravridare-1200658.JPG (1.05 MiB) Viewed 3780 times
Kameravridare-1200662.JPG
Kameravridare-1200662.JPG (1.16 MiB) Viewed 3780 times
Kameravridare-0283.JPG
Kameravridare-0283.JPG (758.5 KiB) Viewed 3780 times
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by VigdisVZ »

Vilken grej! Kul att du visar :)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by BjörnL »

Wow! Vilket underbart hemmabygge! Gillar speciellt motvikten. :) Och elröret var ingen dum idé, såna har jag liggande och kan kapa en bit av. Han funderat en del på vad för optik man ska ha som polsökare, men det löste sig nu. Som du säger finns det nog annat som begränsar. Tack för att du delar med dig!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by Jonas »

Måste sälla mig till beundrarna!
Verkligen kul att se ett hemmabygge igen. Det är så sällan man ser det i Sverige idag. De flesta (inklusive mig själv) lägger inte längre mycket tid på att bygga själv. man får ta sig i kragen och börja igen! Det är ju så in i bänken kul när man väl är igång!
Tack för att du visade upp bygget Nokturner. Riktigt fin Camturner :good:
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by Peter R »

Det var verkligen innovativt och vågat av dig att inte bara tänka tanken att det kunde fungera med en Newton utan dessutom bevisa det i praktiken.
En sak du kanske kan testa med din nuvarande konfiguration är att rotera tuben så kameran hamnar på ovansidan. Det borde centrera vikten ovanför stativet och minska hävstångseffekten.
Som du skriver vore ett växelhuvud en bra lösning men de är rejält dyra. För de pengarna kan du köpa ett ekvatorialstativ med motordrift :-)

Jag köpte ett begagnat Gitzohuvud för några år sedan som är superstadigt och kan vinklas upp i rätt vinkel (med spaken till höger) så att bottenplattan är parallell med ekliptikan, som en wedge.
Det gör att man kan ha en mycket enkel lågprofils konstruktion med låg tyngdpunkt som är väldigt stabil.
Jag har använt den för min handvevade barndoor samt för att sätta upp min Meade Etx-105 i ekvatorialläge.

Din Bild på M42 är fantastisk med tanke på omständigheterna och utrustningen men lite för lila i mitt tycke.
GitzoLowProfileHeadG1570_600.jpg
GitzoLowProfileHeadG1570_600.jpg (25.56 KiB) Viewed 3732 times
/*Peter R
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by Nokturner »

@Vigdis VZ: Roligt med uppmuntrande kommentarer!

@BjörnL: Motvikten bottnar i att man tager vad man haver under experimenterandets gång :-) Kanske känner jag så småningom att konstruktionen är utprovad och klar och man kan fixa ett lite proffsigare mer permanent motviktsarrangemang.

@Jonas: Visst är det roligt att bygga och experimentera när lusten faller på och man kommit igång :-)

@Peter R: Har experimenterat lite med tuben vriden i olika lägen. Detta är bästa positionen jag provat hittills. Kamerans positionering bidrar nu till att avlasta skruvmekanismen så den går lättare att vrida. Av någon anledning funkar det inte att bara flytta motvikten längre ut på "motviktsstången" med kameran i någon annan provad position. Dessutom kommer jag enkelt åt att titta i sökaren och använda displayen som den sitter nu. Hävstångseffekten som du talar om är avgjort en faktor att räkna med. Kamerapositionen bidrar i nuvarande läge till att balansera teleskopvikten runt gångjärnets längdaxel för att vridskruven skall gå friktionsfritt, i alla fall så länge man inriktar sig på M42 en viss tid på kvällen, ungefär med teleskopet i det läge det står i på bilderna...

Ja, vitsen med en barndoor är ju att den skall vara billig. Börjar man köpa en massa specialgrejor blir det ju fort lika dyrt som att köpa en färdig lösning som du säger. Känner dock ett behov av ett växelhuvud också för vanlig landskapsfotografering. Kulled är ingen optimal lösning för känslig finjustering av kamerautsnittet. Skulle dock vilja testa ett växelhuvud i praktiken först innan jag slår till på ett. Ditt Gitzohuvud ser annars användbart ut.

Ok. Färgerna i bilden har jag egentligen inte gjort så mycket åt, de är rätt mycket rakt ur rawfilerna med vitbalans ställd i Lightroom på himmelsbakgrunden. Men denna är lite orangefärgad pga ljusförorening, så det har nog påverkat färgutfallet en del. Har gjort en ny bearbetning av bilden nu, om möjligt ännu mer lila... :-) Tror kamerans sensor fångar färgerna så. Dock är det ju inget som säger att detta är de rätta färgerna för det.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by wilt »

Kul projekt!

Byggde en kameravridare en gång i tiden (1980-talet), ganska lik din fast mindre (den användes till en kamera med 75 mm brännvidd), funkade hur bra som helst. Handvevad, ett varv i minuten, använde också klocka för att snurra i rätt takt. Vill minnas att jag utgick från en ritning i Robert Malmströms bok om astrofotografering, eller om det möjligtvis var från något nummer av Sky and Telescope.

Gillar den här typen av billiga hemmabyggen - visar att man behöver faktiskt ingen Vixen Polarie (3 900 kr) för att ta bilder med drivning. Att du sen till och med lyckas fota med ett sådant här stort teleskop istället för en vanlig kamera är häpnadsväckande!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by Nokturner »

Roligt att höra om ni andra som också experimenterat med kameravridare! Jag vet inte, men jag känner mig lite barnsligt förtjust i projektet. Skall bli intressant att se hur långt det kan förfinas med manuell drivning. När det känns som jag kommit till gränsen kanske det får bli en Astrotrac. Att motorisera barndooren känns inte så aktuellt. Bättre lägga de pengarna på en färdig lösning i så fall. Det känns som att själva grejen är just handvevningen, att motorisera blir fusk så att säga :-) Att skaffa en 25-kilos montering att bära ut och in i bilen verkar inte så lockande på mig i nuläget. Men sådant kan ju förändras.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bilder på kameravridare av barndoortyp

Post by wilt »

Det ser ut på bilden som om du har en böjd gängad stång, stämmer det?

När jag byggde min använde jag en rak gängad stång, vilket förstås innebar att drivningen var perfekt (nåja, allt är relativt ...) i början av exponeringen, men sen blev felet värre i takt med att avståndet mellan polaxel och stångens kontaktpunkt med den övre plattan blev lite längre. Men för en 5 eller 10 minuters exponering (med 75 mm objektiv) räckte det gott och väl.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA