Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonbygge

Post by Starfish »

Hej, Jag behöver lite info har tänkt o bygga ett newton med dessa specifikationer:
GSO spegel
Diameter spegel: 300mm / 12”
Brännvidd: 1500mm
F-tal: 5
Tjocklek: 39mm
Vikt: 6,3kg
Substrat: BK7 (Homogenous) tänkte också priskillnad ifall man köper ett pyrex\suprex, bryr mig inte så värst om cooldown tiden, jag har all tid i världen, tänkte mest på tyngden, är de lättare o bygga ett med tung eller lätt spegel?

Min fråga är då längden på mitt teleskop tänkt att vara 1550mm, med 12" spegel och f/5, vilken längd ska sekundärspegeln sitta på? och va är optimala storleken på sekundäret och är längden på röre jag tänkt mig bra eller dålig?

Klara Skyar, Starfish.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Tänkte också kolla vart man kan hitta billiga speglar, billigaste jag hittat är på teleskop-service.se
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by stoffe »

Förutom diverse annonssajter, köp och sälj på andra astroforum osv + googlande så tillverkar Joel von Knorring speglar och kanske till och med har någon liggandes på lager, annars tillverkar han på beställning. Han har mycket bra rykte dessutom!

http://www.hitta.se/joel+von+knorring/f ... rring&var=
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Tack för tipset stoffe :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Någon som vet vart jag ska placera sekundär spegeln i förhållande till min primär?? finns de nån formel som räknar ut exact där de är bäst att placera den??

Anyone? :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by stoffe »

När jag byggde min sekundärspegelhållare så satte jag den i tidigare hål men jag fick till slut höja upp primärspegeln då jag inte nådde fokus med min DSLR kamera, så det är ju att tänka på. Når du fokus längst in med en Nikon/Canon kamera så är det lugnt när du fått till allt. Du bör tänka på hur stor sekundär du sätter dit oxå, i mitt fall på min 8" f/8 newton så har jag en 35mm stor sekundärspegel vilket är rätt så litet, det räcker bra för mig men å andra sidan så vill man inte ha onödigt stora saker som stjäl ljus, jag tror fenomenet heter sekundärobstuktion. Jag måttade med måttband och höll på bra länge innan jag kom fram till hur alla avstånd skulle vara + att jag inte fick till det förens jag provade mig fram i fält. Det jag kan säga är att man vill inte att sekundär och primärspegel ska sitta onödigt nära varann pga av att då krävs en större sekundär därför att man är längre ner i ljuskonen om man beskriver det så. Fokus blir då långt utanför tuben vilket oxå är onödigt, bättre att ha fokus närmre tuben av den anledningen jag just skrev.

Om du bor nära en astronomisk förening så kan de säkert hjälpa dig med dessa saker, speciellt när det kommer till kollimeringen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Terje »

Hur du skall placera sekundären (och dess storlek) är avhängingt två frågor
1. Hur mycket backfokus vill du ha?, mer backfokus kräver större sekundär och att den placeras närmare primären.
2. Hur stort belyst synfält du vill ha utan vinjettering etc. stort synfält kräver en större sekundär.

Med dagens priser på teleskop så är det även antagligen billigare att köpa färdig än att bygga själv om du inte just är byggandet du är intresserad av.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Tänkte iaf mellan 1" - 2" men aldrig riktigt byggt en newton så vet inte optimala, sekundär spegeln jag tänkt mig är runt 40mm inte mindre.

Hur mång cm från min plana yta av primären ska nåt centrala punkten av sekundären, hur gör man för o mäta de?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Har redan ett köpt 8" dob och intresset är det som drar mig till detta, grejen att lyckas med ett fett dobson.. inte pengarna :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Så jag ska alltså ha ett rör ca. 5 cm längre än brännvidden eller som jag tänkt innan att längden från primärens mitt till sekundärens mitt skall vara exact 150 cm då brännvidden på min spegel har det. Sen ju större sek.spegel ju sämre kontrast men större tillgång till bättre tillbehör och ocular som wide field blir bättre, så det bästa är att hitta en man känner själv passar sina behov bäst? har jag fattat rätt?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Starfish »

Eller om jag har den vid den exacta brännvidden så blir deepsky möjligheterna bra och med mindre sekundär säg 35mm får jag bättre möjligheter till större förstoringar (mer kraft) mindre field??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Jonas »

Ett alldeles utmärkt verktyg för bestämning av de flesta parametrar gällande newtonteleskop är programmet Newt. Finns både i web-version (IE9) eller äldre version här:
http://www.dalekeller.net/ATM/newtonian ... wtsoft.htm
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by Lars L »

Vet inte var du bor - men har ett optimerat hemmabygge (i aluminium) med EN GUDOMLIG Knorringspegel, vi bor ganska nära varandra. Du får gärna titta på det en 10" på 6kg - ungefär vad jag orkar bära just nu. Tyvärr har jag inte hälsan med mig nu och svarar därför ogärna på frågor, i alla fall i tid. :|

Ser ungefär ut så här;

http://www.spacewalk-telescopes.de/reis ... vanced.php
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Behöver lite info för en nybörjar på dobsonbygge\newtonb

Post by nilsolof »

http://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html kan hjälpa med beräkningarna. Men glöm bafflarna, och haka inte upp dig på "vignetting of the 75% rays".
Nils Olof