Råd om "tältobservatorium"

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Råd om "tältobservatorium"

Post by pesa »

Jag funderar på att låta stativ och min newton stå ute mer permanent,jag har tappat fotonätter pga att jag inte vill bära ut tuben (ryggproblem).
Isf tänkte jag bara ha ett cykeltält över och sno ihop med ett snöre (dvs stor öppning nedåt) så inte blåsten tar det.
Eftersom primären inte har nåt skikt utanpå aluminiumet så är jag lite orolig för att kondens ska orsaka försämring på sikt.
Mina frågor är:
skapar cykeltältet extra kondensproblem?
anta att jag pluggar igen alla teleskopöppningar när det inta används,skulle det minska kondensproblem?
Nåt mer jag borde tänka på?
pelle
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Råd om "tältobservatorium"

Post by glappkaeft »

Har inte testat detta med min egen utrustning men erfarenheter från Sandvreten säger att med permanent monterade system så vill man helst ha ventilering eller fuktabsorbtion, en del värme och helt täta lösningar. Någon typ av kapell med lite värme och fuktätare borde fungera hyfsat för ett minimalistiskt system.

Mögel, insekter, spindlar och andra skadedjur kan vara ett problem under olika delar av säsongen. Helst skulle jag plocka bort eller speciellt skydda ev. handkontroller, elektronik/kameror och annat fuktkänsligt och använda lock och inkapsling av optik (+ev fuktätare). Efter att utrustningen användts så finns det oftast en hel del dagg/frost kvar instängt under kapell och lock. Detta måste i långa loppet, antingen värmas bort, ventileras eller absorberas. Jag skulle undvika saltbaserade fuktätare där kontakt med själva teleskopet riskeras (korrosionsrisk).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Råd om "tältobservatorium"

Post by Starsoft »

Hej

Om du lämnar all elektronik som finns där påslagen och dessutom stoppar in en liten värmekälla på något lämpligt ställe så tror jag inte det blir några problem. Som värmekälla så har jag läst att det går att använda en 60-100W glödlampa som stoppas in i tuben, vilket verkar rimligt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb