Liten övervaknings kamera på teleskopet

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Liten övervaknings kamera på teleskopet

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Jag behöver sätta en liten övervakningskamera på teleskopet för att hålla koll på spalten i obs domen. Kameran skall gärna ha en egen monitor och funka bra i mörker, i alla fall så bra att man ser att det är en öppning framför teleskopet. Jag har ingen tidsstyrd rotation av domen utan jag får själv trycka på knappen då och då. Funderar på att koppla handkontrollen till domen till en typ timer som ger en strömpuls då och då med lagom intervall, någon som har en ide'??

När det gäller kameran så vet jag att många med obs har en sådan och vad man skall köpa och så?

Att astronomi väder lagen för "fule-väder" gäller när man skaffat nytt har jag fått bra bevis för denna höst kan jag säga, sällan skådat skitväder rent ut sagt!

Ge gärna lite input på ovanstående

M.v.h

LG
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Liten övervaknings kamera på teleskopet

Post by Terje »

Att astronomi väder lagen för "fule-väder" gäller när man skaffat nytt har jag fått bra bevis för denna höst kan jag säga, sällan skådat skitväder rent ut sagt!
Undrar vilken monsterutrustning som handlats i usa i år... :)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Liten övervaknings kamera på teleskopet

Post by Lars-Gunnar »

Hallå Terje,

Ingen monster utrustning för mig, jag har visserligen handlat domen från USA men jag kör med mina vanliga grejor i övrigt!
Har du något tips på övervakningskamera som verkar funka?

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Liten övervaknings kamera på teleskopet

Post by Starsoft »

Hej

Axis kameror är populära och pålitliga men lite dyrare, Kjell & co säljer kameror som också fungerar, då till ett lite lägre pris, i övrigt så är marknaden en djungel med massor av mer eller mindre fungerande produkter. Beror ju också på hur du tänker använda den, via nätverk till PC eller direkt till monitor, videosignal direkt till monitor/TV lösningar bör finnas att köpa begagnade för nästan ingenting.

Själv använder jag en netbook PC i obset med inbyggd kamera (och mikrofon), lämpliga programvaror finns att ladda ned gratis på nätet, fungerar utmärkt både att titta lokalt och via internet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb