Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Efter lång väntan så kom då äntligen lite väderlek som möjliggjorde lite observerande!

Steg ett är ju en polar alignment, så jag tänkte nu skall vi göra detta ordentligt! Jag har alltid varit sugen på att testa en klassisk "drift alignment" fast med hjälp av kameran. Detta är emellertid något man inte gör på en kvart eller så, men efter diverse olika tester tror jag att jag fått till det ganska bra. Detta till trots ser man att det driftar det ser ut som ren Ra drift, vilket får mig att tänka i PEC.

fråga 1: Jag antar att även dom mest avancerade monteringarna här på forumet använder PEC, eller? Kan ni berätta lite i korta ordalag hur detta fungerar. Jag har ju en G11 som vissa andra herrar också har.

Fråga 2: Igår kväll (natt) tänkte jag testa en liten bild i slutklämmen av natten, ca 03:30 när man är lagom mör och lättretad. Vad händer då, jo Lodestar (verkar det som) lämnar ingen guide info för Ra! Jag misstänker kabel eller kontakt! Jag har inte använt denna guiden nästan någonting alls och kabeln var avlastad och inte i spänn, den har mer eller mindre förstört sig själv!
kan ni ge lite tips hur man felsöker i kabeln, kan man mäta eller så?

En klassisk uppstart när allting strular, vilket det skall göra på premiären har jag förstått! Men detta till trots att vara igång på 10 minuter är en härlig känsla och man kan sitta i lugn och ro och göra en driftalignment och tycka det är intressant, för man behöver inte jäkta för att grejorna skall bäras in, guld!

Kom gärna med edra erfarenheter


/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Hej Lars-Gunnar !
Vad gäller drift alignment så gör jag det med Maxin DL. G11,ans polsökare använder jag inte då det inte blir lika exakt som en driftning. Jag kör kontinuerliga 1 sekunds exponeringar i Maxim med en ofokuserad stjärna = stor diameter och drar med hjälp av cursorn en avlång rektangel som stjärnan kan vandra i. Sen ställer jag den i exakt samma höjd som stjärnans diameter så blir det lätt att se en drift upp eller ner. visst det tar tid om man vill göra det ordentlig. Men för att korta ner tiden så korrigera med rätt så mycket på G11,an så kommer du snabbare in " på rätt spår" korrigerar man bara lite i taget kan det ta timmar.
Jag har inte fått min G11 bättre med den inbyggda PEC-hanteraren i Gemini utan har istället använt Pempro som gör ett förnämligt jobb. Sen är det bara att ladda ner resultatet i Gemini via Pempro.
Snäckskruven rotationsperiod är 239,34 sekunder och det måste du ange i Pempro om du vill använda det.
Man brukar låta G11,an köra 7-10 varv i Pempro innan man analyserar resultatet.
Vilken version av G11 har du ? Är den nyköpt ?
Just nu kan jag köra 90 sekunders oguidade med 2000mm brännvidd. Om lusten faller på så går det att förbättra den tiden en hel del, vi får se.

Lodestaren kan jag inte men samma har hänt med min guider men då var det en bock i mjukvaran på "no guiding in DEC", så det problemet var lätt löst.
Men vi har väl flera här som använder Lodestar..... ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hallå Timo,

Tack för ditt svar,

Jag gör på liknande sätt i Maxim med 1 s exponeringar. Jag ställer teleskopet rakt söderut i Dec 0 och prickar in någon stjärna finns ganska gott om dem. Sen ställer jag mig längst bort i bilden och centrerar stjärnan på ena benet på hårkorset och då kör med guide fart över till motsatta sidan där jag vänder och kör tillbaka igen, tar ca. 30 min. Man ser då att stjärnan inte kommer tillbaka till utgångsläget jag justerar denna skillnad, en fråga: Skall man justera hela skillnaden eller bara ta halva?
Sedan gör jag samma sak med en stjärna rakt i öst, då får jag ta 10 i dec annars hamnar jag bakom ett träd! Frågan är om man måste ligga i 0 i dec eller om man kan gå upp lite? Man får ta några vändor i öst och syd för att komma i mål. Lite kul faktiskt att vara lite noggrann för en gångs skull.
Jag har Pempro och har bara använt den någon enstaka gång, har faktiskt inte fattat att man laddar in kurvan i Gemini efter att man är klar, pinsamt!
Jag köpte G11:an 2007 och den har tjänat mig väl, jag kör GCC ihop med The Sky X PRO via en isolerad port som jag satt där handkontrollen var ansluten på så sätt kör jag GCC och The Sky parallellt och dom läser och uppdaterar varandra.

Jag har inte uppdaterat till nya Gemini, är lite försiktig med förändringar när man väl fått grejorna att fungera.....

/LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Robert »

Jag har oftast gjort polinställning med PoleAlignMax vilket har fungerat bra för mig.

Pempro är bra för PEC. Brukar göra en ny PEC kurva varannat år ungefär. Nyare pempro än min gammla skall innehålla bra hjälpmedel för driftalignement med.

För att laddda upp kurvan till G11 monteringen via Pempro så behöver man Level 4 om jag minns rätt. I AAk's observatorium kör vi med gamla level 3. Kanske uppdaterar vilket år som helst.

Min Lodestar guider är hos doktorn nu nu efter att ha fått lite slag på kontakten :( Förutom känsliga kontakter så är det annars en mycker bra guider.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Bengt »

Lars Gunnar !

Jag bytade min prom för något år sedan och det underlätta betydligt när man guida. Den är inte så petig med man måste ställa om till guiderläge . Guidar precis lika bra i alla lägen. På gamla L 3 måste man ju ställa om den hela tiden till guider.

Busenkelt göra det och tar 5 min . Kostar bara någon hundring. Man måste ha det för pempro.( Jag har dock aldrig kört det)
Pec har jag aldrig kört för det funkar bättre utan.

Mejlar du direkt Terry Platt på Starlight express får du säkert ett svar på hur du ska testa din kabel. Han kanske direkt kan skicka en ny till dig. Brukar gå snabbt få såna saker direkt via Terry P eller Michael Hattey på försäljning.

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag har tydligen V4 så det verkar ok,

Jag körde lite guide kommando manuellt via kamerans guide port i går, monteringen svarar så det verkar som om kabeln är ok! trots allt, vilket känns skönt, har lagt ett litet stödförband runt kontakterna. Dock så får jag en känsla av att Ra svarar "segare" på guidekommandot än DEC och jag fick felmeddelanden från Maxim efter kalibrering kvällen innan att "movement in x < 0.5" och man såg att det fanns inget ben i "L.et" i x-led bara en liten prick. Jag var inne och velade i menyn på handkontroll simulatorn i GCC och kan ha kommit åt något kommando.

Vi har ju återgått till en ny regnperiod så det är väl bara att vänta till fullmåne igen, då brukar det konstigt nog bli klart väder...

Har ni några mer tips som jag kan testa är jag tacksam

M.v.h

LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Har du justerat snäckskruven något ?
Kan ju vara backlash i RA. Annars vet jag inte varför den reagerar långsammare än DEC.
Du har inte provat kalibrera/guida med PHD ? Jag gick över till PHD och tycker den fungerar bättre.
Vilka värden fick du fram när du körde Pempro på G11:an ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Robert »

Bengt wrote: Pec har jag aldrig kört för det funkar bättre utan.

Bengt
Pec skall man definitivt köra med tycker jag. De flesta (utom Bengt :green: ) tycker att man skall ha PEC på.

Det gäller det att man har tränat upp PEC bra för en dålig PEC gör det bara sämmre. Man bör ha jämnat ut en PECkurva över flera cykler för att inte få med seeingfel som man får om man bara tränar PEC på ett varv. DVS för att få en bra PEC kurva behöver man köra med PemPro eller liknande program.

PEC på gör att man kan köra oguidat längre och gör livet lättare om man guidar då guidern slipper jaga periodiska fel.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Håller med Robert.
Gärna 7 - 10 varv på snäckskruven. (varje varv cirka 239 sekuner)
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag har nog mer backlash i RA än i DEC, jag ställer denna 1 gång vartannat år, tycker den har hållt sig hyfsat. När det gäller PHD så får jag ett snarlikt meddelande som i Maxim att den inte har flyttat sig tillräckligt i x-led för att klara calibreringen. Skumt detta jag körde en guidning för två veckor sen, med bara en grov polinställning och då gick den klockrent!

Känner på mig att det är något värde som hoppat fel

Jag har inte kört PEM-pro ännu, laddade ner nya versionen i går, den tog inte min licensfil undrar varför? så nu har jag 60 dagar på mig hoppas det blir klart väder någon gång under denna period.

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Justerar du backlashen fysiskt direkt på snäckskruven eller genom handkontrollen ?
Bifogar länkar på hur du gör det rent fysiskt om du inte gjort det tidigare.
Jag har gjort det många gånger och med tungan rätt i mun så brukar det bli bra !
Har även bytt ut RA delen till den nya OPW som ger ett mindre PE.
Senast jag finjusterade (2011) och körde Pempro efteråt så låg jag på -2,7/3,2 bågsekunder i PE.
Hls
Timo N.

http://helixgate.net/G11opw2.html
http://helixgate.net/G11opw3.html
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Lars-Gunnar,

Antar att du har gjort det redan men har du kollat i Maxims avancerade inställningar så bocken finns i RA+ och RA- ?
Man kan ju stänga av guidningen i 4 olika riktningar.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej Lars-Gunnar,

Om din stjärna som du kalibrerar guidningen mot ligger nära polstjärnan så kan man inte (utan vidare) kalibrera ena axeln (RA?) för då rör sig knappt stjärnan i guidekameran när den axeln rör sig. Detta visste du säkert, men ville bara påpeka i fall om att..

/Magnus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Bengt »

Hej Lars- Gunnar!
Nu vet jag inte om du gör som jag men jag guidar alltid utan ascom i PHD. Väljer bara Lodestar i menyn och sen mount on camera. Då utesluter du ascom inblandning som felkälla.
Men du gör kanske redan på detta sättet?

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Magnus tack för svaret, jag hade lite koll på detta innan men när man är trött och det strular kan man göra en sån grej, jag glömde ex. att jag parkerat teleskopet när jag gick ner för att käka (då står ju teleskopet i norr) det hade jag glömt när jag kom upp igen för att fortsätta, tyckte det rörde sig i minsta laget.

Bengt: Jag gör precis som du faktiskt, har använt GCC from the start, skall kolla The Sky X pro också, dom har blandat in lite nya tricks i programvaran, så man inte har fått in något "avstängnings" kommando därifrån.

En ny fråga: Hur är era kameror orienterade (alignade) på teleskopen? Jag har alltid haft min kamera i normalposition när teleskopet står i park läget, i det läget fotar man ju sällan! Borde man inte vrida kameran 90 grader så att när man står i syd hänger kameran i normalposition, har inte tidigare funderat så mycket över detta.

M.v.h

LG