DYI motorfokuserare

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Eftersom vädret är som det är (dvs mulet) måste man ju hitta på något kul att göra. Så i stället för att beställa en Robofocus har jag bestämt mig för att bygga en egen (inkluderade även bygge av en molnsensor när jag ändå håller på). Så nu är följande små prylar beställda :
Arduino Uno R3
Kort till stegmotor
Stegmotor
IR termometer
Image Image Image Image

Utevklingsmiljö nerladdad, gått med i Yahoo-gruppen SGL Observatory Automation http://tech.groups.yahoo.com/group/sgl_ ... utomation/. Så förhoppningsvis kanske det blir en motoriserad fokuserare så småningom.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DYI motorfokuserare

Post by stoffe »

Hej

Ja vad kul! Du kanske har kikat i min gamla tråd här på astronet?
viewtopic.php?t=5710

Det slutade med att jag fick chansen att köpa färdig elektronik till ett bra pris men jag byggde själva fokuseraren i alla fall :)

Här är ett färdig Arduinoprojekt med motorfokus som kan vara till hjälp för dig.
https://sites.google.com/site/arduinofocus/home
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

stoffe wrote:Hej

Ja vad kul! Du kanske har kikat i min gamla tråd här på astronet?
viewtopic.php?t=5710

Det slutade med att jag fick chansen att köpa färdig elektronik till ett bra pris men jag byggde själva fokuseraren i alla fall :)

Här är ett färdig Arduinoprojekt med motorfokus som kan vara till hjälp för dig.
https://sites.google.com/site/arduinofocus/home
Hej - det är faktiskt lite ditt fel :good: när jag såg tråden började jag nysta lite på nätet. Eftersom jag i grunden är programmerare tänkte jag att det kunde vara lite kul. Väldigt informativt länk.

Tanken är väl att kanske bygga ut med styrning av taket till observatoriet också.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DYI motorfokuserare

Post by stoffe »

Det var kul att det delvis var mitt fel, Starsoft här på forumet tipsade mig om arduino länken i den tråden han kanske är lite utav en "medbrottsling" då? :)

Själv är jag kvar på "hello-world stadiet" gällande programmering, det är svårt att sätta sig in i och kräver kontinuerlig övning för att lära sig. Men alltid kul när man till slut lyckas med något, då känns det alltid bra.

Visa gärna bilder på allt du bygger, det är alltid roligt att få se vad andra har för hemmabyggeprojekt!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Kort uppdatering. Inga bilder än så länge. Tyvärr var jag tvungen att skänka den första Arduionen till min yngsta dotter som har lite ingenjör i sig. Fick för sig att hon skulle lära sig programmera - såg en hemmabyggd Segway gjord med Arduino. Men köpte genast några nya.

Tyvärr fungerade inte mina gamla lödkunskaper (ihop med en mkt gammal lödkolv) så bra - vilket innebar att när stegmotorn skulle provköras ihop med EasyDriver-kortet började det ryka konstigt från chippet. Efter ca 5 sekunder small det lite lite lågt och chippet sprack pga värmen.

Nu är nytt EasyDriver-kort hemkommit, ny lödkolv samt förstoringsglas med krokodilklämmor (för äldre personer) inköpta. I dag blir det ny ihopkoppling och hoppas kunna provköra monterad på tuben i helgen.

Har även börjat lite smått på molnsensorn - både IR-termometer och vanlig termometer har anlänt. Ihopkoppling och provkörning i helgen.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: DYI motorfokuserare

Post by int0x21 »

Vad gick allt loss på i pris för dig ?
Lite nyfiken på att göra ett kit själv jobbar ju på elektronik fabrik.
(Synd att det blir så dyrt att ta fram mönsterkortet när man gör små serier annars hade jag tryckt fram ett par ser inte ut att kosta mer än 4-5 kronor styck i serie) + kanske 20 kronor i komponenter
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

int0x21 wrote:Vad gick allt loss på i pris för dig ?
Lite nyfiken på att göra ett kit själv jobbar ju på elektronik fabrik.
(Synd att det blir så dyrt att ta fram mönsterkortet när man gör små serier annars hade jag tryckt fram ett par ser inte ut att kosta mer än 4-5 kronor styck i serie) + kanske 20 kronor i komponenter
Om man inte sabbar korten genom klantighet har kostnaden varit följande (+ lite kablar, 12V adapter) :
Arduino Uno 220 SEK
EasyDriver 130 SEK
Stepper Motor 160 SEK
Digi termometer 35 SEK
IR Termometer 175 SEK

Tillkommer någon hållare för motorn, remmar, drivhjul (kanske 150-200 SEK)

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DYI motorfokuserare

Post by stoffe »

Hejja Hansson! :)

Ett tips som alltid gäller oavsett vad man ska köpa i samtliga kategorier, kolla på ebay först. Där kan man hitta Arduinokort billigt, vill man inte beställa från utlandet så kan man alltid ta sig en titt i sälj kategorin på elektronikforumet.com där kan det finnas arduinokort och sköldar ibland.

Har du tur så kan du hitta remmar, drivhjul och motorer i en gammal skrivare/kopiator. Jag har själv delar från en sådan på min hembyggda fokuserare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Ny lödpenna, mindre fingrar - nu gick det bättre att löda. Nu fungerar mitt lilla hemmabygge ihop med FocusMax - imorgon blir det provmontering på teleskopet. Sedan skall allt monteras i en liten fin box. Hittade en härlig liten butik http://www.hobbytronik.se/ med många roliga användbara små prylar.

Image
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by Starsoft »

Hej

Det ser ut som ett riktigt trevligt bygge. Vad för typ och hur stor utväxling funderar du på att använda?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: DYI motorfokuserare

Post by Timo »

Väldigt intressant !
Synd man är novis på sådant här :green:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Starsoft wrote:Hej

Det ser ut som ett riktigt trevligt bygge. Vad för typ och hur stor utväxling funderar du på att använda?

Anders
Hej - jag har inte riktigt klurat ut allt än. Tror att min kunskap från 4-årig Teknisk Linje under 70-talet tyvärr inte sitter kvar. Men funderar på kuggremsdrift a'la http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/52_53 men dök genast på problem - axeln på min motor är 5 mm och hålet på kuggremshjulen verkar vara 3 mm (men går att borra upp står det). Tänkte försöka använda standardratten på teleskopet - så jag vet inte riktigt hur utväxlingen blir. Eventuellt monterar jag på ett större kuggremshjul istället för ratten. Men det blir nog någon form av empirisk utprovning.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: DYI motorfokuserare

Post by Corpze »

Hur mkt lödningsarbete var det? Har erfarenhet av att löda kablar och kontakter, men mindre erfarenhet av komponenter... funderar själv nämligen på att bygga en fokuserare!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by HanssonJ »

Corpze wrote:Hur mkt lödningsarbete var det? Har erfarenhet av att löda kablar och kontakter, men mindre erfarenhet av komponenter... funderar själv nämligen på att bygga en fokuserare!
Väldigt lite - de tre kontakterna på det lilla kortet för motorstyrningen. Det går ju att göra mer "seriöst" som den här grabben har gjort http://www.yesyes.info/index.php/diy/motor-focuser/. Och det är väl möjligt att jag gör något liknande om min första protoyp fungera fullt ut.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: DYI motorfokuserare

Post by Starsoft »

Hej
men går att borra upp står det
Jag har använt sådana och det går bra att borra upp centrumhålet om man använder rätt borrdiameter, till en 5 mm kanske en borr på 4,8 mm är lämplig, om hålet blir för stort kommer hjulet inte att centrera när man drar fast det.

Jag spekulerar också lite om vilken utväxling som behövs mellan motor och fokuserare, jag gissar att 0,01 mm steg på fokuseraren är det minsta som behövs men det beror nog lite på vilken optik man har. Om man har en stegmotor med 180 steg, en crayford fokuserare med 5 mm axel och en utväxling mellan motor och fokuserare på 1:3 så blir det 0,03 mm / fullsteg eller 0,007 mm / kvartssteg, det känns som det är på gränsen, eller?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb