Rengöring av sekundärspegel

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Rengöring av sekundärspegel

Post by pesa »

Jag har en sekundärspegel som jag tror inte har nåt lager utanpå aluminiumet. (kan man se det på nåt vis?)
I vart fall måste jag rengöra den,massor av damm. Är det säkert att använda vatten+ en gnutta diskmedel och släpa en (alltså inte hålla emot) bommulstuss över? (Sist skölja med destilerat vatten förståss)
Pelle
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by Timaoes »

Om det inte var någon coating på spegeln så skulle nog aluminiumen missfärgas med en gång. Och proceduren du beskriver är helt okej. Se till att du har tuben i vågrätt läge när du skruvar bort sekundären. Då riskerar du inte att tappa grejerna på primären. När du låtit spegeln rinna av kan du torka det sista men en hårtork.

Johan
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by pesa »

>Och proceduren du beskriver är helt okej.
men bara om spegeln har coating?
Pelle
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by Timaoes »

Vad jag menade var att det är svårt att tänka sig att spegeln inte skulle ha coating. I så fall skulle det bli missfärgad tämligen omgående, alldeles oavsett om du tvättar eller inte. Alla moderna sekundärspeglar har en coating som skyddar ytan. Hur det är med gamla speglar vågar jag dock inte yttra mig om (någon annan kanske kan fylla på). Men vad är det för teleskop du har?

/Johan
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by gunnar »

Hej Per!
Jag tror inte att spegeln nödvändigtvis skulle bli så missfärgad om den saknade coating. Tänk bara på Sandvreten-teleskopets spegel+ din egna nyaluminiserade huvudspegel som båda saknar coating. Hör med Lasse H för råd ang tvätt av spegeln!

Hur går det förresten med dom trilskande kollimeringsskruvarna, har du fått loss dom? Ska bli spännande att se hur ditt teleskop kommer att fungera.
Hoppas att min Chili på Starbequen inte gav för mycket obehag dagen efter :green:

Hälsningar
Gunnar
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by pesa »

gunnar wrote:Hej Per!
Jag tror inte att spegeln nödvändigtvis skulle bli så missfärgad om den saknade coating. Tänk bara på Sandvreten-teleskopets spegel+ din egna nyaluminiserade huvudspegel som båda saknar coating. Hör med Lasse H för råd ang tvätt av spegeln!

Hur går det förresten med dom trilskande kollimeringsskruvarna, har du fått loss dom? Ska bli spännande att se hur ditt teleskop kommer att fungera.
Hoppas att min Chili på Starbequen inte gav för mycket obehag dagen efter :green:

Hälsningar
Gunnar
Tackar, chilin smet igenom utan att stärra till nåt obehag :) Och god var den!
Kollimeringsskruvarna är lossade också,räckte med att borra upp hålen lite. Men I nästa vecka kommer specialbyggd hållare som tillåter bättre luftning.
Kollar med lasse om nån dag om han inte skriver nåt här
Pelle
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by LasseH »

Hm,
Att ge tips om tvättning av speglar är riskabelt. En dammig spegel tycker jag inte motiverar tvättning, försök få bort dammet med en blåsa eller om det sitter fast, se om det går att få bort genom att nudda dammkornen med en bomullstuss eller dylikt.

Om spegeln är gravt angripen av föroreningar har man ju egentligen inte så mycket att förlora på att försöka tvätta den. Då tror jag metoden du beskrev är ok, i alla fall för coatade speglar.
Ocoatad aluminium bör nog utsättas för vatten så kort tid som möjligt för att inte hinna bilda aluminiumhydroxid som är gråaktig. I båda fallen är aktiv torkning (fläkt, värme) är att föredra för att påskynda torkningen och undvika torkfläckar. Även dest vatten kan ju innehålla lite föroreningar.

Obs. Jag vill inte påskina att jag skulle vara någon expert på området. All tvättning av optik måste ske på egen risk.

Hälsningar,
LasseH.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Rengöring av sekundärspegel

Post by pesa »

Tack för tipsen Lasse!
Bara blåsa med luft (tub med komprimerad luft för diarengöring) funkade inte så jag gjorde som du föreslog och torkade ytterst försiktigt med torr bomull.90% av dammet försvann och det är jag helt nöjd med.
First light ikväll om jag har tur
Pelle