Frejvalls väska och balkong...

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Frejvalls väska och balkong...

Post by perfrej »

OK, på fråga om hur det ser ut i väskan så får jag börja med att ursäkta mig för kabelhärvorna. Jag är i vanliga fall strikt kabelfetischist, men denna väska byggdes på ett infall en eftermiddag med avsikt att få den i drift inom tre timmar. Det gick och det var i vintras. Den har fungerat lockrent så jag har helt enkelt inte brytt mig om att bunta om kablar och kapa till dem i exakta längder.

En mer eller mindre exakt kopia av detta innehåll är på väg in i en IP66-kklassad plastlåda från Fibox. Där har jag tid på mig och den blir snygg. Tanken är att den skall sitta på piren på balkongen och sedan flytta med 10Micron-monteringen till ett fast observatorium i Frankrikes bergstrakter (troligen i mars).

Jag kan starkt rekommendera en nyloninspunnen kabelstam från teleskop och montering ner till en fast punkt där man placerar en väska med innehåll som är helt självgående. I min astrohobby finns inga lösa kablar mellan teleskop, stativ och basutrustning - allt går i en tjock kabel med nylonkabelstrumpa runt. Jag får väl återkomma med bilder på mina tre olika kabelstammar i en senare post (en för NEQ6 plus teleskop, en för bara teleskop och en för 10Micron).

Image

Image

Och så här ser piren ut med förstärkningar. Kvar är att byta topplattorna till 10mm gods, men jag har alldeles för mycket problem med svetsningen än så länge :shy:

Image

Hälsningar,

Per F
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Frejvalls väska och balkong...

Post by bjorne »

Måste ju säga att det är jäkligt bra jobbat att få ihop det på 3 timmar.
Gissar att det skulle ta mig ca en vecka att åstadkomma ens nåt liknande :)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Frejvalls väska och balkong...

Post by perfrej »

Haha, ja du, alla hålen blev inte helt raka och kablarna ser ju allt annat än snygga ut, men, men... Det funkar ;)
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Frejvalls väska och balkong...

Post by Blas »

Jäklar va skön lösning! Hoppas du inte har en liknande resväska bara ;p
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Frejvalls väska och balkong...

Post by Corpze »

Härlig lösning, hur är det med flex i monteringen? tips, använd högre ström med samma trådmatning som du svetsat med, eller kör du med pinne kanske? iaf mer ström på så smälter det ihop bättre :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Frejvalls väska och balkong...

Post by perfrej »

Det flexar bara i topplattan som är av 5mm gods. Jag har en färdig i 10mm och då kommer det flexet att försvinna. Problemet med svetsningen är dubbelt; proppen på balkongen klarar bara näst högsta strömläget, och jag har problem med att få gasen att släcka sprättandet. Således får jag en sprakande svetsning med dålig bärighet i bågen ocg massor av syrestörningar. Måste nog dra en förlängningssladd från ett starkare uttag och vänta tills det blir absolut vindstilla. Vad tror du om 12 l Mison 25 per minut med 0,8mm tråd? Låter det vettigt? Det är en Biltema 140A MAG.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg