Pirbygge i altan

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Pirbygge i altan

Post by Morgan »

Jag har sett många fina byggen här på Astronet under sommaren, så jag tänkte att jag skulle bidra med mitt lilla pir bygge.

För min del så började jag helt bakvänt genom att bygga en altan på 35 kvadratmeter och när väl altan var klar gräva och gjuta fundament till piren.

Anledningen till varför det blev så var att jag tvungen att hinna klar med altanen till min brors bröllop då middagen skulle serveras på min altan efter vigseln.

När jag väl kom igång med att gräva märkte jag ganska snart att gräva ett djup hål från en altan som står 35cm ovan marken inte var det lättaste. Därför blev hålet knappt 90cm djupt där jag bokstavligen stod på huvudet i hålet för att få upp de sista jordresterna innan gjutningen.

Eftersom jag inte hade måttet på piren då jag byggde altanen så chansade jag på avståndet mellan reglarna där fundamentet skulle vara där och det visade sig att jag hade 4cm till godo för att inte reglarna inte skulle vara i vägen för fundamentet. Totalt blev fundamentet på ca 400kg så jag hoppas det ska hålla min pir på plats.
Image


Bild på den nedre delen av piren som är tillverkad av Altair Astro i England.
Eftersom piren är ihålig går det att fylla den med sandsäckar för större tyngd och mindre resonans i godset.
Image


Här har den övre delen av piren kommit på plats samt piradapter till min HEQ5-Pro.
Image


Närbild på Pirplattan som sitter fast med fyra stycken M12 bultar mot pirröret.
Med bultarna som klämmer fast mot pirröret gör det lätt att justera in den exakta norr riktningen på pirplattan.
Image


Min HEQ5-Pro monterad på piern.... ser lite löjligt ut i jämförelse med piren.
Image


Det som är kvar är att bygga upp trallen kring piren med ett löst lock som jag kan sätta dit på sommaren då jag vill använda den delen av altanen till något annat.
// Morgan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Pirbygge i altan

Post by Lazze »

Kul att se ditt bygge som är väldigt likt mitt: Altair pir på altanen, fundament som slutar precis under trallen så man kan använda altanen till annat på sommaren och samma delikata passform mellan reglarna för fundamentet.

Fast min altan är väldigt gammal och ligger 70 cm över backen, så jag var tvungen att lossa brädorna för att komma åt att gräva. Det var nog trångt ändå. Sen har jag byggt ett skjul på hjul över pir/montering som jag rullar av när det är dags att obsa/fota. Helst skulle man haft en kupol, men det drar till sig för mycket uppmärksamhet i sommarstugeområdet, så designen på skjulet blev enligt utedassprincipen i stället :D

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Pirbygge i altan

Post by Peter R »

Rejäl pir minnst sagt men den är ju å andra sidan framtidssäker.
Har du hunnit test den under stjärnorna ännu. Det lär ju ge mera observationstid att alltid kunna lita på att monteringen är optimalt inställd och slippa bära in den efter varje obspass.

Lycka till

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Pirbygge i altan

Post by Morgan »

När jag fick tid och göra det lilla sista på piren blev det riktigt bra.

Peter: Jag har hunnit provat den några gånger, men det har varit lite problem med ”Star alignment” i Eqascom som verkar få en konflikt med handkontrollen.
Sista gången jag provade så fick jag allt att funka, men jag ska plocka bort handkontrollen och köra med en eqmod adapter för att minimera problemet. Det jag inte har klart för mig är om man kan lämna HEQ5-Pro på piren och om det finns något bra väderskydd för min montering?


Image
Image
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Pirbygge i altan

Post by Starsoft »

Hej

Snyggt jobb :good:
Det jag inte har klart för mig är om man kan lämna HEQ5-Pro på piren
Om du har strömmen på hela tiden och trär över en säck av något slag är det inga problem med fukt. Man sparar ju väldigt med tid när man ska fota om monteringen kan sitta permanent.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb