Det jämtländska observatoriet, del 2

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Robert »

Scedulern är smidig och verkar fungera riktigt bra. Dock har jag inte fått så många timmar körning ännu pga det något "fuktiga" vädret....

Såg din testbild på acp forumet. Riktigt fin!!
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by bjorne »

Grinde wrote:
Lars-Gunnar wrote:Det verkar som kupolformen löser av dom värsta vind-kasten. Jag har beställt stuprännor, det behövs har jag märkt, har du fixat någon takavattning? Vinden tjuter i knutarna som f:n men här uppe är ganska mysigt! Tänkte ta lite darks, den enda man kan gör just nu!

M.v.h
LG
Tjenare LG! Kul att höra att det går frammåt för dig också! Det här med vädret är förjävligt, regnigaste året jag vart med om tror jag...
Riktigt smidigt med din kupol, ett sånt vindskydd går nog inte att konkurrera med. Men pga risken för snö på prylarna när man öppnar remote, så blev det rullande tak för mig. Någon takavattning har jag inte, allt rinner snällt av mitt tak, och lutningen + vind gör att det samlas förvånadsvärt lite snö på det också (skottade inte en enda gång i vintras)
Håller med, ska passa på att fylla upp med kalibrerings-filer, men darks kommer jag nog skippa i år, och istället köra med dither + sigma reject

Timo wrote:Du är ju rent vild Jonas men så flyger du ju helikopter också :D
Om du nu skulle få allt att fungera, vilket jag inte tvivlar på, kan man fixa till en funktion som mäter transparens/seeing också ? Då kan automatiseringen välja om det blir luminans, h-alpha (månljus) eller RGB.
Då är du nog först i världen på det hehe
Timo N.
Hej Timo!
Vill bara flika in att jag flyger helikopter med enormt stort lugn och precision :) Ett mantra farsan lärde mig lyder:
"En gammal pilot är sällan galen, och en galen pilot blir sällan gammal" :P
Men som avdankad adrenalin-junkie har det "tänket" (eller brist på tänkande) har hängt med in i den här hobbyn också, All In, nu kör vi!!! :P

Absolut går det att koppla in en SQM-sensor och Seeing-monitor i cirkusen, tex såna här:
http://unihedron.com/projects/sqm-le/
http://www.sbig.com/Seeing-Monitor.html
Men jag avstår både pga total brist på för spelrum i budgeten, och för att jag tror det blir onödigt många saker som kan börja tjorva :P

När jag postar foto-requests genom webläsaren så kan jag välja att sätta "sky-quality" minimum för olika filter, och om jag hade en SQM-sensor och Seeing-monitor installerad så skulle det gå att sätta upp en Sky-Quality-Server som i realtid rapporterar vilken "kvalitet" himlen bjuder på, och utifrån det, precis som du beskrev, väljer Schedulern vilka objekt/filter som gäller...

Men som det ser ut nu, styr schedulern automatiskt filter/objekt-valet efter hur mkt månljus det är just vid valt objekt.
Det är en Moon-avoidance lorentzian som beräknas med hjälp av två parametrar som jag matat in för varje filter, och därefter beräknar Schedulern minimum-avstånd till månen beroende på hur "gammal" månen är. Dvs, stort avstånd vid fullmåne, och kortare ju mindre belyst månen är. På så sätt har jag matat in rejält stort avstånd vid fullmåne för mina LRGB filter, så att dessa "planer" skippas då månen är uppe och stör, så schedulern istället väljer mina smalbands-mål då månen spökar för mkt.

Moon-Avoidance funktionen ser ut såhär, då slutvärdet anges i minimum grader från månen : distance/(1+(age/width)^2)
Distance och Width är de två värdena man matar in... Enkelt beskrivet så står "distance" för Avstånt vid Fullmåne, och "width" för hur många dagar före/efter fullmåne som "distance" halveras på...

För att lättare visualisera de olika värdenas effekt, så satte jag ihop ett enkelt excel-blad, där jag kan leka med de olika värdena. Här är ett exempel för det jag kör med för H-alpha:
MoonAvoid.jpg
Riktigt smidigt sätt att automatiskt fota "rätt grejer" med rätt filter!
Ja, det skall nog till en helikopterpilots simultanförmåga för att få rätt på alla dessa parametrar.
Jag får ont i huvudet bara jag tänker på det :D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Timo wrote:Jäkligt smidigt må jag säga !
Det du redan har räcker ju långt.
Nu räcker det för mig med att sticka ut huvudet då obset ligger 15 m från huset men skulle man bygga något längre hemifrån så blir det till att automatisera en del funktioner.
Angående flygbranschen så är jag uppväxt med den. Farsan var flygtekniker på Linjeflyg och SAS de sista åren.
Var ofta med honom 05.30 på morgnarna och varmkörde Convairen (Linjeflygs).
Timo N.
Jag förstår precis hur du tänker, skulle jag bott med möjlighet att fota direkt från gården (har ingen gård), så tror jag knappast jag skulle hålla på med den här sortens automatisering... Men nu är det nån mil till obset, och stränga regler för vila inför jobbet, så det är en mkt spännande väg att utforska! Måste erkänna att jag anar oråd, för det här går ju faktiskt lite för bra för att vara så kort tid sen jag bestämde mig för att köra helautomatiserat (juli-2012).
Bara namnet linjeflyg värmer nostalgi-hjärtat, fantastiskt roligt att du fick vara med och värma upp Convairs, vilka maskiner!
Själv hade jag så tur att jag då och då fick klättra upp bakom spakarna på en Noorduyn Norseman sjökärra under min uppväxt, då vi fortfarande hade sjöflyg på firman, kommer aldrig glömma mullret från den 9cylindriga stjärnmotorn...


Robert wrote:Scedulern är smidig och verkar fungera riktigt bra. Dock har jag inte fått så många timmar körning ännu pga det något "fuktiga" vädret....
Såg din testbild på acp forumet. Riktigt fin!!
Tack Robert!
Mångsidigheten och möjligheten att anpassa programmet efter egna behov liknar inget annat jag stött på hittills, så med tanke på vårt fuktiga klimat, så ska det bli riktigt intressant att försöka krama ur varje användbar timme av mörker.


bjorne wrote: Ja, det skall nog till en helikopterpilots simultanförmåga för att få rätt på alla dessa parametrar.
Jag får ont i huvudet bara jag tänker på det :D
Piloters simultanförmågor är klart överskattade, det behövs bara lite spott i nävarna och en vilja att aldrig ge upp! :P
Men tro mig, jag har haft en hel del skallebank under det här projektet, men nu har det släppt.
Äntligen är det mörkt nog för att gräva ner sig i det jag jobbat så hårt mot. Fotningen
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Tompa »

Kul att se att du fått allt att funka så bra, och på så kort tid. Det låter ju väldigt skönt att kunna sova under tiden som kameran jobbar. Vore kul att se allt på plats nån gång.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Inatt blev det ännu mer körning, dock med slöjmoln igen. Mellan kl22 och 04 så blev det 3 "sessioner" där obset fotar tills det blev för mkt moln, parker/stänger taket/slår över till +10° "kylning/ och väntar tills det klarnar upp, då obset ännu en gång öppnar taket och börjar fota det som nu ligger bäst till på himlen. När "teststadiet" är helt över, så kommer jag självklart ställa molnsensorn på mer aggressiva tröskelnivåer, och öka tiden det måste vara "safe" innan obset sätter igång, för att undvika onödigt många öppningar/stängningar... För varje weather-abort / stängning / öppning, så får jag ett mail med log-info och klockslag ang dessa händelser. Och såklart mail för varje objekt/plan som fotats klart med tillhörande log. Det som är kvar på schemat är en förfining av polinställningen och flytta över tuben till en losmandy-platta för att få bort lite av flexet.
Tompa wrote:Kul att se att du fått allt att funka så bra, och på så kort tid. Det låter ju väldigt skönt att kunna sova under tiden som kameran jobbar. Vore kul att se allt på plats nån gång.
Mvh,
Tomas W
Ja, då jag inte har råd med att slarva med sömnen så är det här min enda utväg för att fånga så många fotoner som möjligt... Förra säsongen sov jag också gott, men det var efter att fått sätta igång varje foto-session på kvällen, och bara fota nätter som hade prognos för klart väder ända tills nästa morgon. Men nu ska jag nog knipa åt de timmar som kan klarna upp mitt i natten, eller de nätter som börjar bra men drar ihop senare. Exponeringstid är definitivt en av de viktigaste ingredienserna för till en bra bild, nåt som det slarvas med alldeles för ofta, så nu hoppas jag på att kunna ge bilderna den tid de förtjänar!
Ang studie-besök så är alla nyfikna välkommna att ta en titt, tycker vi borde slänga ihop en astrofoto-träff i mellersta landet till sen-hösten, några som skulle kunna tänka sig en sväng till Östersund, kanske?