I valet o. kvalet

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

I valet o. kvalet

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Hoppas att ni mår bra i "sommarvärmen"

Jag håller ju på att fixa med ett observatorium, långsamt men säkert tar det form. Observatoriet är flyttbart, dvs det har inga hjul eller motor eller så, men med lastbil o. kran går det bra!

Det börjar bli dags att lyfta det på plats och då finns det två platser att välja mellan:

1) Jag lyfter upp det på berget invid vårt hus och då har man grym utsikt åt söder tills horisonten tar vid, även bra åt öster o. väster men då får man plåta över ett antal hustak (som jag alltig har gjort). Det är också rätt mycket ströljus från grannarnas skitstarka utelyktor (som lyser nästan hela dygnet). På det hela taget ett mycket fritt synfält, men rätt mycket störande ljus som sagt

2) Jag flyttar obset någon kilometer bort till en något ödsligare plats där det är väldigt mycket mörkare, inga hustak, utebelysningar osv. Men inte lika bra fritt synfält, är ok åt väster något begränsat åt öster kasst åt söder (Eagle nebula kan man glömma helt). Unika låga objekt är körda med med andra ord. Är lite mer off och man har inte samma kontroll över grejorna där, automatisering blir nog nödvändigt på sikt. Ström finns, inga batterier behövs således.

I båda fallet finns sollitt urberg att sätta piren i, ingen schaktning överhuvudtaget, hela obset står på berg

Hur skall jag göra? Fritt synfält o. närhet eller sämre synfält och mer ödsligt (med mindre uppsikt) men bra mörker!

Jag skulle önska lite råd i denna svåra fråga

MVH

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I valet o. kvalet

Post by Robert »

Jag skulle välja 1.

Närhet är viktigt då du kommer kunna utnyttja det oftare plus att du har mer koll på sakerna.

Alternativ 2 kan du alltid flytta till när du har allt fullt automatiserat om du känner för det senare.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: I valet o. kvalet

Post by Bengt »

Hur hade jag valt. Jag hade nog tänkt så här :

Jag hade absolut utan tvekan valt nr 1 som primär plats. Detta trots jag bannar alla gatlampor jag själv dras med.

Lampor brukar i de flesta fall vara riktade neråt och då kan det funka skapligt om du befinner dig på en höjd. De kvällar de kan bli mer besvärande är de kvällar med hög luftfuktighet som gör att lampor strålar och reflekteras ännu värre, men de är ju ändå direkt olämpliga som fotonätter.Är du på ett berg kommer nog dina hustak ha mindre effekt med värmestrålning än om man som jag fotografer i samma höjd med dessa runtomkring.
Närhet till ett obs är något jag tror gör man nyttjar fler kvällar och det blir roligare och känns tryggare. Du har bra koll på vädret och kan snabbt rycka ut vid kludd.

Bli bilberoende en fotokväll är nog något jag tycker skulle vara ett mycket sämre alternativ. Man kan ju inte ens sitta och dricka ett gott glas rödvin en sådan fotonatt :)
Visst kan man remota ett obs någon km bort men jag tycker man skulle tappa en del av hantverket och inte ha ett obs i sin närhet. Jag personligen hade inte känt samma känsla för denna typ av bilder.
Som ett komplement till nuvarande obs kan jag tänka mig remota ett obs men inte annars.

Jag tror ju enklare man gör det för sig själv ju mer kommer man nyttja grejorna.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: I valet o. kvalet

Post by Hans Bengtsson »

"Never sleep more than 90 feet from your telescope" är ett berömt citat från Clinton B Ford. Det var före de fjärrstyrda teleskopens tid, men är annars ett gott råd. Antalet observationer brukar vara omvänt proportionellt mot avståndet mellan säng och teleskop.

M v h
Hans Bengtsson
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: I valet o. kvalet

Post by Lars-Gunnar »

"Never sleep more than 90 feet from your telescope" , Ha Ha! Den var bra Hans, det är ju så det är faktiskt! :good:

Mina Herrar, det blir linje 1 som ju också var den ursprungliga planen, nu känns det ännu mer rätt! Känns bra att "ventilera" frågan och få bra svar, härligt!

Nu återstår att borra 8st hål i berget och ett litet lyft, jag återkommer med lite mer bilder.

Tack för edra svar!

/LG