Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med bygget.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by vejbymats »

Nu är det nära!
2012_0716_103419-Redigera.jpg
2012_0716_103419-Redigera.jpg (450.75 KiB) Viewed 6338 times
Istället för bara en pir blir det nu ett helt bygge. 3m från lekstugan ska jag bygga obset på c:a 2.5x2.5m. Se bild/skiss.
Exakta mått blir beroende av vad jag väljer som golv och tak.
Bygget blir nära tomtgränsen mot grannen, men han hade inga som helst invändningar (som tur var!)
Tvärtom så hade han fått ett teleskop av frun i julklapp...
Det här placeringen gör också att jag får mer öppen vy åt öster.

Troligen blir det trallgolv (Eller kanske isolera golvet inomhus och lägga golvskivor???) som kommer att gå hela vägen mot lekstugan, och då gör jag även ett staket i fullhöjd så att där blir en liten "myshörna".

Grävning imorgon och förhoppningsvis även gjutning.

2012_0716_201305.jpg
2012_0716_201305.jpg (273.13 KiB) Viewed 6338 times
Det här bilden visar montering och C8'an. Allt bygger c:a 70cm på höjden från plattan (bromsskivan) i det här läget och 90cm med teleskopet i "färdigställning" utan daggskyddet på. Med piren 1m över golvet så blir det alltså 170cm och jag har tänkt mig väggar på 190cm.

Fråga: Går det bra att parkera teleskopet automatiskt i horisontellt läge som på bilden utan att behöva kludda med inställningar vid varje start?

PS Tack Timo för studiebesöket! Trevligt att träffas och se hur du gjort det.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by HanssonJ »

Kul och se att det blev ett hus till slut. Börjar snart bli klar med mitt. Du får gärna komma på studiebesök om du har vägarna förbi.

En liten fråga - hur har du gjort din adapterplatta med bromsskiva ? Håller precis på och skall göra något liknande (har ju också en C8 med CG5). Vore intressant och få se lite mer närkort och materialval.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by vejbymats »

Tack för inbjudan, Jörgen! Jag följer ditt bygge med stort intresse!

Bromsskivan är köpt på Biltema, men jag kommer inte ihåg vilken sort, mer än att det är en av dom billigaste. 199kr tror jag.
Det fanns flera olika som skulle passa men det här var den första jag hittade i hyllorna.
Faktum är att mitthålet på bromsskivan passar direkt i monteringen så med en rekorderlig bricka så skulle adapterplattan inte behövas...
2012_0716_225902-Redigera.jpg
2012_0716_225902-Redigera.jpg (397.84 KiB) Viewed 6316 times
Men nu hade ju jag den sedan tidigare.


Dom genomgående hålen i adapterplattan är för när jag tänkte använda 150mm pelare.
2012_0716_225652.jpg
2012_0716_225652.jpg (223.73 KiB) Viewed 6316 times
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by Lazze »

Det där med bromsskivan var en bra ide. Jag håller just på och uppgraderar min pir, men hade redan köpt (dyrare) material när jag såg detta.
En sak jag märker nu när jag skaffar en lite större montering är att kuren jag har över pir/montering blir för liten så jag måste bygga en ny. Ska jag skicka med någon rekommendation så är det att inte har för små marginaler om man tror man vill uppgradera montering/teleskop framöver.

/Lasse
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by vejbymats »

Lazze wrote:...Ska jag skicka med någon rekommendation så är det att inte har för små marginaler om man tror man vill uppgradera montering/teleskop framöver.

/Lasse
Jättegärna Lasse! Det tar jag tacksamt emot.

EDIT: Haha, jag läste lite fort och fel där! Men rådet tar jag naturligtvis emot! Jag *bör* kunna klämma in ett 12" Newton utan större besvär med dom tänkta måtten.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by Lazze »

Hej,
Jag tänkte också på monteringens höjd om du skulle vilja uppgradera den framöver. En större ekvatoriell montering bygger mera på höjden än CG5-an som är ganska lågbyggd. Nu ser det ju ut som om du har mycket gängor kvar under bromsskivan så det går ju att sänka den en bit för att klämma in en större montering under förutsättning att du inte sänker ner den alltför långt i cementen ;)

/Lasse
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by vejbymats »

Lasse, jag tänker så att höjden på obset är "ganska" enkelt att ändra genom att bygga på med en regel extra eller två på väggarna.
Men jag ska försöka att ha marginal där också.

Nu är i alla fall piren på plats. 16 säckar grovbetong och några gamla stenplattor som utfyllnad gick åt. Och endast en Ipren... :-)
Jag höll ganska så långt ner på skyffeln när jag blandade dom sista säckarna. :-)
Attachments
Färdigt!
Färdigt!
2012_0717_160649.jpg (488.74 KiB) Viewed 6287 times
Så här långt räckte dom 12 säckar jag köpte i morse. Frun rusar till undsättning och köper 4 till.
Så här långt räckte dom 12 säckar jag köpte i morse. Frun rusar till undsättning och köper 4 till.
2012_0717_141542.jpg (502.06 KiB) Viewed 6287 times
Regnavbrott
Regnavbrott
2012_0717_114339.jpg (434.51 KiB) Viewed 6287 times
C:a 80cm djupt.
C:a 80cm djupt.
2012_0717_113440.jpg (414.35 KiB) Viewed 6287 times
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by HanssonJ »

Säckarna försvinner fort när man har roligt... :good:
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas.

Post by vejbymats »

HanssonJ wrote:Säckarna försvinner fort när man har roligt... :good:
Hehe, ja nog är det så!
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by vejbymats »

Uppdatering: Golvreglarna på plats och bilden visar första provmonteringen.
Bromsskivan har fått röd Hammarlack.
2012_0720_161300.jpg
2012_0720_161300.jpg (589.99 KiB) Viewed 6230 times
Nu är det dags att bestämma höjden på väggarna och kl 13:15 imorgon kolla var "true south" befinner sig.
Jag har väntat med att borra/gänga för justeringstappen. Det känns enklare att göra så, än att rikta in montaget i samband med gjutningen.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by Starsoft »

Hej

Många roll-off tak som man ser på bilder på nätet har brutet tak, eller egentligen så följer överstat delen av väggarna med taket när man rullar av det. Krånglar kanske till konstruktionen en aning men löser problemet med att väggarna skymmer sikten, åtminstone om man kombinerar det med en fällbar översta del på ena gaveln. Är det något du funderat över?

anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by vejbymats »

Hej Anders, och tack för tips!

Jag har inte tänkt på att man kan låta (en del av) gavelspetsen "sitta fast i väggen" istället för i taket, men det kan vara en ide.
Den här dagen kommer jag nog att klä mig med tänkarmössa istället för snickarbälte... :D
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by bjorne »

Jag har oxå funderat en hel del på detta. Jag tror man "oroar" sig alldeles för mycket över väggarnas höjd. Om man gör så att man precis kan dra av taket utan att det skalar av tuben så borde det räcka. Sedan beror det ju naturligtvis även på andra faktorer, tublängd, avstånd till vägg etc.
Om jag nu någon gång får fingrarna ur röven och kommer igång så kommer jag nog att försöka kopiera Grindes jämtländska observatorie bygge.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by vejbymats »

Observatorie-2.png
Observatorie-2.png (482.51 KiB) Viewed 6170 times
Jag vill helst inte "ge bort" någon del av himmelen, även om seeingen blir sämre där.
Just nu lutar det åt att väggarna blir så låga som 170cm vilket gör att gatlyktorna i söder skyms (bilden) och då ser jag även precis över grannens hus i väster.
Jag räknar med att behöva komplettera med ytterligare fällbara skärmar innan jag är helt nöjd.
(Bilden är från en webkamera inifrån lekstuga/kontrollrum.)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Pir i trädgården, hjälp och tips efterfrågas. Nu med byg

Post by Starsoft »

Hej
Jag tror man "oroar" sig alldeles för mycket över väggarnas höjd
Ett av skälen till att jag rev mitt gamla obs var just att väggarna var i vägen. När man fotar så är det väl normalt med kanske 6 timmar från det att man börjar leta fram objektet till att man är klar, om man då har väggar som täcker allt under 45 graders höjd så blir det inte många objekt man kan välja. Om man nu bara tar pretty pictures kanske det inte har så stor betydelse för då vill man nog ändå bara fota nära zenit men vill man utveckla sin hobby och även fota andra typer av objekt så vill man nog ha tillgång till så stor del av himlen som möjligt.

Att man inte vill bygga ett dome-obs kan jag förstå för det är bra mycket krångligare men att göra en del av väggarna rörliga tycker jag är en vettig kompromiss. Att bara göra väggarna låga och därigenom sänka taket leder till ett annat problem som jag även det led av i mitt gamla obs, huvudvärk :D

Om man dessutom vill kunna fjärrstyra sitt obs så är det inte bra om tuben måste stå i ett visst läge för att det ska gå att stänga taket, men det verkar ju inte bli så långt att gå för att göra reset i det här fallet.

Image
Här är en bild från Starobs One som visar ett exempel på hur jag menar med att väggen ska följa med taket, här är också ett exempel på lösning för gaveln.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb