Fjärrstyrt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Robert »

Själv vill jag gärna ta och sätta upp mitt system. Jag jobbar visserligen på att med tiden ha ett fjärrstyrt automatiskt observatorium även om det är inom tomtens gräns. Jag skulle inte bara vilja ha ett remoteteleskop på en annan plats även om jag skulle kunna tänka mig det som komplement i framtiden.

I en framtid så skulle det vara kul om man kunde köra AAK's observatorium remote. Vi har lite drömmar och funderingar på det och även om det skulle bli så så ligger det en bit i framtiden.

Jag tycker att SAAF i framtiden borde ha ett remote teleskop. Antingen i tex new mexixo skies eller i Sverige nån stans.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Det finns en väldig stor osäkerhetsfaktor, nämligen Internet anslutning.
Tag tex Spanien, Telefonica (Movistar) största operatör, priser och bandbredd är inte i närheten av vad vi är vana vid.
Jag vet vad jag talar om, vi har kontor i Barcelona och har tidigare haft en lokal ADSL med LAN-LAN VPN tunnel.
Ständiga avbrott, hopplös support så vi var tvungen att skaffa en egen dedikerad lina (MPLS).
Och helst så skulle man ju vilja en fast IP adress samt bra upload speed (minst 10MB) och det tror jag inte ens är möjligt i dagsläget.
Men som sagt det är nog saker som kommer förbättras i framtiden, den som lever får se.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Grinde »

Kul att se mångra olika funderingar ang remote i andra länder!

För att svara på din fråga Claes, tyvärr är det nog några år bort innan jag satsar på utomlands, då jag först vill krama ur den svenska natthimlen till den grad jag känner att jag hålls tillbaka för mkt av våra förhållanden, men dit är det som sagt en bra bit kvar.
Utrustningsmässigt har jag redan en topklass montering som funkar riktigt bra fjärrstyrt, den fixar dessutom att köra oguidat , så det underlättar enormt när det kommer till remotestyrning, så det kanske räcker att hitta någon som står för tuben + lite slantar för att gå ihop i framtiden

Lång historia kort, jag byggde ett roll-off observatoruim strax utanför Östersund i vintras, och invigde det fjärrstyrt i februari. Första månaden samlade jag ihop mer exponeringstid än jag fick ihop under hela föregående säsong. Jag fick mer bilddata än jag hann behandla, så det dröjde nån månad efter säsongens slut innan jag hade "framkallat" alla bilder. Men det blev en hel del bilturer ut till observatoriet under säsongen, många småfel som behövde fixas. Så ska man köra remote så tror jag absolut man bör ställa grejjerna hos en observatorie-park där man har tillgång till en väldigt kunnig "vaktmästare" som kan rycka ut och åtgärda problem som kan dyka upp, och en mkt stabil/snabb internet-uppkoppling. Ännu en fördel att parkera tillsammans med många andra är att man ofta får tillgång till moln/regn-sensorer, all-sky kamera, osv osv, så man slipper bygga upp precis allt från grunden.
Att ensam äga ett remote-obs i ett land med väldigt många stjärnklara nätter vore slöseri med resurser tycker jag, man kommer inte hinna utnyttja grejjerna till fullo, så du gör helt rätt att "ragga runt" efter samarbetspartners, önskar dig ett stort lycka till, hoppas verkligen det blir av för dig/er.


Ingen anledning att du ska "ge dig" Bjorne, jag förstår din åsikt och men även de andras synpunkter. Som fotograf på ett foto-forum som astronet finner jag stor glädje i att se vad andra åstadkommer "med egna händer" här i Sverige, vilket jag kan relatera till själv. Självklart är det också roligt att se vad folk på andra sidan jorden får för resultat i andra forum, men att tex tanka ner hubble-data och photoshoppa blir inte riktigt samma utmaning som att fota bilderna själv tycker jag (som fotograf alltså). Men eftersom många inte har möjligheten att fota själva (dyr utrustning, långt att köra till närmaste "dark-site"), så blir hyra av annans utrustning kanske det enda alternativet om man vill ha data att behandla. Vad sägs om en ny kategori här i bildgalleriet, kanske? Eller ett sätt att markera att bilden tagits utanför sveriges gränser, då jag tycker det är riktigt kul att se vart den svenska ribban ligger då astronet är ett svensknischat foto-forum.
Det vore verkligen trist om vissa skulle tycka det blir en uppvisning av dyrast utrustning, eller lika gärna vem som lägger mest pengar på teleskop-tid, förstår inte varför det skulle bli så? Jag tycker bredden på folks utrustning och kunskap är astronets starkaste sida, speciellt när alla hjälps åt att lösa problem och tips för att ta bättre bilder.

Antalet internet-styrda teleskop kommer nog att öka rätt snabbt, nu när utrustning och programvara blir tillgängliga för "vanliga plånböcker", jag har bara vart i svängen i strax 3 år, och tycker utvecklingen har gått riktigt snabbt, kunde aldrig ha föreställt mig att jag skulle ha en foto-rigg som jag kan styra med mobiltelefonen, ens för ett år sen!
Jag gillar verkligen idéerna som lagts fram här, hoppas verkligen fler föreningar kopplar upp sina teleskop så medlemmarna kan nyttja grejjerna lättare. Vore också kul att se fler gå ihop och starta upp nån fotorigg utomlands!
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

iTelescope kommer tydligen att börja med "Telescope hosting." på sin site i Australien.
Du äger grejerna, dom tar hand om dom åt dig.
Krav:
iTelescope Requirements for Hosting:
■Paramount PME or Planewave Ascension Mounts
■Research Grade OTA - RCOS, Planewave, Takahashi, TeleVue etc
■Robofocus, Optec focusing control
■SBIG, FLI, Apogee CCDs
Finns dock inga priser ute ännu.
http://www.global-rent-a-scope.com/tele ... australia/
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Stället jag kollade på i Spanien hostar iTelescope utrustning också. De var mer flexibla med vilken utrustning man kunde ha och krävde inte Paramount eller monteringar med absoluta encodrar, men det är naturligtvis bra att ha vid remote körning.
Deras internet koppling bestod av både fiber och radiolänk så bandbredd borde inte vara ett problem. Nedan är några av de priser jag fick som ett första förslag, men det borde gå att diskutera dem vidare.

250 Euro/Month 8-11" Reflector scope or 4-8" APO
400 Euro/Month 12-17" Reflector scope e.g. RC, Astrograph etc.
Ovan inkluderar Internet, Power, Meterological Info, Pier, Relay Remote, 8hours service per month, shared shed.
Det tillkommer också en engångs installations kostnad på mellan 600-1000 Euro.

Naturligtvis mycket pengar, men delat på t.ex 5 person blir det så blir det runt 5500 SEK per år per person för ett mindre teleskop och 9000 SEK för det större (upp till 17"). Som nämnts skulle delfinansiering kanske ske via en förening eller att en del av tiden skulle kunna hyras ut till andra medlemmar än de som var med och delade på utrustningen.

Tiden kanske inte är rätt just nu (med tanke på det finansiella läget) för ett större teleskop utomlands, men det var kul kolla intresset och skulle någon finna det intressant så är det bara att höra av dig.

Jag är naturligtvis också mycket intresserad av att "hyra in mig" i något annat observatorium i Sverige om det skulle vara någon som har utrymme över för en pelare och en 8-10" RC. Hör gärna av er om det är någon som ha plats över!

Med vänliga hälsningar
/Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Bengt »

Låter som ett bra mycket billigare alternativ än köpa prylarna för svenskt bruk. Skulle man räkna timmar/ år man kan köra trots man delar med 5 st så kommer man upp i bra mycket mer tid än vad jag någonsin lyckats få ihop från Sverige under ett år.

Jag tänker att även för tex gymnasiskolor/högskolor borde detta vara ett högintressant alternativ och mycket billigare än egna inköp.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Hans Bengtsson »

Parallellt med att det utvecklas tankegångar om avancerade fjärrstyrda teleskop som ägs av svenska amatörastronomer tycker jag det är viktigt att det planeras vad utrustningen ska användas till. Det känns ibland som om den biten tenderar att bli lite sekundär trots att den, som jag ser det, bör vara primär.

Amatörastronomer har idag nästan lika goda möjligheter att utföra värdefull fotometri som vad yrkesastronomer har (särskilt om man beaktar yrkesastronomernas begränsade teleskoptid). Däremot är yrkesastronomer generellt sett tydligt bättre på att planera och genomföra specifika och fruktbringande projekt. I den grenen kan vi amatörastronomer bli mycket bättre!

Alla amatörastronomer ska förstås ägna sig åt sin hobby på det sätt man tycker är roligast. Men min erfarenhet är att hobbyn blir just roligare och mera spännande om observationerna planeras på ett sådant sätt att resultaten har bestående värde. Och avancerad utrustning ökar möjligheterna till (utan att vara någon förutsättning för!) originella och givande studier av stjärnhimlen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Precis som Grinde kommenterade måste ett remote teleskop skötas om av folk på plats om något skulle gå fel. De lösningar jag tittat på har alla en "vaktmästare" på plats som ser till att allt fungerar och man får ett visst antal service timmar med i månads hyran. Alla har full väderstation på internet, sky camera m.m. Skulle vädret inte vara bra ser de till att taket är stängt. Det finns även en internet styrd power lösning som man kan använda för att starta om utrustning istället för att kalla in service folk i observatoriet. Detta är en förutsättning för att man ska våga ha utrustning och köra remote på stora avstånd dit man inte lätt kan ta sig om det går fel.

Hans har också rätt i att det bör finnas en eller flera stategier vad utrustningen ska användas till och att man i gruppen kommer överens om dessa och planerar en tid frammåt. Naturligtvis med prioritet för eventuella kometer, supernovor och andra events som kan komma utan förvarning. Med bra scripting kan en längre tids fotometri av variabler programeras, längre tids djuprymds fotografering (deep field), videos av planeters moln system med mera....

För större användnings område är ju en lösning med en större RC tub samt en minde Refraktor på samma montering en möjlighet för att kunna täcka både små och stor fält.

Kan till viss del hålla med tidigare kommentarer att det kanske inte känns helt äkta att ta foton via större delade remote teleskop med förprogrammerade objekt (t.ex iTelescope). Jag gillar att fixa själv och man kan göra mycket remote via internet vad beträffar styrning, fotografering etc samt av någon konstig anledning känns det bättre om man är med och (del)äger utrustningen.

Skillnaden mellan att sitta i bilen med värmen på när det är -20 grader ute och ha en lång USB kabel för att köra teleskopet (utrustat med guide kamera/teleskop, motor fokus, DSLR kamera, dew heaters m.m.) som står 5 meter utanför eller kunna sitta hemma 9000km bort och göra samma sak är inte så stor egentligen mer än att man kanske framstår om lite lat :D

MVH
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Jag skulle gärna ställa upp på 9000 / år , är ju inte mer än 750 / mån, det är vad jag lägger på cigg, jag får sluta röka :-)
Och för 750/mån får du inte många exponerings timmar hos tex iTelescope om du vill använda någon av de vassare teleskopen.
Den "tyngre" biten är ju utrustningen, men om man köper det i USA så kan man få rätt häftiga grejer för pengarna.

Tex.
PlaneWave Instruments CDK12.5 10K USD
Paramount ME 14,5 K USD
Kamera SBIG 7 K USD

Så för ca 225-230 K Sek så har man rätt hyfsade grejer.
Rättelse, frakten för teleskopet blir rätt häftigt och går nog inte checka in på flyget, själva teleskopet väger 20 kg men paketet väger hela 74 kg.
Kanske bättre köpa den av tex Astrosweden ?


8)
/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE