Höjd på pir

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Höjd på pir

Post by HanssonJ »

Tänkte börja gjuta min pir till observatoriet i helgen :D .

Hur hög brukar man göra den - hade tänkt mig att göra den runt 1200 mm hög över golvnivå ?
  • * Använder idag ett Celestron C8-SGT på en Celestron CG-5 montering
    * Kommer troligtvis att så småningom byta till en NEQ6 eller liknande
    * Fotograferar mest, men lite visuellt blir det emellanåt
    * Inga direkta planer på att byta teleskop - i så fall till GSO RC Astrograf 254/2000mm eller en bra refraktor
    * Diametern på piren kommer att vara 250 alternativt 300 mm
Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Höjd på pir

Post by Starsoft »

Hej

Jag har för mig att du har ett rulltak och min egen erfarenhet är att väggarna är i vägen, så jag skulle försöka få tuben att sitta så högt som möjligt.

När man fotar så stör väggarna mer än vad man förväntar sig, i synnerhet med lite större tub.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Höjd på pir

Post by Grinde »

Precis som Anders säger så kommer väggarna mer eller mindre hamna i vägen beroende på hur hög du gör din pir(gör den inte för hög bara, då blir taket en dyr osthyvel!). Jag ställde min montering på golvet med tuben pekande horisontellt , och mätte från utrustningens högsta punkt ner till golvet. Sen lade jag på nån decimeters marginal (framtidssäkra för större tuber) och drog av summan från höjden av väggen, för att få fram lagom pir-höjd.
Ju mindre marginal du använder, desto närmare horisonten når du, men närmast horisonten blir det ändå inte bra bilder, jag tror det är bättre med några decimeters marginal så man får lite extra vindskydd plus att man får plats med större tub i framtiden.

Nu i efterhand tycker jag att jag borde placerat piren något till norr i obset, istället för centrerat med samma vägg-avstånd åt alla håll... Det blir oftare att man vill fota nära horisonten söderut än norrut. Men det beror ju helt på hur det ser ut runt obset såklart, med träd och annat som kan skymma sikten. Bara en tanke...
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Höjd på pir

Post by HanssonJ »

Hej.

Vägghöjden blir 1700 cm så om jag gör piren 1200 hög räknar jag med få en synvinkel på runt 15 grader.

Anders : Kommer nog att försöka få teleskopet så högt som möjligt. Kollade lite på Bengts vindskydd för att minska vinden lite.

Jonas : Tänkte i början att placera piren osymmetriskt, men har börjat svänga åt att ha fällbara väggdelar liknande - http://hawkeye-observatory.com/ob-2/roof-ff.html. Åt själva "skjuthållet" står mitt garage så åt det hållet spelare det ingen roll.

Vad kul där att bygga ett observatorium :good:

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D