Motorisera en fokuserare?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

Hej

1. Hur bygger man motorfokus som kan styras via dator på denna hembyggda crayford fokuserare?

2. Jag tänkte kullagra rullen för att få bättre precision, jag har DC motorer och bipolära 4 poliga stegmotorer liggandes. Vad ska jag ha mellan mellan dator och motor?

3. Vad ska jag ha för eventuell växellåda/utväxling?

4. Är det hopplöst eller ska jag försöka hitta någon färdig fokuserare med färdig motorfokus? Enklast ja men dyrast oxå, i så fall tips på var jag hittar en lämplig färdig lösning på detta.

Jag skulle vilja kunna stå vid teleskopet och fokusera för visuellt oxå det är ett krav även om det skulle ske på elektrisk väg.
Attachments
fokuserare.jpg
fokuserare.jpg (141.69 KiB) Viewed 6276 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by Starsoft »

Hej

Om man har gjort sin egen fokuserare så tycker jag man också ska göra sin egen drivning till den. Då blir frågan om den ska gå att styra via ASCOM eller om du är nöjd att kunna styra den på annat sätt.

Det går för all del också att göra sin egen drivning där drivningen simulerar en RoboFocus drivelektronik, då kan man köra via ASCOM utan att behöva göra sina egna drivrutiner.

Här finns en länk till ett exempel på projekt för att göra sin egen elektronik https://sites.google.com/site/arduinofocus/home

De vanliga kommersiella styrningarna för fokuserare som finns att köpa går hur som helst att koppla direkt till "godtyckliga" unipolära stegotorer, vissa kanske också klarar bipolära, men det är bäst att kolla det.

När det gäller utväxlingen så har jag haft svårt att hitta utväxlade stegmotorer för hobbyändamål men du kanske får tillräcklig utväxling med en tandrem http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/52

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by Ulf Petersson »

Definitivt spännande med egna lösningar - men om du når en gräns och funderar på en färdig lösning kan jag rekommendera LakesideAstro motorfocus. Köpte en sådan hos Ian King i England för något år sedan. Enkel, smidig lösning som är Ascomkompatibel. Fungerar även med CCD Soft från Bisque och att automatisera fokuseringen för ccdfoto. Finns inbyggd möjlighet till kompensation för temperatur. Mycket gedigen och med fin kontrollbox med minnesfunktioner för olika start- och parkeringslägen eller manuell fokusering. Kostade runt 3.000 kr. http://www.lakeside-astro.com/overview.html
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

3000 kr känns rätt saftigt för mig just nu, annars verkar Lakeside vara en fin lösning.

Ang arduinofocus projektet så hittade jag ingen länk till hårdvara, jag fastnade faktiskt för den! Jag har ju en 100:1 utväxling med mässingdrev som jag kan tänka mig att använda.

Ja ASCOM ska det vara det verkar helt klart bäst.

Tack för alla tips hittils

Så.. var köper jag arduino hårdvaran helst med mjukvaran inlagd på?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

Jag svarar på min egen fråga

http://www.adafruit.com/products/81

Väldigt likt det som är på en annan länk högre upp i tråden, frågan är ju nu bara hur man får in mjukvaran i det där kortet...
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by Starsoft »

Hej

När det gäller arduinofocus projektet så missade jag att kretskortet inte var en egen Arduinoprodukt annars hade det gått enkelt. Arduino har ett eget liknande kort men det lär inte gå att komma undan att programmera om man ska använda det kortet i stället och det vet jag inte om du vill.

Till det där kortet du pekat på behövs ett "moderkort" som processorn sitter på och som innehåller programmet, jag har aldrig använd Arduinos prylar men så vitt jag vet programmerar man via USB från deras PC-programvara, en del pyssel lär det bli men har man tid och intresse så löser det sig nog. Större delen av koden kan man nog klippa och klistra från det projekt jag pekade på men det lär ändå krävas en del pul för att få igång det här misstänker jag.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

Hej

Jag är verkligen glad för ditt engagemang starsoft (och alla andra som svarar på mina frågor på forumet)! Om man går in på ebay.com och söker på "arduino motor shield" så fanns det en del kretskort som ser ut som det på projektet. Det är alltså inte Arduinos egen produkt? Det förstod jag aldrig riktigt. Priset på ca 70 kr inkl frakt lockar ju väldigt mycket för att få all elektronik som behövs till min motorfokus.

Tyvärr så kan jag väldigt lite om programmering, jag har inte riktigt kommit förbi hello-world stadiet och förstått vad alla rader egentligen betyder.

Så.. Om det inte löser sig med detta Arduino kort, finns det någon annan elektronikbox man kan köpa lös eller i byggsats för att få samma funktion?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by Starsoft »

Hej
Så.. Om det inte löser sig med detta Arduino kort, finns det någon annan elektronikbox man kan köpa lös eller i byggsats för att få samma funktion?
Vitsen med det där Arduino kortet är att det ser ut att rakt av gå att använda den programfil som finns för nedladdning, om du inte hittar identisk hårdvara så drabbas du av programmering, även om det borde gå att använda huvuddelen av den den kod som finns för så lär den behöva anpassas om du har en avvikande elektronik.

Jag har också elektronik för motorstyrning liggande men det är samma problem där, jag har inga program till den elektroniken som är anpassad för någon tillgänglig programvara annars hade du kunnat använda de prylarna. Den programvara jag använder själv är långt ifrån att vara allmänt användbar.

Sen finns naturligtvis möjligheten att bara köra med en fram-back styrning via en handkontroll eller via en PC utan att kunna använda t.ex. Robofocus, om du inte fotar så kanske det räcker och då finns det många alternativ.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

Hej

Det blev en FocusMaster från Hitec Astro, det blev absolut enklast för mig. Kanske att jag satsar på en motorfokus på guideteleskopet oxå nån gång, om det behövs dvs. Eller om jag satsar på en off-axis guider istället när jag lärt mig att fotografera ordentligt.

För arduinoprojektet så behövs en Arduino uno + motor shield, dvs två kretskort.

Tack för alla svar!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by stoffe »

Hej

Så här blev i alla fall den motoriserade fokuseraren som en första version. Det kanske är jobbigt att enbart ha motorfokus och inte ha manuellt alls? Jag vet inte hur man bygger en smart slirkoppling emellan som tar lite plats eller hur det ser ut på fabriksfärdiga fokuserare?

Utväxling 100:1, 2" fäste med klämring, annars en stabil och fin fokuserare som fungerat mycket bra! Egentligen bara byggt av skrot, kullagren som röret vilar på är skateboardlager från en sportbutik, gummirullen från en kompis mammas gamla kopieringsapparat/skrivare. Mässingröret köpte jag på skroten däremot.
Attachments
fokuserare1.jpg
fokuserare1.jpg (207.05 KiB) Viewed 6001 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Motorisera en fokuserare?

Post by Frazze »

Coolt.
Jag får lite steampunk-känsla över bygget :)

Mvh
Daniel