Råd inför pirbygge & val av montering.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by utas »

Hej!

Jag har nu lyckats få tag i en lägenhet på övre plan, med fri sikt åt S-Ö. Och uppåt.
För att göra "balkong -astrandet" ännu smidigare, kommer jag att bulta en pir i balkonggolvet.
Tänkte göra det "rätt" från början, ber därför om lite råd innan jag drar igång på allvar med projektet.

1. Angående piren: Jag har fått tag i en skrotad grindstolpe med en diameter av 110 mm, och en fästplatta på 300 x 300 mm i botten. Den bultar jag i balkongen med 12 mm gängstång och kem -ankare. På ovansidan svetsar jag dit en platta, 150 x 150 mm, med ett hål i varje hörn. På den skall jag ha en likadan platta , som sitter fast ca: 50 mm över den undre med pinnbultar och muttrar, för att kunna väga in den (den vanliga konstruktionen man kan se på nätet). Då stålröret har ca: 8 mm godstjocklek är det mycket styvt. Jag kommer dock att svetsa dit kilformiga "vingar" längs med hela röret, nedifrån och upp, med en bredd av 100 mm nere vid basen och 20 mm högst upp. Piren kommer att bli ca: 1100 mm hög, plus montering. Frågan är om detta kommer att bära både montering, foto tub & guidetub? Det störtsa teleskopet jag kommer att ev. använda på balkongen är min C9,25" SCT.

2. Pirens placering... Är det nån som har en liknande setup? I så fall, hur pass nära balkongräckena sitter er pir/montering monterad/uppställd? Och på vilken höjd i förhållande till balkongräckets höjd? Jag behöver inte ta hänsyn till något hinder uppåt, så jag kan i princip ha hur hög pir som jag önskar. Höjden på balkongräcket är 1100 mm.

3. Val av montering? Här har jag lite bryderier... Jag har en splitt ny CG5 Goto liggande i garaget. Och jag har även en EQ6 Syntrek, (ej Goto). Frågan är nu vilken utav dem jag skall använda för balkongbruk, och vilken jag skall använda i fält? Då balkongen är begränsad på "djupet" är det ju bra att ha så liten utrustning som möjligt. I och med att CG5:an har Goto, vore det inte dumt att ha den permanent monterad och polinställd för att snabbt hitta objekten man vill plåta. Tänker också på ev. värmestrålning från huskroppen, den borde ju påverka ett större instrument mer (tex. C9,25") än ett mindre (tex. en C8 SCT)?
Eller skall man montera upp EQ6:an och skaffa en Synscan -handkontroll till den? Jag antar att man förmodligen hamnar där ändå om CG5:an visar sig alltför ranglig.... Tänkte på CG5 använda i första hand min lilla Vixen ED81 dubbelmonterad med 80/400 guidetub för Deep -sky och tynga ner den med C9,25" för planetfoto.

4. Skydd av monteringen... Då jag tänkte ha monteringen permanent uppställd, vilket innebär totalt oskyddad, måste jag ju komma på en bra metod att skydda den från elementen. Tänkte först bygga en kåpa över den, som man knäppte loss med snabblås när den skall användas. Kom sedan på att det finns anpassade allväderskydd, typ "Telegizmo" som man trär över monteringen. Frågan är vad elektroniken i monteringen tycker om att stå ute dag och natt? Även om den är övertäckt, samlas ju fukt och kondens under skyddet/kåpan.

Ja, det var en del funderingar, men det är bättre att ha dem innan man sätter upp allting, än efter!
Om någon har några bra tips & råd att ge inför det här projektet, skulle jag vara mer än tacksam!

Mvh, Roger
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by stoffe »

1, Se för guds skull till att det INTE är ett gjutjärnsrör utan ett valsat, det märker du när du ska svetsa med MAG/MMA svets. Det kommer att spricka nästan direkt och gör det inte det så kommer det spricka när det svalnar och i värsta fall när du hängt på din utrustning. Då menar jag inte bara att svetsfogen spricker utan hela röret!

2, pass

3, Du kan ju uppgradera till stegmotorer på din EQ-6 och använda dig av en sådan här kabel, uppgradering till stegmotorer vet jag inte om det egentligen behövs men det ska tydligen bara sitta DC motorer i Syntrek, i Synscan sitter det stegmotorer från början. EQ Direct kabel http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm eller köp dig en färdig för det tredubbla priset på shoestring astronomy. FTDI USB till TTL 5V kostar ca 120-150 kr + en DB9 på t ex ebay. Bara tre lödpunkter i DB9an sen. Då använder man EQMOD för att styra monteringen, du behöver inget ST4 interface heller om du ska guida med webkamera eftersom du kan göra det via EQ Direct kabeln.

4, En upp och nervänd 100-150 liters regntunna upp och ner med lock i botten med spännannordning? Lätt att dra in kablar och lätt att få tillräckligt tät, värmen stannar kvar från en eventuell värmare som håller bort fukten. Elektronik gillar inte fukt men kyla är normalt inga problem.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by utas »

Hallå!

Det är ett prima, valsat stålrör! Fästplattan sitter redan påsvetsad! Jag använder MIG -svetsen på jobbet till att bränna ihop det hela. Sen funderar jag på att skicka det på blästring och uppå det en pulverlack. Eller ett par lager med vanlig mekanlack.

Jag blev orolig där, ang. EQ6 syntrek... Var tvungen att kolla igen och det sitter samma grejer i den som i GOTO -versionen! Puh! Jag vet att jag kollade det innan jag köpte den, men som så många andra saker här i livet, kan man ju ha missat det med! :D Bra tips där, att köra hela rasket via datorn! Guidingen kommer att skötas av en LVI smartguider. Ev. kan man ju använda DMK.21:an att guida med om det visar sig lättare än LVI:n.

Skall ta en funderare ang. regntunnan! Bra idé! Det enda som kan vara riskabelt där är ifall spännena lossnar och tunnan far ut över balkongkanten, 20 meter ner i huve´t på nån stackare... Då är det bättre om en presenning seglar ner i sakta mak! Vi brukar nämnligen ha runt 20 -30 m/s i byarna rätt ofta här på ön... Teleskopet skall jag ha en kedja fäst i en ögla i piren, I FALL olyckan skulle vara framme!

Tack, Stoffe för tipsen!

Mvh, Roger
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by bjorne »

Jag funderar på ett pirbygge men istället för en cementpir tänkte jag svetsa ihop en stålpir.
Gräva en stor grop fylla med cement, bygga upp väggarna, sedan bestämma hur hög piren skall vara.
Dessutom tänkte jag det kunde vara enklare att justera ifall man i framtiden skulle skaffa en annan montering och annat teleskop, bara svetsa ihop en ny pir med rätt höjd.
Kollade runt lite och hittade dessa 2 videos ang. hemmabyggda pirar och dess brister.
Vad anser ni om det som påstås, att det inte har någon större betydelse att piren är absolut vågrätt, att lösningar med plattor, skruv och mutter för att justera med är helt förkastligt, etc ?
Eller är det bara BS och propaganda för deras egen pir ?

http://www.youtube.com/watch?v=i1F4JUiZ ... ature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=LI3PkC0a ... ure=relmfu

:S
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by utas »

Hej.

Jag tycker det låter som om mannen i videon överdramatiserar det hela.. Det är klart att topp -plattan med skruvjusteringen kan flexa om man jämför med resten av metallkonstruktionen. Och varför är det helt plötsligt inte viktigt att väga in monteringen?

Jag har använt min pir i ett par månader nu, och har inte märkt av att piren på något sätt börjat själv -vibrera eller bete sig konstigt. Den är solid och rör sig ingenstans! Jag shimsade upp den mot golvet och drog fast den med expandrar, justerade in topp -plattan i våg, och thats it.

Man får också ta med i beräkningen att själva monteringen som skall sitta på piren är tillverkad av (förmodligen) billigt, Kinesiskt gjutgods och har justerskruvar och lager som minst sagt "flexar". Iaf. betydligt mer än vilken konstruktion man än väljer till sin pir...

Jag förstår inte hur han lyckats räkna ut hur deras konstruktion och sammanfogning av stålet i piren är så mycket bättre än andras? Kanske är han brobyggare och har tillgång till avancerade datasimulationer till vardags... -Eller också vill han, som de flesta andra tillverkare kanske framhäva sin produkt framför övriga... :D

Så här ser mitt enkla pirbygge ut, och det funkar perfekt till mina behov. Antar att det är nåt liknande du planerar.

viewtopic.php?f=21&t=6019&p=19453&hilit=pir#p19453

Mvh, Roger.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by bjorne »

Ja det är nog mycket reklam för sin egen pir.
Såg ett annant stålpirbygge där de fyllde torr och fin sand i piren genom ett litet hål i toppen, det är kanske ingen dum idé.
De är lite märkliga på det företaget, de vägrar skicka till Sverige "due to previous disastrous experience and the high cost of shipping and insurance we would not be able to dispatch to Sweden" . Jag köpte deras AC400 (aluminium) MegaWedge-Pro och var tvungen att leverera den till mina kollegor i England först och de fick i sin tur skicka den till mig.
Tror jag skall försöka kopiera deras design, verkar ju inte allt för komplicerad om de nu inte har några superhemligheter inuti den som gör den överlägsen alla andras konstruktioner.
:-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by megrez 90 »

Hej, Tänker jag fel eller!? Varför måste piren/stativet vara i våg?? Polställer man monteringen, kan ju polaxeln bara peka på polen oavsett hur underredet står.
Galen i refraktorer :)
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by bjorne »

Det måste vara en estetisk fråga.
Då kan man ju börja undra varför man lägger ner en massa arbete och tonvis med betong för att få en stabil pir och sedan högst upp använda några långa bultar mella piren och monteringen ? Han har nog i alla fall en poäng i det han säger i videon.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by anivision »

megrez 90 wrote:Varför måste piren/stativet vara i våg?? Polställer man monteringen, kan ju polaxeln bara peka på polen oavsett hur underredet står.
Visst, du har rätt, men när man gör drift alignment för att polinställa monteringen så underlättar det om stativet står i våg.
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by megrez 90 »

Tittade på videon i fråga. Sunda tankar! Har en del erfarenheter av pirer, båda usla o bra. På Slottsskogs-obset i Göteborg finns en 12" LX200. Denna är monterad på en till synes stöddig pir. Men dels är hålen, som på videon, inte intill förstärknings-vebben. Det hela står på 3 nivileringsskruvar ner i en betongplint. ovanpå det hela är ett långt 8" rör.
Stadigt? Ja det är vridstyvt, men "sjunger". Vissuelt, knappast ngn större betydelse, men för högupplöst foto! Som han säger i videon, blir effekten som "dålig seeing". Motsatsen, i samma observatorium, står ngr gamla unitron refraktorer. Dessa har pirer av perfekt grundkonstruktion. Koniska fyrkantrör med stor utsvängd basplatta o 4 stora bulthål. Skall stå direkt på betongplinten. Kommer inte ihåg om så är fallet i slottsskogen, eller om de har gjort en justergrunka där (Det där med nivelering igen!??) Plåten i dessa pirer är endast ngr mm, så här är vridstyvheten dålig. Känsligt vid fokusering och vind. Men, de sjunger inte!! Skulle rekomendera konisk 4kant rör med grövre plåttjocklek till piren(lätt att svetsa) med bulthålen nära hörnen, för att minimera flexet där. En lucka strax under toppen, stor nog för en näve, gör fastskruvandet av monteringen enkel. Nivelering... ja skall monteringen polställas, nej inget behov av det. Bygger man en dylik konstruktion tror jag knappast att någon inte polställer!
Galen i refraktorer :)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Råd inför pirbygge & val av montering.

Post by Terje »

tänk på att du faktiskt inte behöver ha monteringen i våg för att polinställa överhuvudtaget, i teorin kan basen peka hursomhelst, i verkligheten behöver du förståss på grund av att axlarna inte är helt fritt vridbara utan har begränsningar vara någonstans i närheten av plant, men få personer har nog såpass dåligt ögonmått att det inte blir tillräckligt bra.