Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Hej. Någon här på forumet som har erfarenhet av att byta ut kondensatorerna i handkontroll och huvudenhet på Meades LX200:or? Jag har i en användargrupp på Yahoo-groups blivit varnad för att originalkomponenterna kan kortsluta och bli jäkligt varma och bränna sönder en hel del - tydligen ett fel som börjar komma nu runt 15 år senare på de första generationerna. Handkontrollerna skulle vara värst! Nojjig som man är, så är man ju helt säker på att detta kommer hända mig :D Skulle vara skönt att få de utbytta för att säkerställa längre livslängd!

Det kan väl inte vara så svårt egenligen? En bunt kondensatorer (5 st enligt uppgift) av rätt typ, en avbitartång, lödkolv och några "krokodilklämmor"? Var skaffar man bäst kondensatorer, kanske hos ELFA eller har Conrad sådan kanske?

Någon i Göteborgsområdet eller norr om detta som är bra på sådant här?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by stoffe »

Hej

Jag tycker inte man ska byta kondensatorer om de som har fungerar, byt bara de som går sönder med tiden men om du har några som är "buliga" eller "svällda" så kanske du ska ta dig en funderare.

När hifi-folket förespråkar kondensatorer till sina förstärkare och kringutrustning så brukar märken som Blackgate, ELNA Starget nämnas. Wima har haft ett dåligt rykte sen 60 talet om de är bra idag eller inte vet jag ej. Rifa gör fina kondingar oxå.

När kondensatorer slutar fungera så brukar det inte bli någon inre kontakt och då går ingen annan elektronik i regel sönder, så när/om dina kondensatorer går sönder så byt då istället.

Detta med dåliga kondensatorer ska tydligen ha att göra med ett industrispionage där de missade hur man fick ut värmen eller någonting liknande ur kondensatorerna, det gäller lågpris kondensatorer främst.

Min erfarenhet är att kondensatorer främst går sönder pga överspänning och ålder (vissa typer torkar invändigt och spricker). Jag har kondensatorer liggandes från 30-40 talet som fungerar, dock med olja och papper istället för polypropylen och allt vad de tillverkas utav idag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Tjena. Tack för svar och info. Det här har jag dock fått reda på via Yahoo-groups LX200-forum: Meade hade tydligen i senare hälten av 90-talet beslutat sig för att (av någon anledning) driva teleskopen med 18V istället för 12V utan att uppgradera komponenterna inuti. De tantalkondensatorer som sitter där är tydligen ökänt känsliga för spänningstoppar (som tydligen kan bli över 25V vid några tillfällen). Så länge teleskopen drevs med 12V var det inga problem. Det trista i det här är att där finns en kondensator (C2 märkt) i handkontrollen som ligger ihop (kontakt med varandra) med ett tunt band med kablar (heter säkert något vettigare på fackspråk) och bränner kondensatorn så är handkontrollen i princip förstörd bortom reparationer. Det finns tråkigt nog inga reservdelar till dessa gamla grejor och man får välja mellan att antingen köra teleskopet manuellt, skrota grejorna eller uppgradera till Autostar för X antal tusenlappar. Hua!

Nu kan man säkert tycka att risken är liten att något skulle hända, men man är en försiktig general och byter ut helst grejorna, speciellt när grejorna inte använts på 10 år. En billig försäkring - kondensatorerna ligger väl på en tia styck kan jag tänka, 5 stycken totalt, och så slipper man i mitt fall göra något själv.... har hittat en elekro-ingenjör som har sådant här som hobby! :-) Han ville dock inte ha hela teleskopet utan bara kretskorten (tre stycken; "Powerpanel circuit board", "Motherboard" och "Handcontrol circuit board") vilka jag med skakiga händer och med svettpärlor i pannan plockade ut i går kväll.


Är det någon LX200-ägare som vill veta mer så har jag ganska mycket bilder och info om detta. Skicka PM!


Länk till samma tema på Cloudynights där jag tror det också finns bilder på hemska saker (Varning för starka bilder):

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... sb/5/o/all
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by stoffe »

Hej

Jaha, tantalkondensatorer har jag inte hört så gott om. Men kör teleskopet på 12 volt istället för 18 volt om det fungerar precis lika bra så borde det vara lungt..?

Ebay brukar vara billigt att få hem enstaka komponenter från.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

stoffe wrote:Hej

Jaha, tantalkondensatorer har jag inte hört så gott om. Men kör teleskopet på 12 volt istället för 18 volt om det fungerar precis lika bra så borde det vara lungt..?

Ebay brukar vara billigt att få hem enstaka komponenter från.

Ja fasen, varför har jag inte tänkt på att helt enkelt falla tillbaka på 12V? Lysande idé! Antar att jag stirrat mig blind på det faktum att det in i matningskabeln går 12 V fram till en trafo som sedan drar upp det till 18V för att sedan gå till teleskopet och allt sitter ihop i en enda kabel. Hmmm... naturligtvis borde det ju gå att bara byta ut kabeln och skaffa någon vanlig ciggarett-kabel istället! Nu har jag ju redan tagit isär grejorna... får ta och fundera lite på detta!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Forskat lite mer: tydligen inte så bra att bara skifta till 12V supply istället för 18V och gå runt problemet den vägen, teleskopet blir långsammare i RA & dekl samt får inte samma ork att bära utrustning såsom exv. kameror etc som eventuellt hängs på. LX200:orna var (och är) populära för astrofoto, därför pumpade visst Meade upp elektroniken till 18V för att möta upp önskemålen hos den allt växande skaran astrofotografer.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Då var det klart, 170:- senare inkl arbete och material! Billig försäkring mot små bränder i elektroniken!

Vet inte hur många LX200 användare här finns, men undrar lite över deklinationsmotorn... den vill inte ta sig över en punkt 5-10 grader under horisonten i alt/az läge. Låter lite i mina öron som någon slags "sol-skydd" men jag kan inte minnas att jag erfarit detta innan, dock har ju grejorna legat nerpackade i sin kartong i 10 år, så kanske har det hoppat in i något default läge i och med tidigare ond bråd intern-batteridöd.

Någon med tidgare liknande erfarenhet(er)?

Kan inte se något i instruktionsboken om något liknande, men då har jag förvisso bara ögnat igenom innehållsförteckningen och kvickt skannat igenom manualen i sig. Får kanske krypa till korset och läsa grejorna ordentligt... ville pröva här först!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by jorand »

Hej,

När stannar tuben? Är det när du manuellt flyttar tuben med handkontrollen eller är det när du använder GoTo funktionen? Det går att sätta elektroniska stopp via Autostar. Du hittar inställningarna "Mount Upper Limit" och "Mount Lower Limit" under Setup/Telescope. Dessa stopp gäller bara vid GoTo. Stoppen kan överridas manuellt när man förflyttar tuben med handkontrollen. Nu vet jag inte om det är problemet du har men det var det jag kom att tänka på.

Hälsningar Jörgen
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Har inte prövat om det stoppar genom GOTO-läget, ska göra detta tror jag. Bra idé. Det enda jag hittar i instruktionsboken är att Meade levererade sina LX200 Classic-teleskop i "Land view mode" och att detta tillika är default inställningen. Förhoppningsvis ligger det bara någon spärr runt horisonten då med tanke på solen men det är väl ändå en långboll antar jag... vore väl typiskt om där är något annat mackel med grejorna när man äntligen har dammat av teleskopet och fått igång det :sad:
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Jag har hjälpt till med att reparera GAF's (Grönhögens Astronomiska Förenings) gamla LX200 teleskop ett antal gånger. Hittills har det i nästan alla fall varit kondensatorerna nu nämner som har brunnit. Jag skulle definitivt rekommendera att byta ut dem (åtminstonde den i handkontrollen) snarast. Jag trykte i vanliga eletrolyter istället vilket funkar bra (runt 10uF).
Detta är en bra försökring mot en pajad flatkabel i handkontrollen och andra följdfel. Annars kan det gå illa som det som hände nedan:
http://gaf.homeip.net/index.php?m=06&y= ... 619-212206

MVH
/Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Läskig bild! Jo, alla som har en LX200 Classic bör göra detta! Vet dock inte om bekymmret även finns på senare modeller av LX200an såsom GPS, ACF och allt vad de heter?
Jag fick också satt dit 10uF/35V kondensatorer, tror dock att det har blivit Tantaler igen men de är ju klassade med lite högre spänning så det bör gå bra.

Här finns LX200:ans bibel i elektroniskt format, svar på nästan allt rörande detta teleskop:

http://thadlabs.com/MAPUG/AstroDesigns/ ... hvList.htm
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by stoffe »

Hej

Ang felsökning av kondensatorer så hittade jag denna sida som kanske kan vara till hjälp med identifiering av just kondensatorer som brunnit, fallerat på någotvis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Byte av kondensatorer på LX200 Classic?

Post by Kroppefjäll »

Vet inte om jag sagt det redan i tidigare inlägg i denna tråden, men det kan vara bra att säga igen - speciellt eftersom Grönhögens Obs efterlyser ännu en handkontroll (om det fortfarande är aktuellt) - så kan man faktiskt enligt MAPUG (Meade Advanced Product User Guide) uppgradera LX200 Classic's system till Meades nyare "Autostar". Det är alltså inte helt kört för den eventuelle olycksdrabbade. Har för mig jag såg ett pris på ca 400 USD.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel