Mitt jämtländska observatorie-bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Frazze »

Artikel i lokaltidningen om bygget.
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.44338 ... lagenheten

Kul att det uppmärksammas!

/Daniel
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Hej, ursäkta för sent svar! Har varit i Norge och jobbat en vecka
MikkoK wrote:Vad för Android-app + övrig teknik använder du för att tända / släcka och rulla på / av taket?
Robert wrote:Kul att du fick automatiken att fungera så. Är mitt långa framtidsmål att kunna styra mitt framtida observatorium automatiskt även om det kommer vara på tomten någonstans :)
Vad är det för programvaraor du använder för att rulla på / av tak mm?
Jag kör med Nexa fjärrströmbrytare som finns att köpa på Jula / Clas Ohlson tillsammans med en Tellstick(usb-sändare) som styr brytarna via obs-netbooken, antingen med den medföljande programvaran via fjärrskrivbord i Teamviewer, eller med android-appen RemoteStick. Kontroll av motorn går via 2st fjärrströmbrytare som styr ett varsitt relä (59kr Kjell & Co) som är parallelkopplade med handkontrollen till vinschen.

Lazze wrote:Det där bygget låter som varje amatörastronoms våta dröm. Om du slänger upp några bilder, kan du då ta med något som visar hur det ser ut kring vinschen?
/Lasse
Nu har jag fixat bilder, men sitter fortfarande på jobbet men bilderna borde dyka upp senare i helgen!
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Här kommer bilderna på motorn och "upphängningen"

Notera att motorn nu är moddad, blev en riktigt frankenstein-skapelse pga att trumman var för kort för mitt långa tak. Jag kapade trumman och motor-hållaren , svetsade på förlängning med ett järnrör och några restbitar jag fick från järnhandeln, problem solved!
De två svarta lådorna som går ut åt sidorna innehåller fjärrströmbrytarna för öppna/stäng funktionen, det var rekommenderat att separera fjärrströmbrytare med minst 50cm för att minimera störningar, så jag placerade dem sådär för att vara på den säkra sidan.

klicka för större version
Image


klicka för större version
Image


klicka för större version
Image


klicka för större version
Image



Bara att fråga på om det är nåt ni undrar över, eller vill kolla lite närmare på!
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Lazze »

Tack för bilderna Jonas. De visar så t.o.m. jag förstår principen :D

Och förlåt en frågvis men jag har tre frågor till:
Var köpte du skjut/hängportsrännorna?
Är vinschen låst när strömmen är bruten så att inte taket kan röra sig även om det skulle blåsa precis i takets längdriktning?
Och fråga 3: Vajrarna drar ju längs ena långsidan på taket, inte i mitten som jag sett en i en del andra projekt. Det blir inga problem med att hjulen drar snett i spåren (lät iofs inte som det var några problem i videon)?

/Lasse
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Lazze wrote:Tack för bilderna Jonas. De visar så t.o.m. jag förstår principen :D

Och förlåt en frågvis men jag har tre frågor till:
Var köpte du skjut/hängportsrännorna?
Är vinschen låst när strömmen är bruten så att inte taket kan röra sig även om det skulle blåsa precis i takets längdriktning?
Och fråga 3: Vajrarna drar ju längs ena långsidan på taket, inte i mitten som jag sett en i en del andra projekt. Det blir inga problem med att hjulen drar snett i spåren (lät iofs inte som det var några problem i videon)?

/Lasse
Tjenare Lasse!

Till att börja med så tycker jag det är skitkul att du har frågor, syftet med den här tråden var att hjälpa/inspirera andra som kanske klurar på att ta steget fullt ut och bygga ett observatorium, men känner sig osäker och inte riktigt vågar ge sig in i byggar-tagen. Så, ingen anledning att säga förlåt innan dina frågor, vräk på bara :D Jag satte igång utan några kunskaper inom snickrande, gjutande, elektronik, osv, annat än det jag kom ihåg från högstadiet/gymnasiet (läste samhälle-ekonomi btw, inte observatorie-linjen). Jag hade uppfattningen om att det bara är hardcore astronomirävar och ingenjörer som fixade att bygga sånt här, men nu när allt står klart, så har jag uppfattningen att i princip vem som helst kan slänga ihop ett motoriserat remote-observatorium av min modell, med hjälp av släkt/vänner och en rejäl nypa nyfikenhet/tålamod/"go!"... Så till alla som har tillgång till en liten markplätt nånstans och drömmer om ett remote-obs men hindras av att ni inte tror det går att genomföra, kör på bara, jag ångrar inte en sekund att jag byggde mitt :D

Så med det sagt går vi vidare till frågorna:
1. Hängportsrännorna och hjulpar/balkskor köpte jag på Jula, och det är nog den dyraste delen av bygget. det blev ju 20m rännor för mig, eftersom taket är 5m långt (har 2 pirar) och rullas av helt. Med ett mindre tak, tex för ett obs med "bara" en pir, räcker det nog med hälften. Jag valde konstruktionen eftersom det hindrar taket från att blåsa av (så här i efterhand väger taket över 100kg med råspånt, papp & plåt, så det kanske är lite overkill... Men å andra sidan står endel lador utan tak i grannskapet efter de senaste stormarna. Det går ju med enkla-billiga hjul om man har möjlighet att spänna fast taket i stängt läge, men eftersom jag bor 13km från obset, så försvinner lite av poängen med remote, om jag måste åka ut för att "låsa upp" taket varje gång jag ska fota.

2. Vinchen verkar ha nån inbyggd låsning som slår till så fort motorn stannar, oavsett riktning, även om man dödar huvudströmmen.

3. Jag var lite orolig för en "byrålåda-effekt" vid takmanövrering, men eftersom rännorna bara tillåter ett spel på typ en centimeter i sidled, så går det hur fint som helst! Taket rullar lätt på de 6 hjulparen så det är inte i närheten av att nypa. Jag valde konstruktionen för att slippa ha vajrarna dinglandes tvärs över observatoriet, så de hamnar i vägen för teleskopen. Kuggstång vore en ide att ha tvärs över, men då skulle jag bli tvungen att bygga ut ett motor-utrymme utanför väggen, annars skulle inte taket att gå att rulla av helt. Efter mkt klurande så kom jag fram till att min egna lösning var bättre på nästan alla sätt och vis, perfekt för mina behov i alla fall. Plus att vinchen hade ändläges-brytare i båda riktningarna som gick att använda (som jag dock fick skruva ur och förlänga med sladd).
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Lazze »

Hej igen Jonas och tack för svaren, nu har jag fått "food for thoughts" :good:

Jag har en del akutarbeten att göra vid stugan i sommar, så nu behövs bara ett par extra semesterveckor för att klämma in ett riktigt obs också. Får väl börja med att smörja chefen lite med start i morron....

/Lasse
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by BjörnL »

Hej, jag har följt ditt bygge med stort intresse här på astronet. Får passa på att säga grattis till ett väldigt lyckat bygge. :)
Jag tänkte bara fråga hur du gjorde för att inte få massa snö och is att bildas i rälsen som taket ska rulla ut på? Du nämnde nått om nån kjol, men vad är den tillverkad av och hur är den fastsatt i rälsen?

Mvh Björn
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Johansson »

Imponerande bygge, tar dessutom forumets vackraste bilder :good:
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Lazze wrote:Hej igen Jonas och tack för svaren, nu har jag fått "food for thoughts" :good:
Jag har en del akutarbeten att göra vid stugan i sommar, så nu behövs bara ett par extra semesterveckor för att klämma in ett riktigt obs också. Får väl börja med att smörja chefen lite med start i morron....
/Lasse
Så ska det låta! Kom ihåg att jag byggde extra rejält och stadigt eftersom jag kör ett oversize-obs med dubbla pirar, så ett mindre obs med enkel pir tror jag knappast behöver lika kraftig byggnad, och knappast lika stark vinsch. Räknar man byggdagar så tror jag nästan mitt obs skulle kunnat byggas på under två veckor, förutsatt att man har verktyg som tex cirkelsåg som snabbar på det hela avsevärt!

BjörnL wrote:Hej, jag har följt ditt bygge med stort intresse här på astronet. Får passa på att säga grattis till ett väldigt lyckat bygge. :)
Jag tänkte bara fråga hur du gjorde för att inte få massa snö och is att bildas i rälsen som taket ska rulla ut på? Du nämnde nått om nån kjol, men vad är den tillverkad av och hur är den fastsatt i rälsen?
Mvh Björn
Tjenare Björn!
Jag vet inte riktigt hur jag gjort för att slippa det, jag hade silvertejp som täckte rälsen under bygget, men sen jag invigde det hela i februari, så har jag inte haft nåt som täckt, jag har alltid skjutit upp det "tills det kommer rejält med snö" , och låtit det stå öppet. Efter många snöfall, så är det fortfarande oförändrat, vet inte om vattnet rinner ut genom skruvhålen varje gång det töat, också har det blåst rejält också. Kollar jag på taket, så har takplåtet alltid varit till 50% synligt, så det har aldrig blivit nån snö som stannat klart länge, det mesta har blåst bort. Nu har jag haft tur, ta i trä, men planen var/är att sätta 2st tunna remsor matta på båda sidor varje räls, vinklat uppåt, som möts över centrum på rälsen, och 2st sopar på norra gaveln, som sopar bort det mesta av snön medans taket puttrar på norrut. Men det har hamnat på hyllan, eftersom jag aldrig var i närheten av att få problem, men jag ska snart hugga tag i det så fort jag får lite ledighet, man kan inte ha tur med snön hur länge som helst.

Johansson wrote:Imponerande bygge, tar dessutom forumets vackraste bilder :good:
Det tackar jag ödmjukt för, kul att mina bilder faller dig i smaken! Självklart tycker alla olika, men jag tycker jag börjar hitta min "egna stil" när det kommer till behandling och då är det kul att de inte ser allt för gräsliga ut! :)
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by bjorne »

skafar65 wrote:ja Bjorne det är det systemet. Får tyvärr inte det att fungera inne ifrån huset så jag får styra det via TeamWiewer via observatoriets dator. Men det var och andra sidan det jag hade tänkt från början. Såg sen andra användingsområde här inne och som du säger utomhusbelysning men sändaren är inte tilräckligt kraftig...

Mvh //Micke
Det har kommit en ny spelare på marknaden med en annan teknik än Nexa som verkar väldigt intressant.

http://webshop.gronahus.se/product.html ... egory_id=5
http://smarthome.fi/img/cms/PDF/ZWHB_en_1.0.pdf
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE