Minimalistiskt OBS från soffan

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
urdjur
Posts: 3
Joined: 2011-12-08 09:39:32
spamtest: JA

Minimalistiskt OBS från soffan

Post by urdjur »

Jag skulle vilja montera en multifunktionell naturkikare/teleskop/övervakningskamera på taket av ett "utkikstorn"/balkong. Utkikstornet är beläget på tomtens högsta punkt och i anslutning till boningshuset (taket ca 5 meter över marken). Tanken är att kunna styra allt från soffan (kolla på stjärnor, fåglar etc. via min PC + projektor) när helst andan faller på med minimal uppstarttid. Min budget är ca 10.000 kr för allt - montering, tub, CCD, byggmaterial etc.

Inspirationen till projektet var faktiskt denna övervakningskamera. Insåg dock att för de pengarna gick det att få mycket bättre optik och mångsidighet när jag började titta på möjligheten att själv sätta samman tubkikare/teleskop och motoriserade montage. Jag tänker mig alltså typ en sånhär monterad i en sånhär med en sånhär och en sånhär.

Min största undran i nuläget gäller tubens väderbeständighet. Jag skulle helst vilja undvika att behöva bygga stora höljen med motoriserade dörrar etc. CCDn och monteringen är lätt att göra ett regnskydd/hölje åt för att skydda elektroniken från direkt nederbörd, men smidigast vore om jag kunde ha okularet exponerat mot fria luften 365 dagar om året med minimalt underhåll (då teleskopet kommer vara svåråtkomligt när det väl är monterat). Är den föreslagna tuben ganska väderbeständig eller skulle ni rekommendera något annat i prisklassen 2-3 tkr? Finns det kanske några motoriserade linsskydd som kan skydda tuben när det "snöar i sidled" och som kan styras från datorn via en PLC eller liknande? Undrar också ifall någon vet om CCDn från NexImage är IR-känslig så att man kan komplettera med några IR-LED för att få övervakningsmöjligheter nattetid.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Minimalistiskt OBS från soffan

Post by Starsoft »

Hej

Låter som ett kul projekt.

Du kommer ändå att behöva ett värmeband på tuben för att undvika kondens och låter du det vara påslaget jämt så kommer nog tuben att hålla sig ren om den parkeras i ett lämpligt läge när du inte använder den, kanske bra att sätta på ett längre "motljusskydd" också. Övriga delar borde gå att skydda på vanligt sätt och inte ge några problem om prylarna alltid är påslagna.

EDIT:

Kameran bör vara hyggligt IR känslig.

Fast jag rekomenderar som vanlig den här tuben i stället :D
http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=21

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
urdjur
Posts: 3
Joined: 2011-12-08 09:39:32
spamtest: JA

Re: Minimalistiskt OBS från soffan

Post by urdjur »

Tack för det snabba svaret! Den där tuben såg ju fin ut och mer prisvärd för sin prestanda, men jag trodde reflektorer var mer känsliga för väder/vind p.g.a. den öppnare konstruktionen? Annars känns ju reflektor optimalt med tanke på att bildbehandlingen blir uteslutande digital, så upp-och-ned spelar ingen roll.

Detta med värmeband - är det nödvändigt vid alla observationer alla tider på dygnet/året, eller främst om optiken är riktad mot stjärnhimlen nattetid? I så fall behöver det kanske inte vara påslaget jämt om man fixar en fjärrströmbrytare. Detsamma borde väl gälla montage + CCD, eller menar du att det finns risk att elektroniken falerar i kalla temperaturer om den inte är påslagen jämt?

EDIT: Inser plötsligt att närfokus på både den tub jag föreslog och reflektorn troligtvis är påtok för stort. Jag vill främst kunna titta på föremål 6-150 meter bort - stjärnhimlen är mest en bonus. Så jag tror det är en zoomtubkikare jag behöver, typ denna: http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=48 Frågan är om en motorfokusenhet kan anpassas för att driva zoomen, eller om det finns någon dedikerad lösning på det problemet?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Minimalistiskt OBS från soffan

Post by Starsoft »

trodde reflektorer var mer känsliga för väder/vind p.g.a. den öppnare konstruktionen?
Nja, spegeln sitter ganska väl skyddad längst in, normalt mindre fukt på den än på en frontlins när man använder den, men det kan så klart flyga in insekter i en öppen tub. Jag tänkte att om du hittar ett bra parkeringsläge typ att tuböppningen står nedåt mot något lämpligt föremål när den är parkerad, som ett lock, så har det nog ingen betydelse om du har en öppen tub.
Detta med värmeband - är det nödvändigt vid alla observationer alla tider på dygnet/året
Med en refraktor är det nog det. I övrigt samma resonemang som jag har rörande elektroniken, billig försäkrning mot fukt när du ska använda den, får du fukt inne i refraktorn så är det lite besvärligare att bli av med än fukt på framsidan.
menar du att det finns risk att elektroniken falerar i kalla temperaturer om den inte är påslagen jämt?
Ja det var så jag tänkte, drar ju så lite ström så det borde vara en bra försäkring mot fukt i prylarna.

När det gäller närfokus så är nog refraktorn lämpligare, du bör komma närmare med den, men det bör du kontrollera med någon som vet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
urdjur
Posts: 3
Joined: 2011-12-08 09:39:32
spamtest: JA

Re: Minimalistiskt OBS från soffan

Post by urdjur »

Tack Anders, då förstår jag hur du menar! Det där med en snygg "låsposition" som täpper till tuben låter som en briljant idé. Tror dock ändå att en vattentät tubkikare med zoomfunktion är vad jag behöver. Fann t.ex. denna lösning på zoom-problematiken:

http://www.skyeye.com/zoom.html

Konstigt egentligen, att det är så ont om zoom-servo på såväl kameraobjektiv som kikare. Hittade inget med det inbyggt eller ens någon standardlösning för eftermoddning. Så det får bli ett custombygge.

Såg också att det finns rätt avancerad tracking-mjukvara (gratis, Open Source) för mer än bara astronomiapplikationer. Får man det bara att funka med monteringens elektronik borde man alltså kunna bygga en helt fjärrstyrd "PTZ-kamera" (pan, tilt, zoom) i modell större med de flesta övervakningsfunktionerna kvar, grymt mycket bättre prestanda och möjlighet till vackra naturfilmer och t.o.m. lite hobbyastronomi (typ kolla på månens kratrar etc). Allt detta för samma pris som en liten fjuttig PTZ-dome med 1,3 megapixlar.