OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by HanssonJ »

Hej - har precis återupptagit ett gammalt intresse att titta på stjärnhimlen. Införskaffade därför tillsammans med min dotter ett Celestron C-8 SGT med CG5-montering i somras.

Tänkte bygga mig ett litet observatorium enligt bifogad bild. Hur gör man med tub + montering - kan de stå i detta lilla oisolerade observatorium konstant eller skall man ta in tuben varje natt ? Monteringen borde väl kunna stå ute - hade tänkt gjuta mig en pelare att montera den på för att slippa alla inställningar odyl. Bor mellan Vetlanda och Nässjö så det är ju normalt svensk väder (dvs dis, dimma, moln samt 100% luftfuktighet).

Mvh

Jörgen Hansson
Attachments
LiteObservatorium.jpg
LiteObservatorium.jpg (77.66 KiB) Viewed 5546 times
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Bengt »

Säkert inga bekymmer . Bra ventilation så kommer fukten ut.Mina saker är alltid ute sånt utrymme utan de tagit skada. Jag har valt att inte ha ström påslagen till mitt bygge när jag inte är där. Mest för att jag inte litar helt på datorutrusting som utsätts för fukt. Blev lite mer försiktig efter en brand i en datorskärm.
Ska jag ge dig ett råd hade jag nog satsat på aningen lite större rejälare bygge för visuella obsar. Jag hade nog också valt ett lutande tak också med tanke på svensk nederbörd.
http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html

Finns gott om bygge här.

Bengt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by HanssonJ »

Hej och tack för svaret.

Du har nog helt rätt vad gäller lutningen. Tyckte att det var lite lagom att börja med (eller rättare sagt var det min fru som tyckte det var lagom istället för det observatorium med dome som jag hade tänkt från början). Samtidigt verkar konstruktionen lite smidig att bygga och även lite fräckt med roll-off funktionaliteten. Kommer troligtvis att bygga ett riktigt roll-off så småningom.

Det kommer nog att bli lite större än på bilden för att få plats med datorer odyl. Idag tar det nästan lika lång tid att koppla in alla sladdar för fjärrstyrning av montering och kamera som det gör att köra igång själva teleskop med alignment odyl. Vore skönt att slippa detta.

Mvh

Jörgen
Attachments
LiteObservatorium2.jpg
LiteObservatorium2.jpg (77.33 KiB) Viewed 5531 times
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Bengt »

Jo det med att frun ska också vara nöjd känner jag så väl igen :D

Ska du bygga en låda på hjul hade jag valt bygga av kapell material som är till lastbilar. Det verkar hålla för diverse väder utan underhåll.

Det behöver ju inte vara en missprydnad på tomten. Min ser ut som vilken friggebod som helst.
Mitt förra obs . http://www.astropixlar.com/bod.htm
Jag valde bygga om en friggebod byggsats.
Mitt nuvarande ser ganska likt ut. Till och med min fru tycker det ser snyggt ut :D

Men börjar du med en pir så har du en bra stomme . Gör inte samma misstag som jag och satsa på tex betong plattor så länge . Det funkar inte kan jag säga.
Sen kan skjulet se ut hur som helst.

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by gost »

En montering och tub bör alltså klara 365 dagar om året i obs oavsett var i landet man bor? Det känns spontant som sträng kyla, fukt och sommarvärme inte är så bra, men prylarna kanske är gjorda för det.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Lazze »

Jag har ett liknande bygge på altan vid sommarstugan. Tänkte först på en kupol, men det finns risk för att en sån lockar för många objudna gäster, så det blev ett som väldigt mycket liknar ett utedass i stället. Inte så charmigt kanske men väldigt funktionellt :D

Jag har själv inte datorn i obset, utan har dragit ut alla kablar jag behöver från stugan och fäst bredvid piren som jag satt dit. Och jag instämmer i att det är väldigt praktiskt att ha allt uppkopplat på en gång.
Längst ner i obset har jag en frostvakt på låg effekt som gör att det är ett par grader varmare därinne än utanför och det räcker för att hålla grejorna torra. Lite självdrag finns också så att det finns en aning luftcirkulation. Funkar alldeles utmärkt, men ger jag mig på något nytt blir det nog som Bengts friggebodsvariant.

/Lasse
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by HanssonJ »

Det blir nog ett "dass"-bygge enligt bilderna med en pir. Men bygger på ett sådant sätt att det går att bygga något liknande Bengts så småningom. Troligtvis sätter jag nog datorn inne efter kloka kommentarer på forumet.

Tack för hjälpen - skickar bilder när bygget är klart.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Bengt »

Bara en tanke ur försäkringspunkt. Om man bygger en friggebod täcker försäkringen upp till 50 tusen i hemförsäkringen hos de flesta försäkringsbolag . Man undrar om det samma gäller en sådan här "låda"?
kanske värt att kolla upp?

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by anivision »

jag tog upp detta med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) när jag byggde mitt obs och dom sa att det gällde samma villkor och belopp som för övriga huset, bara det var ett godkänt lås på dörren.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Bengt »

Mycket mycket konstigt svar efter ha ringt till så många försäkringsbolag. Samma svar överallt 50 tusen för uthus annars extra försäkring.

Hade nog bett fått det svaret skriftligt om jag varit som du.
Ska nog ringa länsförsäkringar också . Är det så hos dem ska jag ringa och kohandla med mitt bolag.

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by anivision »

Självklart har jag det skriftligt, det står i mitt försäkringsbrev...

Jag var väldigt noga med detta då jag är lite nojjig när det handlar om sådana här dyra saker. Jag fick dock utrusta obset med ett "godkänt" lås vilket kostade mig mer än 10% av vad hela obset kostade mig :sad: fast det är det värt för att kunna sova gott på nätterna (de molniga)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket tål teleskop/montering ?

Post by Starsoft »

Hej
Jag fick dock utrusta obset med ett "godkänt" lås
Vad innebär ett godkänt lås i praktiken? Är det OK om dörren är låst med godkänt lås fast takluckorna går att bryta upp med en skruvmesjsel 8)

Jag inbillar mig att risken för inbrott är liten, själv skulle jag nog vara mer rädd för vandalisering om jag hade haft ett domeobs i bebodda trakter. Någon som känner till om det varit inbrott i Sverige där astroprylar blivit stulna?
det står i mitt försäkringsbrev...
Har du läst den lilla, lilla texten längst ned då också :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb