CCD Kamera

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: CCD Kamera

Post by Robert »

Det här chippet är kanske lite stort och dyrt...... http://www.canon.com/news/2011/sep15e.html
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Heh ja jag såg det chippet men det ser lite stort ut och förmodligen skjuter det min budget med nån milljon eller så.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Jag la ut en prisförfrågan på KAF-8300 ochså men frågan hur mycket billigare det bir att köpa en sån via distributörer än från kodak själva.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: CCD Kamera

Post by Grinde »

Om du vill ha en stor sensor och många pixlar, så ta en titt på kodaks nya KAI-29050, en 35mm sensor med 5.5 micron pixlar, 29MP, ett alternativ till KAI-11002 & 16000 sensorerna som hängt med ett tag
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: CCD Kamera

Post by Timo »

Ja men då bör man ha en fokallängd på max 750 mm eller binna 2x2, 3x3 med längre fokallängder.
Man kan ju alltid binna men jag tycker man tappar vitsen med de små pixlarna då.
Fast de lämpar sig bra till planetfotografering med längre brännvidder förstås.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: CCD Kamera

Post by Terje »

Om vi antar att teleskopet inte är begränsande så verkar det i vårt land som att en bildskala på i runda slängar 1"/pixel är ganska lagom för att få maximal upplösning, större pixlar ger då en sämre maxupplösning men får i gengäld ett bättre signal/brusförhållande. "Riktiga" RC teleskop är generellt optimerade för ett stort synfält och köps oftast med dedicerad flatftener som faktiskt ger ett plant fält över hela ytan, dessa teleskop kostar ju dock en smärre förmögenhet, de biligare RC teleskop som säljs idag verkar optimera för ett aningen mindre synfält och slående ofta verkar det saknas dedicerade flatteners till dom
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: CCD Kamera

Post by Grinde »

Timo wrote:Ja men då bör man ha en fokallängd på max 750 mm eller binna 2x2, 3x3 med längre fokallängder.
Man kan ju alltid binna men jag tycker man tappar vitsen med de små pixlarna då.
Fast de lämpar sig bra till planetfotografering med längre brännvidder förstås.
Timo
1000mm verkar funka väldigt bra för mig utan att översampla, och sen såklart möjligheten att binna för ökat signal/brus-ratio om man byter till en lång tub där man annars skulle översampla onödigt mkt, det tycker jag ger bäst mångsidighet, eftersom man kan variera lång och kort brännvidd istället för att binda upp sig med enbart stora pixlar. Självklart vore det bra att ha en kamera för varje teleskop, men tills jag får råd med det, så väljer jag en flexibel lösning med små pixlar. Kaf-8300 sensorerna ger verkligen mkt för pengarna, nästan som att ha 4st sxv-h9 sensorer i samma kamera.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: CCD Kamera

Post by Timo »

Kaf-8300 sensorerna ger verkligen mkt för pengarna, nästan som att ha 4st sxv-h9 sensorer i samma kamera.
Har tänkt på det själv också. Med och utan reducerare varierar fokallängden med 1 meter för mitt set up.
Så där är binningen ett bra alternativ och man klarar sig med en kamera.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius