OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag håller på och projekterar ett obs, sedan hur länge som helst. Jag har ritat flera stycken men blir inte nöjd.

Förutsättningar: Obset kommer ligga på ett berg på tomten men så långt från huset så att ingen vanlig USB når så långt (tror jag) Det får inte vara större än max en Pulsar dome på diam 2,2, domen skulle ev. stå på en underliggande byggnad. Det är känsligt med en byggnad på detta berg, så den får inte vara större än typ 2,3x2,3m. Man tar sig inte upp på detta berget så väldigt kvickt om något skulle hända, typ vid fjärrmanövrering eller så. Det känns som om fjärrmanövrering är osäkert men behöver inte förkastsas ännu.


Vi har då:

1) Jag sitter i obset och fryser när jag fotar, nu sitter jag i köket och myser när jag fotar..och tar mig ut till teleskopet på 2 röda sekunder. Men det är ett ohållbart släpande av grejor som jag är såå trött på.. Kommer en dator att frysa ihjäl i denna kylan inne i obset(om inte jag gör det först)??
2) Jag avdelar en värmestuga/kontrollrum i en del av obset, går detta på en yta av 2,3x2,3m??
3) Jag bygger en isolerad byggnad med platt tak som är uppvärmd, ställer domen ovanpå, piren får gå hela vägen nerifrån och upp. Jag sitter varm i bottenvåningen teleskopet kallt på "vinden". Kommer värmegenomgången underifrån att skapa turbolens som virvlar omkring i domen och stör seeingen??
4) Jag ordnar typ fjärrstyrning som klarar avståndet, hur då?

Min senaste ide':

Jag har ritat en typ "vaktkur" typ från Bodens regemente men till skillnad ganska vacker. Den har fällbart plåttak typ pyramidformat, man orkar fälla den med handkraft. Teleskopet är då helt i det fria, jag och en dator står i den uppvärmda kuren under, jag samsat med piren i detta utrymme om drygt en kvadratmeter. Obekvämt, självklart men datorn står varmt och när man startat exponeringen och kollat att allt står rätt till kan man återgå till köket och ta en kopp kaffe. Den ser inte ut som ett observatorium mer en litet lusthus, väcker ingen direkt uppmärksamhet och ser fint ut. Frågan igen finns det risk att även i detta fallet bildas turbolens från värmen även om den inte har någon dome att virvla runt i??

Tacksam för lite råd runt denna osammanhängande story

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Bengt »

Jag har haft dator ute i icke uppvärmt utrymme i mitt obs flera år utan större problem. Ibland har det varit 20-. Det enda som har hänt är att en gammal datorskärm började få kraftig rökutveckling ¨. Nu vet jag inte om det berodde på klimatet eller om den fått för mkt damm.

Sätt dit jordfelsbrytare och brandvarnare i din bod så funkar det säkert. Jag kör just nu med laptopp som jag fjärrstyr och det har varit helt problemfritt.
Jag har valt ha boden helt avstängd från ström när jag inte använder den av flera orsaker tex åska, brandrisk osv . Det är ju så att man kan bara få max 50 tusen i försäkringssumma vi hemförsäkring så man får tänka efter att ha minimerat brandrisken åtminstone.

Angående värmestrålning kan det bli ett problem vid framförallt längre bränvidder. Kan nästan säkert säga att ska du fotografera över ett uppvärmt utrymme kommer värmestrålningen påverka bilderna du tar. Jag vet flera som valt modellen du nämner med värmestuga under men jag är tveksam till att det är en bra lösning. Man får inte snåla med isoleringen om det ska funka. Jag tror hur som helst att det inte är en bra byggmetod.

Vad tänker du köra du med för grejor i ditt obs?

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Det blir ju Televuen (101:an) och G11:an, funderar på att byta huset på QSI:n till offaxis så man blir av med guidetuben. Det är ju förhållandevis små och lätta grejor även om det inte känns så när man släpar dom in o. ut. G11:an väger ju fläsk förstås. Sedan blir det ju en stationär pc med skärm till att börja med och en hop med sladdar förstås. Om man skall sitta kallt så får det nog bli en dome annars kan det bli kallt om öronen.

Har funderat på om det blir den kalla varianten så skulle det ju vara en dator i obset och en inne i köket så man kan alternera mellan dessa. Köks-datorn tar över när man går in och vise versa, vad är det för länk man behöver mellan dessa datorer, kan den vara trådlös, typ mobilt nätverk?

Den händer ju saker ibland den saken är klar, så man vill ju vara i obset när man slevar in på objektet och sedan när allt kommit igång kan man ju gå in och bara övervaka läget via en annan dator.

Har kollat in dom färdiga "dome-modulerna" dom känns så klena för inbrott o. stöld, en typ konservöppnare sedan är det färdigt. Priset blir ju lätt avskräckande vid full automatisering..

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Bengt »

Jag sitter nästan aldrig i min bod. Tror inte du kommer göra det heller om du får rätsida på fjärrstyrningen.Jag fjärrstyr med VNC som jag än så länge styr trådlöst men jag ska gå över till fast lina. Finns säkert bättre program men av gammal vana har jag fortsatt med det styrprogrammet.
Hade jag varit i dina kläder hade jag tänkt lite framåt och byggt lite överdimensionerat om andan faller på att gå upp i brännvidd. Den gör lätt det har jag märkt :)

Det jag ska fixa snart är en ir kamera där ute också så jag ser vad som händer. Denna kan man köra via samma dator.

En dome har många fördelar, men som du säger det är lite be om inbrott ha en sådan byggnad för synlig. Ta sig in i en sådan byggnad är nog en lätt match. Har sett en del danskar målar sin dome grön så den inte blir lika distinkt.

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Vilket väder, funderar på och åka in o. jobba, snacka om få obs timmar till dags dato. Det här VNC är det typ TeamViewer som du kör? Vad behöver "stug-datorn" ha för programvara jämfört med obs-datorn samma eller? Fick ett data problem för ett tag sedan och support tog över min dator via TeamViewer såg bara hur mus-markören började gå ohejdat på skärmen, obehagligt men fräckt! Kör du med ditt vanliga trådlösa från hemmet, hur lång räckvidd har ett trådlöst?
Fördelen med en obs-modul förutom att den är hyfsat färdig när den kommer skulle vara att den ser mindre permanent ut i grannarnas ögon, det bor ju ingen där utan det är bara ett skydd för ett instrument kanske även i kommunens ögon, jag vet inte. Pulsar har ju domar 2.2 o. 2.7m som Hans säljer, Micke har ju ScopeDome 3m. Undrar vad det är för tull på Domar om man plockar en från USA?

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Bengt »

Det är detta jag kör.
http://www.realvnc.com/index.html
En dator fjärrstyr den andra så man lägger in samma program i dessa du använder. Det är enkelt program att förstå sig på och få igång. Man lägger bara in ip numret till den dator man vill fjärrstyra..

Tror det finns en tråd i forumet som gick för något år sedan där några hade fler fjärrstyrsalternativ.
För mig är det viktigast jag ser guidekurvan inifrån och kan finlira på den från mitt kontor och till det funkar det utmärkt. Och som sagt detta program är säkert inte det bästa som finns idag.
Hur bra det funkar trådlöst är omöjligt svara på för det beror ju på hur starkt nätverkssignal ditt hemnätverk har. Jag förordar som sagt fast nätverkskabel oavsett.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Terje »

Jag skulle om jag var dig överväga att försöka dra fram en ethernet kabel, då får du inte problem med trådlösa nätverk etc samt normalt bättre hastighet. windows standard remote desktop funkar i mitt tycker utmärkt dock behöver man ha en "professional" eller motsvarande version på datorn man kopplar upp sig till.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Kan vara ide' faktisk den trådlösa routern har ju vanliga anslutningar också, en förhandlingsfråga dock eftersom trådlöst uppkom då min hustru tröttnade på "dumma" kablar överallt, hon åkte faktiskt och köpte hela det trådlösa paketet med ordern -installera, nu!

Har du någon kommentar "till hur mycket kyla tål en Pc"? så jag får in lite synpunkter extra

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Starsoft »

Hej

Komponenter i en PC är nog vanligvis bara typade för rumstemperatur, ned till 0 grader. Om dom klarar kallare än så beror nog mycket på tillverkare och modell. Jag har använt flera olika datorer i mitt gamla obs med olika resultat, en gick aldrig att starta om det var kallare än typ 5-10 minus, en annan gick alltid igång även vid minus 20.

USB hubar har också krånglat vid låga temperaturer om dom varit avstängda, även en webkamera som jag haft som guider hade svårt att starta i några minusgrader men värmde jag den med fönen så gick den sedan utan problem.

Monitorerna jag provat var allihop svåra att se något på när det blev många minus men överlag går nog det mesta att använda bara man fått prylarna att starta.

Lite värmekabel borde hur som helst lösa problemet med att elektroniken annars blir djupfryst.

Jag tyckte det största problemet var att jag själv frös fruktansvärt och därför rev jag och byggde nytt för att kunna sitta inne i värmen. Att komma in och försöka sova på natten efter att ha blivit kraftigt nedkyld var aldrig roligt.

När det gäller fjärrstyrning så kommer jag att testa en ny USB 2.0 förlängare som klarar 100 m på vanlig nätverkskabel, då kan jag ha datorn inne och slipper ha den ute i kylan, slipper också använda fjärrstyrningsprogram.

http://www.icron.com/products/usb_new/u ... enders.php

Jag har ännu inte provat den så jag vet inte om den går att använda. Om den håller vad tillverkaren lovar så ska det inte vara några problem att köra flera kameror samtidigt och allt annat USB basserat via den.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Var på "linan" sätter man USB förlängaren, nära datorn eller nära scopet? Jag kör nu med en 2x3m kabel med en typ USB förlängare mellan kablarna sedan sitter det en spänningssatt hub i kraft-lådan vid teleskopet. Jag tycker det är lurigt att veta var man skall sätta dessa "signal-förstärkare" i förhållande till det ena och det andra, Anders har du koll på detta?

Det känns som ett kallt obs går att hantera bara man inte sitter där hela tiden. I mitt fall tror jag att själva fotosessionen får startas i själva obset sedan när allt är lugnt går man in i stugvärmen samtidigt som man styr över datakommunikationen från obs-datorn till hem-datorn. Denna datorn blir då för "övervakning" märker man att något håller på att gå åt h:e och inte hinner klättra upp på berget får man helt enkelt slå stopp i maskineriet. Om jag fattar saken rätt så har man identiska programvaror på båda datorerna och dessa programvaror skall vara igång på båda och då är det bara att switcha mellan dessa datorer, har jag uppfattat saken rätt, är det så enkelt?

Det känns som man i så fall skulle ha en laptop i obset (som man sedan kan ta in), om man inte gör någon bildbehandling på denna utan bara samlar in data och styr utrustningen, hur kraftig behöver denna dator vara?

Om man skulle investera i en dome, är det någon som vet vilka märken som funkar i Sverige, Sirius, Pulsar, ScopeDome etc. svår fråga men jättetacksam för info.

/LG
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Morgan »

[quote="Lars-Gunnar"]Hej,

Var på "linan" sätter man USB förlängaren, nära datorn eller nära scopet? Jag kör nu med en 2x3m kabel med en typ USB förlängare mellan kablarna sedan sitter det en spänningssatt hub i kraft-lådan vid teleskopet. Jag tycker det är lurigt att veta var man skall sätta dessa "signal-förstärkare" i förhållande till det ena och det andra, Anders har du koll på detta?

Det borde funka med en USB hub vid Obset som kopplas till en USB till ehternetomvanlare (finns på kjell&Co) http://www.kjell.com/content/media/imag ... /68248.jpg och till sist ethernet till USB omvadlare vid datorn.
// Morgan
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för tipset, detta är något jag skall prova omgående. En fundering var tar dessa sin spänning, från datorn eller den spänningssatta huben? Huben spänningssätter men det gör också datorn, vilken enhet får ta största lasten? Framme vid scopet borde ju huben ta största lasten för där ligger ju en focuserare (tar ström från USB) och senare även en Lodestarguider och lastar, borde bli en gräns någon gång, bara en undring som sagt.

En intressant tråd det blev, spänner över mycket, bra då man får reda på nya metoder o. produkter.

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Starsoft »

Hej

Kjell & Co USB förlängare klarar så vitt jag vet bara USB 1.1 vilket inte fungerar bra tillsammans med kameror, bara 12Mb/s.

Jag börjar bli skeptisk om det verkligen finns någon USB förlängare som klarar USB 2.0 med 480Mb/s. Elfa sålde en tidigare som nu har utgått ur sortimentet, verkar inte lovande.

Kanske blir det till att linda in en liten enkel netbook PC i värmekabel i alla fall och köra fjärrstyrning. Det behövs ingen kraftfull dator för att hantera kamerorna.

Vi får väl återkomma till det här framöver om någon hittar en USB-förängningsprodukt som fungerar. Observera att även om förlängarna påstås vara USB 2.0 kompatibla så är det inte säkert att dom klarar 480Mb/s vilket nog är ett krav om man ska köra flera kameror via samma förlängare.
då är det bara att switcha mellan dessa datorer, har jag uppfattat saken rätt, är det så enkelt?
Ja när det fungerar så är det så enkelt :D Om man kör VNC fjärrstyrning så installerar man en server i obset och en klient på inne-datorn, gratis och enkelt.

Om man hittar en fungerande förlängare så sätts en sådan i varje ända sedan spänningsmatas USB enheterna ute i obset via den USB-HUB som då är ansluten i den ändan.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by hansg »

Kör med VNC, fast lina på 25 meter,vintertid kör jag datorer och skärmar hela tiden, de går alltså från oktober till april utan stopp, den äldsta datorn i boden med Win 98 se har nu gått i 6 år på detta viset, har en dator för Megastar som jag kör monteringen med, en dator enbart för ccd-kameran ,XP, och ytterligare en dator för kamera sökare ,ccd-med 50 mm kameralins, + detaljkartor över variabler mm ;WN98se,.

Hade från början en dator men blev lite bökigt med en massa öppnade fönster, nu ligger allt separerat och nås av hemma datorn via en mini hub.
Men trots uppkopplingen sitter jag oftast ute i boden viss tjusning med det och man kan spana av stjärnhimlen med en handkikare medans montering o kamera arbetar, men skönt att gå in när tmp sjunker under 15 grader.

Tmp de sista två vintrarna var och nuddade på -30 någon gång men inga problem likaså lämnar jag nu kamera och annan elektronik ute i kylan hela tiden, problem tidigare när man tog in kamera och handkontroll mm i värmen, växlingen kyla-värme och fukt verkar inte va någon höjdare.
h-g
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Skönt att kunna kommunicera igen, det har varit så tomt utan er..

Jag har lite dumma frågor:

VNC: datorerna talar via internet eller snackar dom bara direkt via nätverkskabeln? Man har dubbla programvaror, beskriv lite hur det funkar. En dator är server en dator är clienten, hur påverkar clienten servern? Var körs själva programvaran? Jag använder styr programmet GCC och ibland TheSky Xpro, om man switchar mellan datorer fram o. tillbaka vad händer med Teleskop datorn (Geminin i mitt fall) jag tänker på tids sync etc. Är clienten bara ett "titthål" in i servern eller påverkar den mer än så.

Säkert korkade frågor, jag är vanligtvis uppdaterad när det gäller datorer men i detta fallet icke.

Jag tror på detta med att ha en dator igång hela tiden i obset och inte ta in grejorna, blir typ hot standby, utrustningen ligger hela tiden över ambient och då bör ingen fukt kunna göra sig gällande.

M.v.h

LG