Hembyggd specialare för fokusering

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Hembyggd specialare för fokusering

Post by Timo »

Min Cassegrain har inte alltför mycket backfocus med reduceraren på och den kräver en specialtillverkad motorfokuserare som i så fall blir dyr.
Så jag har använt Sky Watchers motoriserade fokuserare och modifierat fästet en del. Köpt annat för en dryg hundralapp.
Den kostade mig cirka 850.- och fungerar alldeles utmärkt.
Nu slipper jag springa fram och tillbaka mellan teleskop och dator, en sträcka på 4-5 meter, inte långt men ibland blir det många rundor innan man träffar någorlunda rätt.
Så nu är jag lycklig :D
Timo

[img]
motorfokus1.jpg
motorfokus1.jpg (301.42 KiB) Viewed 2330 times
[/img]
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hembyggd specialare för fokusering

Post by Starsoft »

inte långt men ibland blir det många rundor innan man träffar någorlunda rätt
Med tanke på hur många bilder som blev kassa för mig på grund av dålig skärpa innan jag skaffade motorfokus så tror jag det där är guld värt, när det är typ -15 så blir i alla fall inte jag så så snabb, smidig och glad så det blir lätt att jag fuskar lite. Jag antar att du nu kan sitta i kontrollrummet hela tiden du sätter upp sessionen?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hembyggd specialare för fokusering

Post by Timo »

Ja det underlättar och snabbar på startsträckan !
Som du säger så kan jag sitta i rummet bredvid nu och nimt hitta skärpan med handkontrollen.
Fick 2 skenor från Aluminium Verkstaden i Malmö idag. De har specialtillverkat dessa, en för guidetuben och en för motvikten på andra sidan huvudtuben. Snyggt arbete vill jag säga och de kommer att ligga flexfritt när de väl är fastskruvade på tuben.
Min Cassegrain är så lång så de som säljs ute på marknaden är oftast för korta. Priset blev strax under tusenlappen.
Helt OK tycker jag.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hembyggd specialare för fokusering

Post by Bengt »

Elegant lösning Timo!

Synd man inte kan efterapa den denna konstruktion . Får nog bita i det sura äpplet och beställa en moonlight en dag för en lite högre peng istället. Men man får ju klart då även autofokus funktion om den är PC styrd.

Måste gå att köra det med din konstruktion också Timo för den finns ju till Robofokus.
Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hembyggd specialare för fokusering

Post by Timo »

Ingen aning Bengt.
Om ej så är jag nöjd ändå :good:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius