Portabel 12V låda

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Portabel 12V låda

Post by Morgan »

Inspirationen till min 12V låda kommer från Jonas Grindes bygge och till en viss del liknande konstruktion.

Jag valde ett lite mindre batteri på 72Ah så att jag kunde använda mig av en mindre låda.
På ena kortsidan har jag monterat 4 12V paneluttag plus en strömbrytare och röd diod plus en
säkringsdosa för flatstiftssäkringar.
Image


Batteriet är mittmonterad mellan två träskivor för bästa ballans som även skyddar så att ingen kabel kan komma i kläm.
Batterikoppling är snabbkoppling som gör det lätt att plocka ur batteriet utan verktyg.
Image


Mellanväggarna sitter med möbelviklar och popnit/skruv.
Image



På andra kortsidan sitter 12V paneluttag med strömbrytare och röd diod till portabel dator och en voltmeter för att kolla spänningen på batteriet.
Image


För att kolla spänningen så håller jag in knappen under som även tänder en röd lampa i displayen.
Image

Inköpsista:

Batteri....................Jula (rea just nu)
Låda.......................Clas Ohlson
12V paneluttag......... Clas Ohlson
Huvudsäkring............Clas Ohlson
Batterikoppling.........Clas Ohlson
säkringsdosa.............Kjell & Co
Strömbrytare............Kjell & Co
Diod.......................Kjell & Co
Voltmätare...............Biltema
// Morgan
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Portabel 12V låda

Post by danhei »

Snyggt Morgan.

Ska också försöka få till nåt liknande, för lite mörkare nätter ute på Gålö denna säsong:)

MVH
/Danne
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Portabel 12V låda

Post by gost »

Väldigt snyggt och prydligt. Vad landade totalpriset på?

Gillar dessa slumpmässigt valda objekt som läggs in för jämförelse i storlek :-)
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Portabel 12V låda

Post by Pzyber »

Tycker också den var riktigt läcker.

Funderar på att fixa en liknande och undrar vilken storlek på lådan du använde? Fanns ju två av den sorten där sådant batteri får plats.

Ska kollar runt lite mer först men lutar åt ett hemmabygge iaf.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Portabel 12V låda

Post by Morgan »

Tack för kommentarena.

Eftersom jag gillar whisky ska det självklart vara en sådan flaska som jämförelse, dock är det en liters flaska så lite missvisande är den.

Totalpriset ligger kring 1550kr, så priset springer snabbt iväg med alla 12V panelutag och brytare.
Den dyraste delen är självklart batteriet som kostar 599kr

Jag köpt näst största lådan som fanns på Clas Ohlson, men jag rekommendera även att kolla på Biltema som har ännu stabilare lådor till samma pengar.
// Morgan
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Portabel 12V låda

Post by Frazze »

Fint bygge!

Jag är i farten att bygga en batterilåda också, och jag undrar vad du har använt för säkringar? 10A?
Vet någon förresten hur räknar man ut vilka säkringar man behöver och vilken kabeltjocklek man bör använda så vore det fint.

Mvh
Daniel
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Portabel 12V låda

Post by Morgan »

Jag använde mig av 4 kvadrat millimeter kabel från batteriet och en stor huvudsäkring på kabeln(20A) mot större kortslutningar. Till säkringsdosan och 12V panelutagen så använde jag 2,5 kvadratmillimeters kabel , och säkringar som är anpassad efter vad dom ska användas till.

Ex. HEQ5-Pro och EQ6 drar ca 2A så där har jag valt en säkring på 7,5A Som ska klara spikar då man slår på monteringen.

Det man ska unvika att koppla in på samma batteri är kameran då den kan påverkas av störningar från andra enheter.
// Morgan
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Portabel 12V låda

Post by Yayks »

God morgon alla :)

Lite matnyttiga länkar i all enkelhet.

först, hur man dimensionerar sin kabel http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

vad är en säkring och hur räknar man på det http://www.bdfuses.com/www.bdfuses.php

sist et blad som beskriver en säkring karasterik, notera att just denna typ är avsed för 32V "bara ett exempel Helge" ;) https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 305083.pdf

Kanske inte världens bästa exempel men en start.

"Friskat kopplat, hälften brunnet" som vi bruka säga på el-tele ;)

(edit 32v dc ska det vara inte 30 som jag skrev)
Ha de gött !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Portabel 12V låda

Post by Frazze »

Nu är jag klar med min batteribox. Hoppas det är ok att jag lånar tråden.

Jag valde att använda en batterilåda från biltema, med inspiration från lite byggen jag sett på cloudynights.
Sen snodde jag idén med voltmeter av Morgan.

Fyra uttag valde jag att ha. Skulle det visa sig inte räcka till kan man lägga till två till på andra långsidan.
Image

Test av slumpmässigt uttag. Det fungerar. (De andra fungerade också efter mätning och test)
Image

Strömbrytare med indikatordiod. Fanns tyvärr inte med rött ljus, men det ska nog gå bra ändå.
Image

Trycker man på röda knappen aktiveras voltmetern inkl belysning.
Image

Innanmätet. Jag klantade mig och gjorde för stora hål för två uttag och fick spackla igen hålen och göra om. Man ser även distanser som jag lagt i för att höja locket en aning för att få plats med allt. Batteriet är på 55 Ah.
Image

Ser fram emot att testa lådan i fält.

Mvh
Daniel
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Portabel 12V låda

Post by Yayks »

Aha ännu ett eminents hemma bygge...blir lite smått sugen själv.

Tack för inspirationen :D
pakerfeldt
Posts: 17
Joined: 2009-08-13 13:00:28
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Portabel 12V låda

Post by pakerfeldt »

Är själv inne på att bygga en batterilåda nu. Faktiskt så pass att jag varit och köpt det mesta idag. Till en början tänkte jag mig en låda Morgan har. Men när jag stod där på Clas Ohlson så kändes den faktiskt mycket större än jag tänkt mig. Jag har redan en stor fotoväska med okular och annat som jag har med mig ut i fält och ytterligare en så pass stor väska kändes fel. Så jag köpte istället Biltemas Batteribox (den minsta). Men jag vet inte riktigt om jag gjort rätt. Främst därför att batteriboxen inte känns lika behändig. Därför började jag återigen titta efter lådor och hittade den här:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164052047

Nu tänker ni förstås "Jösses, den är ju ännu större!". Men jag ser två fördelar. 1. Den övre, avtagbara delen kan jag använda för att fullt ut ersätta min lika stora fotoväska som jag använder idag. 2. Den är dragbar. Visst, det är inte alltid man kan dra vagnen kanske, men i de fall det går så är det skönt. Jag tänker alltså att batteridelen byggs in i den nedre av lådorna. Den är heller inte speciellt dyr. Nersänkt till 299kr nu till julen. Vad tror ni andra? Är det overkill eller smart? Vad jag inte fått fram är om det finns ett vettigt handtag på den undre lådan.
pakerfeldt
Posts: 17
Joined: 2009-08-13 13:00:28
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Portabel 12V låda

Post by pakerfeldt »

Nej, det blir nog overkill känner jag när tanken fått lägga sig.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Portabel 12V låda

Post by gunnar »

IMG_5321[1].JPG
IMG_5321[1].JPG (486.28 KiB) Viewed 8352 times
IMG_5320[1].JPG
IMG_5320[1].JPG (550.19 KiB) Viewed 8352 times
Hej.
Jag byggde min batterilåda av en kylväskan som Biltema säljer, den blå mindre storleken. Dom säljes som tvåpack. En stor och en liten som får plats inuti den stora.
Den lilla rymmer ett 30Ah batteri perfekt och det bästa med kylväskan är att batteriet blir lite isolerat mot kyla. Dock kan det bli snålt med 30Ah men vintern får utvärdera det. Enda svagheten som jag ser är handtaget som sviktar betänkligt med batterivikten. Jag kommer nog att tillverka ett bättre handtag till batterilådan. Bild uppladdad på lådan men bilderna är så stora? vet inte hur jag ska krympa dom så det får vara så.



:idea: Biltema har en liten behändig ampermätare som man sätter direkt på säkringshållaren om man använder flatstiftsäkringar. Art nr:15-291 Då har man stenkoll på vad hela uppsättningen förbrukar med värmare mm. Att mäta är att veta.

Gunnar
pakerfeldt
Posts: 17
Joined: 2009-08-13 13:00:28
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Portabel 12V låda

Post by pakerfeldt »

gunnar wrote: :idea: Biltema har en liten behändig ampermätare som man sätter direkt på säkringshållaren om man använder flatstiftsäkringar. Art nr:15-291 Då har man stenkoll på vad hela uppsättningen förbrukar med värmare mm. Att mäta är att veta.
Kopplar man in den istället för säkringen är det tänkt eller?
Jag köpte en voltmätare för 99kr hos Biltema. Men den ska jag lämna tillbaka till förmån för en digital mätare istället som jag hittade på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... SA:GB:1123
Den kostade 98kr inklusive frakt! Lite längre leveranstid dock men det kan jag leva med.