Hemmabyggd light box

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Hemmabyggd light box

Post by Frazze »

Eftersom jag får rätt mycket vinjettering när jag fotar så måste jag ha bra flats för att motverka detta.
Jag har dock inte kunnat ta några tillfredsställande flats och jag tänkte råda bot på det och bygga en light box.

Jag blev inspirerad av bygget på den här sidan http://www.rc-astro.com/equipment/light_box/index.htm då det visade sig att jag hade en exakt likadan lampa liggandes hemma.

Jag köpte en skiva skummad PVC (230 kr) och en limpistol + lim (58 kr) och skred till verket.

Här är skivan klar att skäras upp
Image

Första plattan av tre till tak och diffusers
Image

Tre plattor klara
Image

Hålet som skall skäras ut i diffuser-bitarna
Image

Första hålet klart.
Image

Testar om måttet stämmer över teleskopöppningen.
Image

Bägge diffuserhålen klara. Dessa täckte jag sedan med plast som jag klippte ut från en vit plastmapp för dokument. Det fungerade riktigt bra som diffuser.
Image

Hålet för lampan i takplattan.
Image

Lampan i hålet
Image
Image

Knoppar för att kunna fästa gummisnoddar över lampan när den är på plats.
Image

Lampan monterad
Image

Test av diffusers för att få en hum om vilka avstånd de borde ha mellan varandra och lampan.
Image

Första sidan fastlimmad. Diffuserna kan ses liggandes också.
Image

Bägge diffuserna monterade.
Image

Två sidor klara
Image

Tre sidor klara. Här ser man bättre hur den ser ut inuti.
Image

Klar!
Image
Image

Test i mörker. Den belysta ytan ser hyfsat jämn ut tycker jag.
Image

Sanningens ögonblick! Den passade!
Image

Nu skall jag förhoppningsvis kunna ta ordentliga flats i vinter. Tycker den blev helt ok, och den kostade bara strax under 300 kr att tillverka.

Mvh
Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Starsoft »

Hej Daniel

Trevlig byggbeskrivning.

Eftersom jag själv har newtonteleskop och är på g med att skaffa en flatbilds-pryl så har jag ett par funderingar på ditt bygge.

För mig som ska ta flats för fotometri ställs extra höga krav, din flatbilds-pryl fungerar säkert utomordentligt bra i de flesta fall men jag frågar mig ändå om den kan göras ännu något bättre :?:

Om du skulle skärma av sekundärspegeln så att den normala ljusvägen spärras när du tar en flatbild, hur mycket ljus (förhoppningsvis inget) i förhållande till dina vanliga flatbilder får du som då gått fel väg via tubreflektioner? Om ljus läcker in fel väg, hur ser fördelningen på det ljuset ut?

Anledningen till att jag undrar är att jag frågar mig om jag behöver ställa ljuslådan en bit ifrån tuben eller om den kan ligga direkt på som är det vanliga.

Jag blir mycket tacksam om du har tid och lust att göra det lilla provet.

Jag undrar också var du köpte din skummade PVC skiva?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Frazze »

Hej Anders.

Jag ska åka iväg i morgon förmiddag på lite semester, så det kan vara så att jag inte hinner göra testet innan dess. Om jag får tid över skall jag försöka hinna med, men i värsta fall så får det vänta en dryg vecka.

PVC-skivan köpte jag på en firma som säljer båtprodukter. http://www.seasea.se

Mvh
Daniel
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hemmabyggd light box

Post by Morgan »

Starsoft wrote:Hej Daniel

Trevlig byggbeskrivning.

Eftersom jag själv har newtonteleskop och är på g med att skaffa en flatbilds-pryl så har jag ett par funderingar på ditt bygge.

För mig som ska ta flats för fotometri ställs extra höga krav, din flatbilds-pryl fungerar säkert utomordentligt bra i de flesta fall men jag frågar mig ändå om den kan göras ännu något bättre :?:


Anders
Mitt tips är att anvädna LED belysning som ger ett jämnare ljus som även får ner storleken på ljuslådan, plus att LED går att koppla direkt till en 12v batteri.
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Starsoft »

Hej
Mitt tips är att anvädna LED belysning som ger ett jämnare ljus
Ja så säger man men har någon sett ett vederhäftigt test av en led panel så att den är så bra som utlovas?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Hemmabyggd light box

Post by Yayks »

Betraffande LED paner så har jag aldrig heller sett någon emissons spektrum. man brukar referera till CIE 1931 Chromaticity diagram med X Y koordinater och för en typisk kallvit LED ligger man på ca X 0,3 och Y 0,3 och så går man in i diagramet och ser att den innehåller vågländer från 490 nm till 550 nm och så blir en annan inte speciellt mycket klokare av det :shy: jag vet ju fortfarande hur intensiv den är i respektive våglängd.
Hur som hällst, man skulle med hjälp av ett antal finurligt fördelade LED's över en diffusor kunna skapa en (inom nyss nämda våglängds område) panel som gav ett hyffsat resultat för "flats", med det resultatet att man inte vet hur de olika vågländerna är fördelade i avseende på intensivitet, men den kanske ger fina bilder ;) inget för vetenskapliga studier mao.

Det närmaste en jämförelse mellan olika "flats" anordningar jag kommit över är detta http://www.firstlightoptics.com/gerd-ne ... anels.html och min gissning är att detta eminenta hemma bygge är enligt den första emissions specktrat.
Inget för någon som önska utföra fotometri eller spectrografi direkt men kanske en alldeles förträffligt anordning för att producera fina bilder!

Det är juh kanske det främsta syftet med hemmabygget och då är det ju väldigt lyckat !

Ser med spänd förväntan fram emot eventuella tester av anorningen :)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Tompa »

Bra beskrivning :good:

Nu börjar mörkret äntligen lägga sig över Dalarna och sommarens alla projekt är avklarade. Dags att komma i gång med andra ord... Light box står med på min fixa lista, var får man tag på lampan som Du använde? Jag har surfat runt men inte funnit någon, jag gissar att den drivs med interna batterier?

Clear skies,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Frazze »

Tompa wrote:Bra beskrivning :good:

Nu börjar mörkret äntligen lägga sig över Dalarna och sommarens alla projekt är avklarade. Dags att komma i gång med andra ord... Light box står med på min fixa lista, var får man tag på lampan som Du använde? Jag har surfat runt men inte funnit någon, jag gissar att den drivs med interna batterier?

Clear skies,
Tomas W
Tackar.
Lampan köpte jag i ett tre-pack på Clas Ohlson. Den drivs med 4 st AA-batterier.
Här är länk: http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=32-2621

Mvh
Daniel
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hemmabyggd light box

Post by Timo »

Ser riktigt bra ut Daniel !
Hoppas den levererar så du blir nöjd.
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by mikael »

Bara en tanke, men hur skulle det fungera med att använda datorskärm för flats? Bara att slänga upp en helvit bild, skärma av med en uppskuren pappkartong och täcka med några diffusa skivor en bit från skärmen.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by Tompa »

Tack för info! Har nog sökt på allt utom just garderobsbelysning...
Det blir ett besök till hr Ohlson i dagarna.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Hemmabyggd light box

Post by Yayks »

mikael wrote:Bara en tanke, men hur skulle det fungera med att använda datorskärm för flats? Bara att slänga upp en helvit bild, skärma av med en uppskuren pappkartong och täcka med några diffusa skivor en bit från skärmen.
Tanken är juh rätt god, du kommer att få relativt jämn belysning över hela den exponerade ytan i ditt instrument, men ... (alltid ett men med ;-)
En dator skärm uppdateras beroende på inställning då, min med 60 Hz så för att inte få interferns möster vid stackning av flatsen kanske man får labba lite med exponerings tiden.
Alternativet är att synka bildskärmen med kameran men det låter väll sig inte göras så enkelt :/
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Hemmabyggd light box

Post by mikael »

Ja det har du rätt i, men det verkar fungera ganska bra: http://www.stargazing.net/david/qsi/ccdperfflats.html]. För att få bort effekter från damm och sådant verkar det fungera bra, dock verkar det inte bli helt jämnt belyst, men mindre gradienter är ju lätt att få bort efteråt.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se