AllSkyCam test

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

AllSkyCam test

Post by Starsoft »

Hej på er

Efter ännu några timmar i verkstan så har ytterligare ett par projekt kommit igång. Dels har jag provat en QHY5T kamera tillsammans med ett Fujinon fisheye objektiv som jag tänker använda som All sky kamera för att permanent övervaka himlen, användbart när man kör remote. Dessutom har jag satt fart på den egna programvaran för astrofoto som jag planerar att använda framöver. Den har en del intressanta finesser, t.ex. så kan den automatiskt spara tagna bilder som jpeg, både lokalt och via en url till någon server på nätet, så till hösten kommer ni att kunna se himlen i nästan live via den här kameran. Jag tänker mig ca 15 min updateringsintervall genom att bandbredden till obset inte är direkt lysande.

Image

Här ser ni mitt lilla kontor underifrån, man kan till och med ana mig i ena kanten. Optiken tillsammans med kameran verkar fungera bra men ett riktigt stjärntest återstår.

Här ser ni bilden oskalad i orginalformat.
http://www.hemlin.se/astro/AllSkyCamTest.jpg

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: AllSkyCam test

Post by Peter R »

Hej Anders,
spännande projekt och det verkar ju fungera bra.
Hur kommer det sig att du har valt en färgkamera. De flesta AllskyCams brukar väl vara mono för högre känslighet och lägre bandbredd?
Och fråga nr 2, kommer du att ha en automatisk analys av resultatet eller kommer du att manuellt gå igenom nattens skörd varje morgon?

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by Starsoft »

Hej Peter

Jag måste väl erkänna att ett skäl till att jag valde en färgkamera var att det blir vackrare bilder då!

Men i efterhand har jag konstruerat en del bra motiv, t.ex. ska kameran användas för att analysera den aktuella fotometriska och fotografiska kvaliten och då är färginformationen mycket användbar. Att jag med små pixlar som dessutom är i färg tappar i känslighet ska jag försöka kompensera för genom att automatiskt och löpande kalibrera, registrera och stacka bilderna på något vettigt sätt men då blir naturligtvis de snabba förloppen lidande. Jag avvaktar väl också med alltför mycket planer tills jag gjort ett riktigt stjärntest för att se vad prylarna klarar.

Att jag automatiskt ska analysera och spara undan intressanta bilder för manuell analys är i alla fall givet men riktigt hur och till vilket syfte vet jag inte ännu. De bilder som sparas för analys kommer sannolikt också automatiskt att sparas på nätet för allmän granskning för dom som är morgonpigga. Jag hade gärna sparat alla bilder på nätet men det går inte från mitt nuvarande obs på grund av brist på bandbredd.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by Starsoft »

Hej

Efter lite olika varianter på lösningar har jag nu till sist fått min all-sky kamera på plats och kunde få lite bilder i natt.

Image

Med en 30s exponering så ser man stjärnor ned till ca mag 6,5 vilket är bättre än vad jag räknat med, den optiska kvaliten är väl OK för ett CCTV objektiv (Fujinon fisheye), den ser ut att kunna fylla sin funktion, att man ska se molnen när man kör remote.

Lite avis blir jag så klart när jag tittar på Görans fantastiska fisheye från norrland, men som Peter konstaterade så kan man inte lägga hur mycket pengar som helst på taket så det får väl duga det här, men visst skulle det vara trevligt med ett sigma fisheye och en 8300 baserad kamera, då skulle man till och med kunna utföra fotometri på bilderna.

En udda sak som är värd att nämna är att på den kameran jag använder så sitter inte bildsensorn i mitten på T2 gängan och det är därför bilden ligger snett, hur kan man tillverka en kamera utan att se till att sensorn hamnar i mitten?

Nu ska jag bara fixa till en weblänk så att bilden kommer ut på nätet, 10 minuter uppdatering tänkte jag skulle duga, mycket julpyssel blir det.

SBIG kör med samma objektiv så det borde funka utan problem, men det finns en bländare på objektivet, så det jag undrar över är om kameran kan ta skada av solen om man inte bländar ned, någon som vet något om det?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by Bengt »

Ser ju mycket bra ut på bilden.

Skulle vara skoj se hur den ser ut denna skapelse på bild.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by Starsoft »

Hej

Här är par bilder på konstruktionen.

Image

Först en vanlig elkapsling i plast som jag sågat upp ett hål i locket på med en sticksåg, sedan har jag limmat fast en plaskupol som jag fått från en firma som säljer prylar för kameraövervakning, jag har för mig att det finns sådana att köpa på nätet i olika storlekar. Kameran är en QHY6, som vanligt med dessa kameror var det krångel med program och drivirutiner, dessutom sitter bildsensorn inte i mitten på kameran vilket orsakar lite besvär. Objektivet är ett Fujion som jag beställt från BH video i New York, FE185C057HA, kostade typ 400$, samma lins som SBIG använder till sina allsky kameror.

En adapter för att anpassa gängorna mellan kameran och objektivet krävdes också, C till T2 gänga. Eftersom objektivet saknar fokusinställning så lade jag en o-ring med lämplig tjocklek mellan adaptern och kameran för att i någon mån kunna finjustera skärpan.

Image
Ungefär så här ser det ut när det är monterat, skyddsplasten sitter kvar på domen. Jag kommer att lägga i ett vanligt värmeband för att hålla domen ren från snö.

Nu återstår bara att testa vilken bländare som är lämpligast och hur nära domen kameraobjektivet ska sitta för att minimera reflexer innan jag skruvar upp den permanent.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by wilt »

Coolt - ser fram emot att spana in bilder!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: AllSkyCam test

Post by Starsoft »

Hej

Då har jag till sist blivit av med min QHY6 kamera som jag ändå aldrig gillat, tog idag fram mina all-sky prylar inför monteringen på taket och kameran är död. Det har alltid varit allehanda problem med driver och programvara till den där men nu har alltså även hårdvaran lämnat in :sad:

Ett nytt mycket bättre alternativ kan vara en Atik Titan, då borde det också gå att ta snabba sekvenser för att klippa meteoritspåren vilket kanske skulle kunna vara användbart, det går tydligen att ta 15f/s med den kameran och det kanske räcker för att uppnå den effekten.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb