'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Post by Grinde »

Halloj

Eftersom jag inte har något eget obs, så blir det att packa grejjerna i bilen och fräsa ut i skogen varje gång jag ska fota, och det medför en jäkla massa trassel med kablar och förgreningsdosor. Men med alla moln i luften (-30°C är inte för kallt) så kan det passa bra att få ur tummen och lösa kabel-problemen en gång för alla. För nån dag sedan slängde jag ihop en laptop-väska innehållande alla kablar som går från datorn, osv... viewtopic.php?t=4552
Så nu har jag byggt en batterilåda som ska innehålla allt ström-relaterat, i ett smidigt paket med handtag och tillräckligt med kräm för att driva allt. Så nu blir det bara 2st "multikablar", en med ström, och en med datorkontroll. ('fick' idén av att kika på GAIS snygga lösning på problemet)
Här är mitt nuvarande försök att knåpa ihop en billig strömlåda för mig som har riktigt långt från närmaste 220V uttag. (Slängde med ett slumpmässigt valt föremål i bilden för storleksjämförelse)

Image

Batteri: 12V 95Ah marin-batteri
6st 12V sockets, med egna säkringar (säkringspanel nedanför uttagen)
Strömbrytare med röd led för 'på'
Snabbkontakter för att koppla in batteriladdaren, så jag slipper öppna locket och koppla direkt på polerna
Förvaringsutrymme för sladdar ovanpå locket.
Funderar på att sätta ditt en voltmätare också, nån som har nåt billigt tips?
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Post by gost »

Jonas, ser riktigt smidigt ut. Vi får göra en gemensam utflykt snart så jag får se dina byggen. Ta gärna med lite slumpmässigt valda objekt :-)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: 'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Post by Morgan »

Smart och läcker batterilåda du har tillverkat. Nästan lika tilldragande som ölen som står bredvid. :wink:
Billig voltmeter finns på biltema för 90kr

//Morgan
// Morgan
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: 'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Post by Grinde »

gost wrote:Jonas, ser riktigt smidigt ut. Vi får göra en gemensam utflykt snart så jag får se dina byggen. Ta gärna med lite slumpmässigt valda objekt :-)
Det kan du räkna med, nu har jag äntligen ström så det räcker till en hel natt med fotande, förfest och efterfest + nyktra till, innan det är dags att samla ihop grejjerna och köra hem! :D

Morgan wrote:Smart och läcker batterilåda du har tillverkat. Nästan lika tilldragande som ölen som står bredvid. :wink:
Billig voltmeter finns på biltema för 90kr
//Morgan
Perfekt! Tack för tipset.
Synd bara att dom inte kör med postorder längre, så 17mil för en 90kr's voltmätare får utebli, kanske tajma med nån polare som har vägarna förbi.


_______________________________________

Här följer lite bilder på insidan också... Jag lade en svart pappskiva ovanpå batteriet och kontakterna, så man kan förvara sladdar & dyl. där inne, utan att riskera att kortsluta eller tjorva till det, när man är ute och vinglar i mörkret.
Image
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' portabel 12V batteribox för foto

Post by gost »

Väldigt snyggt bygge Jonas.