'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Grinde »

Efter ständigt trassel med kablarna från min laptop, så slog jag slag i saken och köpte en vatten/damm-tät väska från Chlas Ohlson för 399:- och en usb-hub för 249:-
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156992236

Alla kablar är ikopplade i laptopen , under det övre lagret skumgummi.
4portars USB-hub nere till höger. Uppe till vänster är 12V kabeln. Uppe till höger ligger usb-kablarna till kameran och guidern.
Hålet till vänster om datorn är för fläkten

Så nu är det bara att flippa upp locket, och koppla in utan att behöva tjorva med kabel-trassel. det finns gott om plats för fler sladdar, tex sladdar till montering och fokuserare och sånt kul.


Image
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by gost »

Väldigt snyggt och propert. Lär förmodligen hålla värmen rätt bra om man stänger till väskan under drift.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Robert »

Snygg och fin lösning. Bra tips på väska med. Har funderat på att skaffa något sådant för min dator med i framtiden.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Morgan »

Jag testade också en liknande lösning till min bärbara dator, men får avbrott i kommunikationen så fort jag stänger locket till datorn.
Har du provat att stänga locket till datorn och väskan under användning? Det skulle vara kanon om det kunde funka för väskan är perfekt för en liten bärbar burk. Däremot använder jag samma låda till min autoguider som precis får plats med alla tillbehör.

//Morgan
// Morgan
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Grinde »

Morgan wrote:Jag testade också en liknande lösning till min bärbara dator, men får avbrott i kommunikationen så fort jag stänger locket till datorn.
Har du provat att stänga locket till datorn och väskan under användning? Det skulle vara kanon om det kunde funka för väskan är perfekt för en liten bärbar burk. Däremot använder jag samma låda till min autoguider som precis får plats med alla tillbehör.

//Morgan
Tjenare Morgan
Menar du att datorn tappar kommunikationen, när du viker ner skärmen?
Jag har tyvärr inte fått möjlighet att pröva väskan än, pga vädret.
Men när det kommer till nerfällning av skärm, så funkar det utan problem med min laptop, Asus EEE 1005HA, och jag ser ingen anledning till att locket på väskan skulle påverka nåt
(så länge man kommit ihåg att skära hål för kablarna så man inte klipper dom med locket)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Terje »

En liten varning för den typen av "heltäckande" lösningar, det gäller att vara försiktig med att köra när det är varmt eller lasta förmycket då det finns god chans att man lyckats täppa till luftintag / utblås från kylningen.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Grinde »

Terje wrote:En liten varning för den typen av "heltäckande" lösningar, det gäller att vara försiktig med att köra när det är varmt eller lasta förmycket då det finns god chans att man lyckats täppa till luftintag / utblås från kylningen.
Tack för tipset, det ska jag se upp med. Jag har skurit ut kanaler under burken där luftintagen sitter, och en större kanal på sidan vid utblåset (eller är det tvärtom?). Dessutom så verkar det inte bli varmare än -15°C när jag är ute, så det kyler nog endel också. Men jag kommer nog inte slå igen locket helt, utan lämna det lite på glänt... Men med tanke på alla program som körs, guidning, bildinsamling, planetarium och ev snart eqmod, så får den lilla stackarn nog jobba ganska hårt, så bör jag nog vara försiktigt som du säger.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Tompa »

Hej,

jag grunnar över hopkoppling av min EQ-6 till en laptop. Tanken är att använda Eqmod och trådlös gamepad/Cartes du ciel för styrning. Sen blir det väl programvara för kamerastyrning av något slag. Hur pass bra orkar din mini-PC med att driva alla program? Är det värt den relativt låga strömförbrukningen eller är det idé att ta ett steg upp vad gäller prestanda?

Allt gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Starsoft »

Jag testade också en liknande lösning till min bärbara dator, men får avbrott i kommunikationen så fort jag stänger locket till datorn.
Det finns inställningar i Windows kontrollpanel -> energisparfunktioner för vilka funktioner som ska påverkas då man stänger locket på sin laptop, stänger man av alla andra sparfunktioenr så att strömbrytaren bara släcker bildskärmen ska det inte vara något problem.
Hur pass bra orkar din mini-PC med att driva alla program?
Det är nog bara mängden minne man kan möjligen kan få problem med, jag har kört en likadan med programvara för huvudkamera, guider, CdC och annat samtidigt utan problem.

När det gäller att täppa till kyklanalerna så kan det vara bra om det är riktigt kallt ute, många datorer startar alltid fläkten på fullfart några sekunder när man slår på den, är det då riktigt kallt ute så tvärnitar den. En annan dator jag använde tidigare var jag alltid tvungen att starta inomhus innan jag tog ut den om det var typ 15-20 minus.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
OmniM
Posts: 5
Joined: 2010-12-15 12:32:15
spamtest: JA

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by OmniM »

Är du nöjd med storleken på den bärbara (10")? Sitter å väljer styrningsburk just nu å har lite funderingar kring just skärmstorleken. :)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Morgan »

Jag har en 10" Acer som fungerar bra ihop med Nebulosity.
Fördelen med de små burkarna är att dom är smidig att ta med sig och många av modellerna har lång batteritid.
Nackdelen med min bärbara är att den "bara" klarar en upplösning i HD (1280x720) och om man vill se camera raw bilder direkt från DSLR (utan ex. nebulosity) så behövs det en upplösning på 1024x768 som de flesta 10" bärbara burkar inte har.

//Morgan
// Morgan
OmniM
Posts: 5
Joined: 2010-12-15 12:32:15
spamtest: JA

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by OmniM »

Morgan wrote:Jag har en 10" Acer som fungerar bra ihop med Nebulosity.
Fördelen med de små burkarna är att dom är smidig att ta med sig och många av modellerna har lång batteritid.
Nackdelen med min bärbara är att den "bara" klarar en upplösning i HD (1280x720) och om man vill se camera raw bilder direkt från DSLR (utan ex. nebulosity) så behövs det en upplösning på 1024x768 som de flesta 10" bärbara burkar inte har.

//Morgan
Tackar så mycket för infon!
Då borde jag glida mera mot 12" hållet, ser ut att ha runt 1366 x 768 ( WXGA ) i upplösning de flesta.

Ursäkta hijackingen av tråden :)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Tompa »

Det var en bra kapning! Gav mig mer att tänka på.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: 'Hemmasnickrad' lösning för laptop och kablar

Post by Grinde »

Morgan wrote:Jag har en 10" Acer som fungerar bra ihop med Nebulosity.
Fördelen med de små burkarna är att dom är smidig att ta med sig och många av modellerna har lång batteritid.
Nackdelen med min bärbara är att den "bara" klarar en upplösning i HD (1280x720) och om man vill se camera raw bilder direkt från DSLR (utan ex. nebulosity) så behövs det en upplösning på 1024x768 som de flesta 10" bärbara burkar inte har.

//Morgan
Hej!

Om du kopplar in en bildskärm/tv till "monitor-kontakten" på netbooken, så kan du höjja skärmupplösningen till den upplösning canons raw-codec kräver, så man kan visa raw-bilderna direkt som du skrev. Sen är det bara att koppla ur bildskärmen/tv'n, så är problemet löst. Min burk klarar bara 1024x600, men det funkar ändå, det är bara själva installationsprogrammet av canons codec som kräver 1024x768 , för så fort du installerat den så ska det funka.