Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,
Hur har det gått med pågående Obs-byggen?
Det är så kallt och obehagligt ute så man sitter hellre och "projekterar" och kollar äldre tagningar än att man går ut och slinter runt med teleskop och kameror i vintermörkret! Är det fler än jag som börjar försoffas och sitter inne i stugvärmen och myser. Det känns som man är på jobbet största delen av fritiden också så när helgen kommer orkar man inte gå ut , -illa blir inga bilder av detta!
Funderar på att skaffa typ något kamera objektiv och sätta på QSI:n då jag gillar översiktsbilder, är det någon som har något tips vad man skall välja, kvalitet, bränvidd och så. Kan man sätta motorfokus på dessa objektiv, så man slipper stå ute i kylan och skruva..

M.v.h

LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Timo »

Hej,
mitt obs. är igång nu fast det återstår ett antal timmar till våren för att få det helt färdigt.
Har behövt skotta taket 4 ggr fram till nu eftersom jag öppnar det för hand och får väl fortsätta med den proceduren igenom hela vintern.
Men visst känns det obehagligt nu när kylan slagit till så därför drar jag till helgen en nätverkskabel till min inomhusdator så då är det i princip bara uppstarten som behöver göras ute i kylan.

Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by skafar65 »

Hmmm

Ja mycket skottande har det blivit denna vinter! Svårt att stänga även när man väl fått av taket! Tyvärr har det ju inte bara varait att starta upp och köra heller. Det blir sällan så tyvärr. Alltid något som strular tycker jag. Har nu under två kvällar försökt få tag i de där färgerna till M45 men gått bet! I fredags var det först efter en halvtimmes skottning (och svärande, stående på ett snorhalt tak i mörker) som jag kom igång och efter en haltimmes förberedelse (som det minst tar normalt). När väl första bilden landat på chippet kom molnen :( Då fick jag inte igen taket! Fram med stege igen och baxade in med kofot!

Igår (troligtvis årets finaste natt här nere). Normal uppstart, positionera in M45 efter lum bilden (bara detta moment kan ju lätt ta upp mot en halvtimma) (tacka vet jag färgkameror! :)). Insåg att det trots allt blåste lite mycket 7-8 m/s är vad det tål! Plockade fram några gipsskivor från garaget för att avskärma.... pust stånk stön 10 minus, ingen känsel i fingrarna!!!! Allt klart, bra guide parametrar. Klockan var inte mer än 18:00! Hela natten på mig att samla det två timmar RGB jag behövde... Då strejkade handkontrollen!!!! :evil: Fick inte kontakt med varken dator eller något!!!
AAAArrrrggh! En hel natts ljussamlande gick åt skogen!

Men visst är det kul! Inget har stoppat mig än. Det är frestande ibland att stanna inne framför brasan. Men bara tanken på lite fina råbilder att bildbehandla får mig fortfarande att bemästra det mesta :)

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Timo »

Stackars dig Micke :(
Känner igen det där att det strular så länge ibland att man till sist bara packar ihop eller får till några få exponeringar efter att ha trixat och donat flera timmar.
Mina 4 utvalda objekt är snart uppe på tillräcklig höjd så jag hoppas att kunna köra några pass utan strul.
Väntar hem en ny växellåda då jag upptäckte att axeln hade en rörlighet i sidled. Liten visserligen men alldeles tillräckligt för att ge utslag i PE-testerna och troligtvis den orsak jag letat efter under lång tid.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Ni är allt ett par riktiga "krutgubbar" va! Vränga av obs-taket med kofot det här är ju en hobby för finpulare! Nä hydralik det är modellen, några hundra bar i cylindrarna så löper nog taket fint igen.. Skämt åtsido det är inte kul när det strular och det kan det göra på en miljon olika sätt, lider med dig Micke.
Jag har faktiskt glapp i min Dec.växel på Losmandyn verkar vara ihopnitningen av gavlarna som gett sig, motorn liksom vobblar en smula när den slewar. Ra verkar ok än så länge funderar på att gradera upp den med det nya snäckdrevet som kommit, hade inte du gjort detta Timo?
Bifogar en liten bild som jag tog 2008 på prov med ett C8 från 1978, orange tub "extra coated" och en Meade (håll i dig Micke) 3,3 reducer, bara 20 sec bilder och coma som bara den, men ljusinsamlingen var det inget fel på!

MVH

LG

M13-RGB-test2-maxim-aa-neb.jpg
M13-RGB-test2-maxim-aa-neb.jpg (361.4 KiB) Viewed 3407 times
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Timo »

MIn RA wobblade också lite på grund av axelns rörelse i sidled.
Så du gör rätt i att byta den.
Ja, jag har uppgraderat till den nya enheten med drev och hus i RA-axeln.
Vid första monteringen gick PE ner från +7/-8 till +2,7/-3,2 om jag kommer ihåg rätt. Michael Sinichalchi på Losmandygruppen gick igenom mina Pempro resultat och tyckte att det går att finsjustera ännu bättre och bifogade råd på hur man gör det.
Det skulle jag inte gjort för efter det har jag inte kommit ner till dessa värden igen. Men troligvis började växellådans problem då också. Plockade ner och monterade ihop allt 7 ggr totalt :(
Men nu vet jag hur man gör och det är så in i Norden känsligt när man monterar ihop snäckdrev, hus, koppling,växellåda och motor. Sämre noggrannhet någonstans och det ger utslag i Pemprotesterna direkt. Nu undrar ni kanske varför det är så ?
Jo det har med kopplingen mellan snäckdrev och växellåda att göra. De har bytt ut den förlåtande Oldham kopplingen till en mycket styvare Ruland double disc coupler som inte tillåter i princip något annat än perfekt intrimning. Men lyckas man så kan man få ner PE till 1.0 bågsekunder. T.o.m. under det har några lyckats komma.
Gå in på helixgate.net och "whats new" så hittar du alla instruktioner för hopmontering.
Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Timo »

Glömde en sak.
Har du bytt ut växellådorna till McLennans P5-G11L82 ?
De kostar cirka 300.- och är precisionstillverkade och UTAN plastkugghjul !
Låter också mindre än Losmandys original.
Framförallt så blir PE-felet mindre.
Säljes på RSonline.se
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Starsoft »

Mitt pågående obs-bygge som redovisas i en annan tråd stoppades av den löjligt tidiga snön. Står så gott som klart för utplacering men får nu vänta till i vår, vidare rapporter kommer om det.

När det gäller motorfokus på teleobjektiv har jag en lösning som jag på grund av den bistra vintern ännu inte testat, rapport kommer.

Just nu sitter jag på Teneriffa och planerar en utflykt till toppen på Teide framöver för att se hur natthimlen ser ut, månen är för besvärande just nu, rapport kommer.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hur har det gått med pågående Obs-byggen

Post by Timo »

Anders,

hoppas att du får njuta av en helt ofattbart underbar stjärnhimmel :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius