Tips på liten tubhållare

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Tips på liten tubhållare

Post by Lasse »

Var inne på Silvan idag och köpte ett gjutrör och passade på att inventera deras lager efter nyttigheter. Hittade då denna klämma till pvc-rör. Köpte en 75 mm för 29:- det finns också en 50 mm och en 110 mm. Klämmorna är lite töjbara så att de även passar andra dimensioner. Med rätt dimensionerat rör, tub eller teleobejktiv, så sitter det som berget. Kanske något att spana in för att montera sökartub, eller piggybackmontage.

Image

Kameran på bilden med teleobjektivet väger 1.2 kg och den sitter som berget. Det är till och med lite svårt att ta loss. Även ett tele med kamera på 1.6 kg sitter benhårt utan att det extra clipset (se bild ovan). Så länge som diametern på objektivet/tuben är större än hållarens diameter så sitter den. Jag funderar på om jag inte skulle köpa två st 110 mm hållare för min nya tub.

Tyvärr vet jag inte vilka egenskaper hållaren har vid ex. låga temperaturer och minusgrader. Det kan ju tänkas att den lätt spricker vid belastning. Men det är förmodligen industristandard, så den bör nog hålla.
Hälsningar

Lasse
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Det va en bra grej! Tycker att det är lite ostabilt med 200mm objektivet och då är ju detta en bra lösning.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se