Erfarenhet från att bygga ett 4,5" GoTo Newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Boliw
Posts: 4
Joined: 2006-11-15 13:31:24
Location: Storvreta

Erfarenhet från att bygga ett 4,5" GoTo Newton

Post by Boliw »

Hej
Jag är ny medlem i gruppen.
Jag har byggt ett datorstyrt GoTo 4.5" Newton teleskop på ekvatorial montering på EQ2-mount på ett eget trebent stativ i "betongstabilt utförande".
Programvaran (TELEDRV 3.10B) kan köras under MSDOS, W95 och W98 (inte XP)
Funktionerna i styrningen är 8 stegs hastighetskontroll, Siderisk tid, autottracking med Hold för CCD fotografering, Manuell GoTo, Grand Tour GoTo, Enpunktkalibering, Autoguide, Wireless control, Meade LX200 kommandon för anslutning till ex.vis Carties Du Ciel stjärnprogram för stryrning. Funktion för STORA TECKEN på bildskärmen (som syns på 6 meters håll) är på ingång i nästa version av programvaran (TELEDRV 3.10 C)

Mekaniken består av stegmotorer med växellådor (snäckväxlar), en enkel elektronikbox (elektroniken finns att köpa "nästan färdig" som byggsats) som ansluts till LPT-porten (det måste finnas en LPT-port på datorn) och lite monteringsmaterial, inga encoders är nödvändiga
För anslutning för extern LX200 styrning och kommunikation behövs även en COM port

Autoguide med låsning och wireless control sker med en enkel reläbox och kräver inget extra av datorn

Allt är freeware och ett gör det själv paket för den som är intresserad och kan skruva ihop lite mekanik och löda lite grann
Manual på svenska finns för översändning.... sänd ett mail eller svara på inlägget med din mailadress så sänder jag över ett PDF exempar
:D

Väl mött
Boliw Storvreta
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Börje,

Jag snubblade över din introduktion i EQ6-gruppen och tycker det är roligt att se dig här också. Varmt välkommen!

Jag ägnar mig själv åt en del teleskopbygge och har bl.a. byggt ett 10"/f7, en 4"/f6 refraktor samt ett stativ (med drivning på båda axlarna) som håller för 10":aren. Motorerna är dock vanliga AC respektive DC-motorer där AC-motorn styrs av en hembyggd frekvensomvandlare och DC-motorn styrs med enkel fram/back.

Det hade därför varit roligt att försöka uppgradera denna med lite modernare utrustning och kanske så småningom få GOTO på den (om det går).

Eftersom jag alldeles nyligen inhandlat en HEQ-6 PRO och håller på att konvertera mina teleskop till denna, har jag inga problem att låta mitt gamla stativ bli "provbänk" för en sådan utrustning du talar om och skulle därför gärna se att du sänder mig dokumentationen.

Du får gärna ta kontakt med mig på cave_astrola@yahoo.se

Bästa Hälsningar

Jonas Carlsson
Boliw
Posts: 4
Joined: 2006-11-15 13:31:24
Location: Storvreta

Programbeskrivning för TELEDRV 3.10.B i PDF

Post by Boliw »

Hej

Jag lägger framöver ut beskrivning med bilder m.m. på teleskopstyrningsprogrammet på en webbsida enligt önskemål...

Källkod och Färdig EXE kod finns att få på begäran...

Jag har ändrat den tekniska beskrivningen av interfacet och har nu en enklare och bättre stegmotordrivare (3 Amp 12-24 Volt) som finns nu att köpa som byggsats. Den beskrivningen kommer med i nästa version TELEDRV 310.C

En lista på material, delar och lämpliga leveratörer kan jag ställa samman för den som önskar

Jag vill påpeka att för den som har ett standard EQ-2 eller ett Skylux 70*700 refraktor (LIDL) telelskop så bör man rengöra samtliga axlar och snäckväxlar från klisterfettet och återmontera med vanligt kullagerfett.

Jag har även gjort en liten men effektiv modifiering vid snäckskruvarna för både RA och Dekl. så att de nu är dynamiskt fjäderspända mot snäckhjulet, glappet är därmed reducerat till "0".


Mvh
Boliw Storvreta
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej igen Börje,

Du får hemskt gärna bli medlem i och lägga ut ditt material på ASAK:s diskussionsgrupp på Yahoo:
http://tech.groups.yahoo.com/group/Aquila_Kristianstad/
Efter införandet av Astronet för den en lite undanskymd tillvaro men fortfarande är den ett "rent" forum för ASAK:s medlemmar och andra amatörastronomer som vill diskutera allt inom hobbyn.
Om du beslutar dig för att gå med måste jag godkänna dig men det är naturligtvis en formsak och fungerar mest som ett filter att undvika oseriösa inhopp i gruppen. (Vi var med om detta en gång och beslöt då att införa denna funktion).
Jag skulle också önska att du lade in materialet på http://www.aquilastronomy.com som är ASAK:s hemsida och hoppas att vår webmaster Lasse Lindh kan göra det. Jag kopierar därför detta meddelande även till honom.

Bästa Hälsningar

Jonas