Trevligt med alla Obs-projekt + fråga till Starsoft

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Trevligt med alla Obs-projekt + fråga till Starsoft

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Trevligt med alla Obs-projekt, även jag håller på att projektera, dock min tilltänkta plats uppe på ett berg på tomten kan träffas av billjus!= glömma den platsen, se upp med detta. Har för övrigt skaffat mig en bildskärms kalibrator "Spyder 3 pro" väldigt smidigt, hänger den framför bildskärmen och kör en kalibreringsrutin och vips! mjuka och fina färger.

Tänkte komma igång så smått bara fullmånen sagt adjö, min semester börjar om Måndag..

När tänkte herrarna komma igång med fotandet igen?

Fråga: Har Starsoft någon skiss som man kan se det slutliga verket på? Verkar intressant detta..

M.v.h

LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Trevligt med alla Obs-projekt + fråga till Starsoft

Post by Starsoft »

Har Starsoft någon skiss som man kan se det slutliga verket på?
Hej LG, nej jag har ingen skiss utan det är nog så att det är själva det här bygget som är skissen!!

Mitt riktiga OBS behöver vara ca 50% större så det här är bara träning och prov inför det bygget. Här i det lilla obset får jag då också användning för några halvusla kameror och en del mindre optik som bara ligger och skräpar.

Så här långt ser det ut att gå bra men det återstår ett svårt moment, att bygga luckorna och vädertäta dessa. Jag har i alla fall så här långt gott hopp om att bara kunna skala upp bygget 50% och relativt snabbt kunna bygga det riktiga obset när den här betaversionen är klar.

Skulle det visa sig att konstruktionen blir lyckad så är det naturligtvis inga problem för mig att göra en skiss med lite riktiga mått på om någon vill ha en sådan.

En oväntad finess som jag upptäckte redan i det här lilla obset är att man faktiskt får plats inne i obset och kan åka med domen runt om man skulle vilja obsa visuellt. Med en lämplig höj och sänkbar pall skulle man kunna sitta riktigt bekvämt.

Jag har inte provat men jag gissar att det kanske skulle fungera med en 8" f/5 newton på en HEQ5 i det lilla obset som är ca 1200 x 1200 mm invändigt mellan väggarna.

Kul som sagt att det byggs i landet, bör väl få lite fart på den svenska verksamheten kan man hoppas, jag brukar följa ett danskt forum och i Danmark är det bra mycket mer som pågår.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb