Råd inför ev. observatoribygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Råd inför ev. observatoribygge

Post by gost »

Jag skulle behöva lite hjälp med idéer på lösning av mitt "observatorie"-problem.

Idag bär jag ut all utrustning på verandan, monterar upp montering, tuber, kameror, dator etc, varje gång jag skall fota. Med två små barn blir tillfällena få och tiden begränsad vilket gör att jag skulle vilja få antingen en smidigare portabel lösning eller någon form av semi-observatorie, dvs. ett mindre skjul som jag kan lämna en del saker.

Följande idéer har jag nu, men jag vet inte vilket som kan vara rätt väg att gå. Här kan era erfarenheter kanske hjälpa mig att fatta rätt beslut på en gång. En begränsning jag har är att tomten inte är så stor och de få platser som erbjuder någorlunda fri sikt mot en större del av himlen, inte tillåter några större byggen.

1) Boxad portabel lösning
Idéen går ut på att jag bygger en låda som har USB-hubb och strömkontakter för att snabbt få med sig allt och att allt ansluts till lådan som sedan ansluts till dator och ström. Här kan jag vinna en del tid i att koppla en massa kablar, men lösningen känns fortfarande lite kortsiktig.

2) Miniobservatorie
Jag har surfat runt en del och försökt hittat lösning på små observatorier. Här är några exempel
Image
Image
Image

Alternativt
Image


Fjärrstyrning till dom olika varianterna
Tanken här är att jag kopplar upp allt mot en USB->Ethernet hubb (http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2902358). Tanken med denna är att jag då kan styra allt från huset när väl prylarna står på plats. Vad tror ni om detta, är det möjligt? Någon som testat något liknande?


Ja, det är väl ungefär så långt jag kommit i mina funderingar. Hoppas ni har lite råd och tankar att komma med. Det blir kanske svårt att lämna prylarna där permanent med tanke på all fukt. För att ha en uppvärmd variant krävs så mycket mer.

En stor nackdel är att jag bor i sluttningen på ett berg. Här är en enkel skiss över hur tomten ser ut. Jag har markerat en tänkbar position med "Obs.". Frågan är om synfältet är för begränsat där. Från den platsen går det att se över huset eftersom tomten sluttar ner mot huset, så i princip får jag fri sikt från nordöst till söder. Nackdelen är att det från sydöst kommer en massa störande stadsljus.

Image

Satelitbild
Image
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Bengt »

Tycker inte du verkar ha några större problem att få till ett bra bygge på din tomt. Huvudsaken du har fri sikt åt det södra tycker jag . Norr fotograferar jag sällan åt. Tycker när man ser din karta att du har bättre förutsättningar än jag har.

Ljusföroreningar är ett värre problem kanske om det framförallt ligger åt söder. Se till så du har bra avskärmad byggnad åt det hållet som ljuset kommer från. Varför ska du bygga så himla litet om du har en tomt? Blir marginellt dyrare att lägga till någon kvm så du själv får plats där.Hur du än gör tror jag du behöver ha en dator där ute när du ställer in.Jag har tidigare haft en dator ute i min bod som jag sen fjärrstyrt via nätverk.

Fukt tror jag inte du behöver oroa dig för. Grejorna är byggda för att vistas ute och de ska klara bo ute i en ouppvärmd bod. Möjligen mår din laptopp bättre av att vistas innan mellan fototillfällena.

Ett alternativ bygge är att du sätter hjul på hela ditt lilla hus då får du fri sikt även långt ner . Nackdel mer vind och mer ljusinsläpp.

Något du mer bör tänka på som är ett litet problem för mig är att tak strålar massor av värme som stör seeingen. Lägg det på en plats där du eliminerar det problemet

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by gost »

Tack Bengt för dina svar.

Ett par följdfrågor. Om jag gör en större bod, är det möjligt att lämna stativ och OTAs där även om det saknas värme eller tar dom skada? På vintern kan vi ha -20 till -30. Hur gör ni andra under året?

Angående fri sikt åt söder så ser jag kanske till sydsydväst, så objekten i söder försvinner rätt snabbt.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Bengt »

Det största problemet är inte fukten skulle jag vilja säga utan stöldrisken.Jag har förvarat mina saker i min bod utan jag sett några fuktskador. faktum är att jag tror nästan grejorna mår bättre av att inte råka ut för kraftig kondens varje gång du tar in sakerna.
Tänk på att du har i de flesta försäkringsbolag inte försäkrat för mer än 30 tusen när det gäller uthus. Larm behövs samt så väl byggd att det inte är enkelt komma åt sakerna.

Varför bygger du inte pir? Du kommer bli galen av att stativet inte är stabilt när du går omkring det och ställer in.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Starsoft »

Tanken här är att jag kopplar upp allt mot en USB->Ethernet hubb
Jag har inte provat just denna men jag har dåliga erfarenheter av den typen av lösningar, se också upp för USB prestanda, den kanske inte håller vad den lovar, det finns 3 olika hastigheter för USB 2.0.

Jag skulle hellre välja att använda en enkel dator som får ligga ute i obset, kanske en Asus Eee Seashell som du fjärrstyr innifrån huset, då får du 3 olika USB portar och dessutom en kamera så att du kan se hur det ser ut inne i obset och den kostar under 3000 kr ny.

Som Bengt säger behöver du inte vara rädd för fukt, mina prylar stod i obset i två år och det enda problem jag hade var med flygmyror som verkade trivas bra inne i tuben.

En pir är också starkt att rekommendera, om jag måste välja mellan en fast pir eller ett obs så skulle jag nog välja en pir först, poljustering är ett elände att behöva göra när det är 20 minus :cry:

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by gost »

Tack för alla kloka råd, precis sådana jag är ute efter.

Jag har tagit en panoramabild på hur det ser ut från det läge jag tror blir bästa placeringen för ett observatorie. Vad tror ni om vyn, är Öst til Syd ett bra område att se över? Resterande delen av himlen är blockerad av träd, så frågan är om detta är ett bra ställe över huvud taget.
Image

Bakom det gröna huset nere till vänster och vidare till höger om det ligger stadens centrum. Detta ger en ganska kraftig ljusförorening, men som jag nämnde tidigare, detta är ändå det ställe på tomten som ger mest himmel.

Under dessa förutsättningar, tror ni det är värt att bygga? I så fall, vilken storlek rekomenderar ni minst? Räcker 2x3m för att bygga pir och få en liten hörna med dator och stol?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Bengt »

Man får räkna med att göra en hel del kompromisser när man bygger obs.

Med tanke på du har problem med belysning kommer förmodligen du att försöka ta på objekten när de står högt . Kanske mer det du ska titta på när du väljer obs byggarplats.Äger du själv träden kanske där finns något du i framtiden kan fälla .Brukar krävas lite övertalning av äkta hälfter men det brukar gå efter några års tjat :D

Bästa sättet är att se om du är nöjd med utrymmet på 2x3 meter genom att helt enkelt lägga ut ett snöre och se om utrymmet räcker för dina grejor. Efter en sommar med allt för mycket öldrickande kan omfånget minska kraftigt som man har att röra på sig :D

Om du är osäker på om du ska bygga kan jag personligen bara säga att bygga ett obs har varit till dagens datum mitt bästa astroinköp. Det har varit en lång foto torkan de sista åren utan fast obs byggnad.

Tror därför inte du ångar dig .Det behöver inte vara så märkvärdigt bygge . Börja satsa på en fast pir med låda över om budgeten och tiden inte räcker till i år till ett ordentligt bygge. Bara att slippa bära ut en montering för inställning sparar mycket astrofoto tid

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by gost »

Bra tips med snöret, det skall jag testa.

Nu är jag helt inne på att bygga något mer permanent efter era synpunkter. Två saker som då skulle behövas och som ni säkert vet var jag kan hitta, ritningar på pir och mindre observatorium?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Bengt »

http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html

Vet inte om du känner till detta stället men här är en uppsjö med obs byggen.

Bengt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by jorand »

Jag konstruerade en pir och en wedge i 20mm stålplåt till mitt observatoriebygge. Wedgen är möjlig att finjustera i alt och azimut för att förenkla polinställningen. Piren är fäst på 3 st 36mm gängade stänger som är fastgjutna i en cementbrunn. Det blev då lätt att väga av den. Bilden är väl inte den bästa på konstruktionen men den ger förhoppningsvis en fingervisning om utseendet. Om du vill ha mina ritningar så kan jag mejla dem till dig.

Jag har inte upplevt några problem med att ha både dator och skärm i ett utrymme som saknar värme. Även i vintras då temperaturen kröp under -20 grader startade och fungerade datorn utan anmärkning. För att vara lite skyddad mot vind och av avkylning satte jag upp en skiljevägg med innertak mellan teleskopet och utrymmet för datorn. Ett problem som uppstod med konstruktionen var att när jag skulle börja att fotografera med teleskopet så såg jag inte skärmen från teleskopet när skärpan skulle grovinställas. Problemet löstes med att jag markerade olika lägen på teleskopet för grovinställning. Fininställningen kan sedan göras via datorn.

Höjden på väggarna lät jag bestämmas av omgivande lampor. När jag är i observatoriet så ser jag inga lampor som kan påverka mörkerseendet. Det medför att jag inte kan se några objekt som har deklination på -10 grader eller lägre. I praktiken spelar det inte någon större roll då de atmosfäriska störningarna ändå är så pass stora i närheten av horisonten där jag bor.

Jörgen

Image

Image
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Wolfgang »

Om du är ute efter en färdigt förråd, som man enkelt kan modifiera till ett obs. Så finns det hos Cheapy,
4,6m2 6.500kr:
http://www.cheapy.se/Produkt___FOERRAAD ... 081_13081_

7,6m2 9.000kr
9,1 m2 11.000kr
mfl

Otroligt låga priser. Tydligen ingår frakt, över 3000kr. Gissar att det är till närmaste terminal.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Wolfgang »

Här finns också byggbeskrivning med materaillista på ex Enkelboden:
http://www.cheapy.se/wcsstore/ExtendedS ... lboden.pdf
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by Hans Bengtsson »

Det traditionella rådet att i första hand försöka ha bra horisont åt söder är inte alldeles självklart. Vilken riktning som är viktigast beror väldigt mycket på vad man i första hand vill göra. Det är ju åt "andra hållet", dvs i nordväst/norr/nordost, som vi kan dra fördel av vår geografiska position långt i norr. Objekt som ligger söderut kan oftast studeras ännu bättre av observatörer som bor längre söderut (dvs nästan alla).

Exempelvis är det mycket tack vare fotograferandet norrut som Gregor D kunnat upptäcka alla sina supernovor. I takt med att vi får fler och fler automatiska himmelsövervakningar har det också blivit alltmer tydligt att det är norrut som vi nordligt boende observatörer bör rikta blickarna för att bli först med upptäckter och även studier av redan upptäckta objekt.

Men, som sagt, allt beror på vad man vill satsa på.

mvh
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by bjorne »

Wolfgang wrote:Om du är ute efter en färdigt förråd, som man enkelt kan modifiera till ett obs. Så finns det hos Cheapy,
4,6m2 6.500kr:
http://www.cheapy.se/Produkt___FOERRAAD ... 081_13081_

7,6m2 9.000kr
9,1 m2 11.000kr
mfl

Otroligt låga priser. Tydligen ingår frakt, över 3000kr. Gissar att det är till närmaste terminal.
Nu har jag inte sett Cheapys färdiga förråd och bodar i verkligheten.
Däremot har jag tittat på Bauhaus byggen, snällt sagt så verkar det vara rena skräpet och inte värt pengarna.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Råd inför ev. observatoribygge

Post by stoffe »

Jag svarvade en adapterplatta som passar perfekt mot mitt EQ6 huvud som jag tänkt att jag ska svetsa fast i ett fyrkant stålrör som sedan skall gjutas fast i marken. Jag gillar att bygga saker själv så det fick bli den lösningen vilket inte verkar så tokigt nu när piren nästan är klar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.