Timos observatorie bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Här kommer ett par bilder från mitt bygge av nytt observatorium.
Friggan får ju vara 15 kvm numera :) och en vaksam vakt har jag också !

Timo
obset3.jpg
obset3.jpg (374.23 KiB) Viewed 5094 times
astrokatten.jpg
astrokatten.jpg (287.39 KiB) Viewed 5094 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Starsoft »

Ser ju trevligt ut det där Timo, katten verkar också trivas. Ett liknande obs med värmerum hade jag också önskat mig om jag inte hade bott mitt i stan men för mig lär det bli remote-obsande.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Bengt »

Inget "katta" strofbygge alls Timo. :D


Säga vad man vill men du väljer att bygga det rejält från början .

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Ja man är väl lyckligt lottad som bor hyffsat långt från stan.
Ozi , som katten heter, älskar att ligga och vila högt upp och reagerar knappt för borrmaskiner eller annat elektriskt-
Bengt, grannen var här och kollade och sa att jag behövde inte ha kortlingar på friggeboden. Men jag kan fortfarande få en aning rörelse i sidled så kortlingarna behövdes speciellt då taket skall skjutas fram och tillbaka under kommande år.
Takstolarna kom på plats idag och man kände sig som en apa efter allt klättrande på reglarna. Har inte använt stege då klättrande är bra rörlighetsträning för oss över 50.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge uppd.28juli

Post by Timo »

Nu har det mesta taket kommit på plats. Golvet är klart så när som på 2 spontade.
Armarna är långa som hos en schimpans efter allt klättrande upp och ner. (Mer träning än att använda stege :) )
Taket på värmedelen blir inte helt men nästan platt så att jag kan rulla det rörliga taket ovanpå.
Timo
obset28jul2010.jpg
obset28jul2010.jpg (274.26 KiB) Viewed 5020 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by skafar65 »

Hej

Ser riktigt rejält ut! Jättekul att se att du verkligen är på G Timo! Vad kommer du att ha för pir? Samma fråga till Bengt? När är det inviningsfest? :D

Mvh//Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Bengt »

Gillar konceptet med att rulla taket över din värmedel. Funkar det inte att sänka ena sidan i din värmdedel så du kan ha lutande tak utåt. Du kommer förbanna dig själv varje gång det snöar om det riskerar rinna in i din boddel.Eller är i vägen när du ska rulla ut taket.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Micke, piren sitter där redan. Det är gamla stadiga "Bettan" som i och för sig fick sig en törn vid jordbävningen men den fungrerar fint än.
Taket på värmedelen kommer att luta cirka 20 cm på 2 m. Inte mycket men eftersom värmedelen är "nergrävd" cirka 70 cm p.g.a. markens lutning så blir det lätt att raka bort den snö som kommer. När det kommer mycker snö så ser jag till att ha en presenning under och dra av snön. Lite arbete får man stå ut med.
Precis som Bengt så använder jag spontat och takpapp. Värmestrålningen från taket märks tydligt med mina brännvidder från 1700 och upp till 3000 mm.
Har det varit riktigt varmt som det kan vara i augusti så kan man kanske påskynda avkylningen med trädgårdsslangen ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Micke,

en invigningsfest får det bli.
Har börjat grundmåla panelen så det återstår en hel del än.

Ha det !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Testat taket och spikat upp panel på en sida.
Funderar på att skaffa en vinsch för att lättare öppna/stänga taket. Det är tungt men inte tyngre än att jag kan öppna det för hand men det är högt upp till takstolarna. Andra alternativ finns förstås men en handvinsch är kanske ett bra alternativ. Någon som har andra förslag ?
Timo
obset5.jpg
obset5.jpg (289.66 KiB) Viewed 4895 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Starsoft »

Enklast för en manuell lösning är nog att använda tampar och block för segelbåtar som man kan hitta t.ex. på Clas Olsson.

En elektrisk lösning som jag skulle rekommendera vore att använda en liten växelmotor med ett kedjedrev på utgående axeln som sedan drar taket via en cykelkedja. Om du sedan skulle komplettera med fyra gränslägen, dubbla i varje ändläge, så skulle du kunna få automatisk stängning vid regn eller vid en viss tid.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Tack för de förslagen Anders !
Provar med segelbåtslösningen först. Tror den räcker till, vi får se.

Mvh
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Timos observatorie bygge

Post by Timo »

Nu är väggarna uppe. Dörren skall på plats under dagen och sen kan jag äntligen flytta in instrumentet :D
Återstår mycket "småpill" med bygget men det får ta sin tid bara jag kan komma igång med astronomin under tiden.
Tyvärr har jag en del grävande kvar då marken står alldeles för nära väggen i nuläget. Här på åsen hugger man i sten vid varje spadtag så det gäller att spetta först och gräva sen.
Under försommaren har jag uppgraderat min Losmandy G11 med deras nya snäckskruvshus inkl. en ny snäckskruv av mässing.
De som hunnit göra Pempro-tester har kommit ner till -0,9/+1,3 bågsekunders PE och det är inte mycket för en montering i denna prisklass.
Hur bra jag får till det är en annan femma men det skall bli väldigt intressant att se hur långt ner jag kan komma.
Tyvärr hade jag inte råd att uppgradera DEC axeln också men en noggrann polinställning fixar nog den axeln.
obset6.jpg
obset6.jpg (448.11 KiB) Viewed 4807 times
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Starsoft »

Snyggt, nu börjar jag ligga efter med mitt eget obs men jag har åtminstone gjutit plinten till piren i veckan.

Jag tänkte också på din fråga om lösning för att öppna och stänga taket så finns det naturligtvis färdiga icke astrospecifika lösningar om man inte som jag gillar att pilla ihop egna prylar. Garageportöppnare verkar vara det som gäller, kostar ett par tre tusen, går enkelt att montera, brukar ha extern ingång för knappar där regnsensorn kan anslutas och dessutom ingår normalt fjärrkontroll.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Timos observatorie bygge

Post by Bengt »

Inte illa spikat av en gammal astroräv :D

Ser mycket bra ut.
Bengt