Nytt automatiskt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by stoffe »

Starsoft wrote: Tidigare trodde jag att det var dags att avsluta den här tråden men på grund av andra omständigheter så har det lilla obset ännu inte kommit igång så därför tar jag upp den här tråden igen för att fylla i de sista momenten.
Det är det som är det fina med den här hobbyn, man blir aldrig riktigt klar :)

Fint bygge föresten! Det ser snyggt ut och intressanta lösningar du har, kör du laptopen direkt på 12V?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Här är en länk till bilden över elektroniken så att hela bilden kommer med http://www.hemlin.se/astro/obs_1_el.jpg
kör du laptopen direkt på 12V?
Jag vet inte, jag tänkte se hur mycket ström de övriga prylarna drar innan jag bestämmer det, jag vill ju helst att det ska gå att köra en hel natt utan extern ström men jag vet inte om det är möjligt med ett kyligt 70Ah batteri. Eftersom laptopen blir lite varm så klarar den sig antagligen bättre mot kylan.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Timo »

Kul att du kommit så långt att det snart är färdigt.
Visst, kylan är ett problem och då observatoriet är så litet så kan du väl inte ha box med värme för batteriet ?
Önskar jag hade haft samma kunskaper i elektronik. Mitt nya bygge blir ett manuellt obs. med den moderniteten att jag kör och övervakar montering och CCD via nätverk från vardagsrummet. Alltid något. Men uppstarten måste ske utomhus.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius