Nytt automatiskt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

När jag i samband med ccd kamerornas intåg på amatörmarknaden återupptog min astrohobby tillbringade jag mina första säsonger mestadels stående i snön. Spännande och lärorikt som det var så blev det snart uppenbart att om jag inte skulle besegras av kylan och det blygsamma resultatet så var det nödvändigt med ett permanent obs. Det gick åt alldeles för mycket av den tillgängliga tiden till att bära och justera utrustning, när jag väl kom igång så var det nästan dags att stänga ned för att jag måste sova.

Därför så byggde jag för tre år sedan mitt första permanenta obs. det var ett "batwing" obs på ca 2x2,5 m. Det fungerade ganska bra men hade en del brister, de största bristerna var att det blev en ganska hög horisont, grundplattan till piren var inte fast nog och det var dessutom inte möjligt att montera elmotorer för att manövrera taket. Men trots bristerna så ökade produktionen av bilder drastiskt, andelen produktiv tid varje fotonatt ökade från kanske 25% till 80%.

Sedan kraschade min Artemis kamera vilket det tog absurt lång tid att få åtgärdat, den är nu tack och lov uppgraderad till en Atik 11002 som har fungerande kylning. Under tiden som gick utan kamera då hobbyn var vilande så funderade jag vidare på vad som skulle kunna förbättras för att öka kvalitet och produktion. Jag kom då fram till att en enorm förbättring vore ett nytt obs som hade egenskaper som gjorde att det skulle kunna sköta sig själv under natten så att jag fick sova. Har man ett jobb att sköta så är det inte roligt att komma i säng fem på morgonen inför en arbetsdag. Jag tittade vad som fanns på marknade i form av färdiga dome-obs i glasfiber och konstaterade att dom blev vedervärdigt dyra och hade trots det en del brister.

Så i sommar har jag för att bli klar med ett nytt obs före vintern tagit en liten paus i mitt pågående kameraprojekt och i stället ägnat en del möda åt att speca, designa och bygga ett eget obs i stället.

Den spec till obs jag ställde upp blev ungefär den här.

1. Det ska vara billigt, prylar och virke ska kosta max 15 000 inkl el och elektronik.
2. Det ska ha automatiska elektriska takluckor och erbjuda skapligt vindskydd.
3. Det ska kunna gå ned till horisonten och täcka 360 grader.
4. Det ska vara flyttbart, två personer ska kunna lyfta av det från en släpvagn till 4 utplacerade stenar med en pir i mitten.
5. Det ska vara diskret, det ska inte se ut som ett observatorium, helst ska det se ut som ett gammalt dass.
6. Det ska vara tyst, inga grannar ska störas eller bli onödigt nyfikna när det arbetar på natten.
7. Det ska vara ljustätt så att även kameror utan slutare ska kunna ta mörkbilder automatiskt på dagen.
8. Det ska finnas en inbygg lösning för att automatisk ta flatbilder.
9. Det ska ha någon form av värme och ventilation.
10. Hyggligt skyddat mot insekter (flygmyror som samlades på huvudspegeln) som var ett problem i mitt gamla obs.

Om någon skulle bli inspirerad av detta bygge så är jag beredd att hjälpa till med el och elektronik som är den krångliga biten, snickerierna bör gå att hantera för den hyggligt händige.

Nu medan Astronet har legat nere så har jag kommit en bit på vägen, jag börjar med en mindre 2/3 version för mina "skräpkameror" med liten optik som är tänkt för patrullfotografering, bilder och kommentarer kommer strax...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Bengt »

Låter spännande!

Även jag är i full gång med mitt obs bygge. Om allt går som det ska är bygget helt klart till säsongens början någon gång i slutet av augusti.

Kanske inte riktigt alla dina önskemål går att pricka av på mitt bygge :D

Men många misstag jag gjorde sist i mitt bygge har jag eliminerat denna gången. Bästa av allt blir mitt 18kvm stora varmrum där jag styr grejorna. Själva obset blir på 12 kvm med en rejäl pir av stål på 8"

Det enda som har helt spruckigt är min budget för bygget. :D


Bilder utlovas när allt är klart.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Hej Bengt. Kul att du också har ett bygge på gång jag har saknat bilder från dig, om Timo också får fart på sitt nya obs så borde det bli bra mycket bättre fart på oss till vintern.


Obsbygge:

Image
Fyra trädgårdsplattor som får simulera hörnstenarna, det här beta-obset blir 1200x1200 mm genom att skivorna är så breda så slipper jag skarva, måttet på det riktiga obset till mina 8" dubbeltuber blir 1700 x 1700mm invändigt.


Image
Här är en färdigkapad vattentålig 12mm playwoodskiva som hamnar närmast marken med ett hål där piren med HEQ5 monteringen jag köpte av GAIS ska sticka upp .


Image
Här har jag reglat i golvet, limat och skruvat.


Image
Stoppat i lite isolering, förmodligen onödigt men det låg i närheten så varför inte.


Image
Innergolvet i den undre fasta delen på plats, mer lim och skruv.


Image
Nu blir det intressant, fyra vagnshjul från Clas olsson monterade på några bitar 45x145 så att hjulkanten hamnar 500 mm över golvet, då blir det tillräckligt utrymme för "maskinisten" att krypa in om det behövs service. Här är det väldigt noga att hjulen hamnar på samma höjd för att undvika att överdelen "vickar".


Image
Här är tre av väggarna limmade och skruvade, den sista väggen blir bara skruvad så att det går att komma in om det behövs.


Image
Stöd till "taket" på underdelen i form av 45x45 är monterat.


Image
Taket på underdelen monterat provisoriskt, här ska ett stort runt hål sågas upp i mitten.


Image
Golvet till den rörliga överdelen slipat för att det ska gå bättre att limma dit reglarna, även här använder jag formplaywod för att den har en lackad och slät yta vilket gör att hjulen löper lättare.


Image
Många reglar i det rörliga golvet får att skivan inte ska bågna och därigenom bromsa hjulen.


Image
Ett runt hål med diameter 750mm är sågat i taket på underdelen. Över delen på det rörliga golvet monterad och golvet är lagt på plats, jag har här även börjat montera vägarna till överdelen. I hålet i mitten så syns några små skivor som sticker ned i det runda hålet som jag sågat i taket på underdelen, där sitter små "ottomanhjul" som också kommer från Clas Olsson som gör att det rörliga golvet inte kan åka ur läge i sidled. Det visade sig nu att vagnshjulen från Clas Olsson inte hade tillräcklig kvalitet, usla plastlager. Men jag hittade i stället hjul med riktiga kullager på biltema som ska vara till en sparkcykel som passade i samma hållare, dessa hjul fungerar perfekt, plattformen roterar helt ljudlöst och den går oerhört lätt vilket kommer att förenkla drivningen.


Image
Här är framsidan och baksidan monterad, bredden på öppningen är 600 mm.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Timo »

Hej,

alla väggreglar är nu uppe.
I e.m. gjorde jag den första takstolen. Lär bli regn imorgon men får jag en lucka så försöker jag få till resterande takstolar.
Sen är det dags att kapa och grundmåla ytterpanelen.
Men sambon har en lista på huset och garaget också :(
Ge mig ett par veckor till så ........
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by skafar65 »

Hej

Har förstått att det spikas en hel del i trakterna runt om kring! Varför inte följa Starsofts trevliga initiativ och lägga upp lite bilder? Alltid kul att följa.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Håller med Skafar, vore kul att se vad ni andra håller på med.

Jag tar också chansen att som jag brukar när det är ett obsbygge på gång att propagera för ett elektriskt tak så att ni kan sova lugnt medan fotonerna samlas in, kanske tillsammans med en regnsensor från Conrad:
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... c%2Fmd5%7D

Själv har jag har snickrat en del i helgen, har nu börjat med det som nog är det svåraste på bygget, luckorna. Bilder kommer i kväll...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Bygget har gått vidare en bit till men luckorna sitter ännu inte på plats...

Image
Här är väggarna stagade med ett par reglar. Det går också att se de två spåren i framväggens underkant där en tapp från framluckorna ska gå till ett litet hjul på insidan.


Image
Här är sidoväggarna monterade, det röda staget som syns inne i "domen" är till för att hålla väggar och golv i rät vinkel när de sista skivorna skrivas dit.


Image
Här är de sista stödreglarna för taket på plats.


Image
Här syns den senaste tänkta konstruktionen för att hålla de två yttre takskivorna som utgör väderskyddet på plats. I Bakkant sitter fyra geidrar som är till för utdragbara lådor, två till varje taklucka, köpta på Clas Olsson. I framkant sitter två ottomanhjul till varje sida, där är det tänkt att takskivan ska ligga löst på dessa, de två luckorna på framsidan ska sedan hänga i de yttre takskivornas framkant.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Nu är skenstyrningarna för takskivorna på plats och verkar fungera som det är tänkt. Bilderna visar två grova lister som sitter fastskruvade på styrningarna, på dessa lister ska takskivorna skruvas fast. Listerna visas både i det som ska bli stängt och öppet läge.
Image

Image

Nu gäller det att hitta något lämpligt material att använda till takskivorna, playwood verka uteslutet, det håller formen för dåligt när det saknas reglar. Kanske kanalplast kan vara något men jag har inte hittat någon sådan här på stan.

Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Lite nyttig har jag varit i helgen, takluckorna sitter nu på plats.

Image

Image

Image

Allt ser mycket bra ut så här långt, jag valde MDF board till luckorna som ska vara formstabilt. Jag hittade inte den oljehärdade vattensäkra varianten men det påstås fungera om jag målar vanlig MDF, det ska ju normalt heller inte komma vatten på boarden eftersom den ska få ett ytterlager av korrugerad plast. Jag får de om energin räcker för att montera plasten och frontluckorna i kväll, det är också lite kritiskt för här ska plasten fungera som vattenlås i skarven mellan takskivorna.

Fortsättning följer...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by funkstar »

Inte helt jätteolikt.. :D Coolt bygge!
Attachments
VLT.jpg
VLT.jpg (259.61 KiB) Viewed 7680 times
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Robert »

:) Slutmodellen blev lite större ser jag.....
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Ja det syns väl varifrån inspirationen till designen kommer...

Här har jag lagt på plasttaket provisoriskt för att försöka klura ut hur vattenlåset ska se ut.

Image


Här ligger några spikbleck och brickor på skarven mellan takhalvorna och dessa får simulera hur jag tänkt mig vattenskyddet. Med lite fantasi går det nog att se hur vattnet är tänkt att luras kvar i plastrännorna. Om något lite skulle rinna in så gör det inte så mycket, det blir ju även bra med vatten i form av kondens när man fotar med luckorna öppna, dessutom så kommer jag att sätta en sista vattenfälla i form av en liten stupränna på insidan av takluckorna mitt i skarven för att fånga upp ev. droppar. Om öppningen hade varit större så hade det gått bättre att göra ett vattenlås som då hade kunnat ha större överlappning men i det här lilla obset så måste jag snåla på överhänget.

Image


Här har jag hängt dit frontluckorna provisoriskt med hjälp av snabbtvingar för att se att luckorna inte påverkas nagativt och dom går lika lätt och bra även med den nya vikten.

Image


Nu tar en lite trist operation vid, obset måste delvis montera ned för att kunna målas, en del lister för ljus och insektskydd ska monteras och naturligtvis ska drivning, el och elektronik monteras. En intressant detalj är tätningsborstar som jag tänker använda för ljus och insektsskydd, kan vara användbara i många sammanhang, syns exempel på dessa här:

http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Cata ... borstlist/


Fortsättning följer...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Då har slutförandet av obs-bygget kommit igång, det gick inte att fortsätta arbeta hemma på altanen av flera skäl så nu har jag hyrt in mig hos en god vän för att komma vidare.

Image

Image

Jag har här monterat bort en massa delar för att komma åt och måla innan prylarna skruvas tillbaka för transport ut till skogen, målning är kladdigt och tidsödande men det är bara att kämpa på. Playwood är inget idealmaterial har jag kommit på så det lär bli något annat till nästa obs.

Fortsättning följer.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Bengt »

Ser ju lovande ut.

Vet inte om du var på träffen i Mariestad.Vi fick där ett bra tips på bra astrobyggmaterial. Laminatskivor från lastbilskapelltilverkning.

Verkar som det går få tag i krockskade såna skivor.
Lätt och behöver ej målas.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nytt automatiskt observatorium

Post by Starsoft »

Vi fick där ett bra tips på bra astrobyggmaterial. Laminatskivor från lastbilskapelltilverkning.
Tack för ett utmärkt tips Bengt, verkar vara ett helt perfekt material för små astrobodar, nu gäller det bara att hitta någonstans att köpa sådana till ett hanterbart pris.

Annars är det stiltje på byggfonten, en nackdel med min nya byggplats är att jag inte kan vara där på helgerna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb