Hej
Då har jag mellan regnskurarna kommit igång med ver 2.0 av det automatiska observatoriet. Det som nu återstår i ver 1.0 är värme, ventilation och styrelektronik och det tänkte jag för att förenkla en aning samordna med installationen i 2.0. När jag byggde ver 1 så kom inte sakerna på plats i rätt ordning vilket gör att det är lite krångligare att montera det som saknas nu. I ver 2 så kommer jag att montera prylarna medan det finns gott om plats och samtidigt sätta in motsvarande prylar i det lilla obset.
Jag har redan märkt att det blir väldigt mycket enklare att bygga v2 när jag har en beskrivning att gå tillbaka och titta på, nu kan jag göra rätt på en gång. En klar fördel med att lägga upp en sådan här byggtråd, man dokumenterar ju mer och bättre än vad i alla fall jag gör annars och minnet är ofta inte så bra som jag tror.
Än så länge har jag inte använt regnkläderna jag köpte, även om bygget drar ut på tiden så är situationen inte så desperat ännu. Nu lovas bättre väder under veckan så då kanske det går att komma framåt med bygget utan att behöva plaska runt i vattenpölar.
Jag satte också upp övervakningskameran helgen, bilden är ganska kass men det beror nog inte på kameran utan på den video till USB omvandlare som jag använder, får prova med en bättre sådan framöver men kvalitén räcker för huvudsyftet som är att se om det ligger snö på taken innan luckorna öppnas.

Så här ser byggplatsen ut, v1 i bakgrunden och underdelen till v2 täckt av en pressenning, till höger står en "eldtunna" och de svarta puckarna är till infiltrationsanläggningen. Bildens geometri gör att det ser väldigt underligt ut, huset verkar jättehögt och obsen ser ut att stå nära, man kan också se att det återstår lite målningsarbete på vindskivorna. Kameran sitter bra alldeles under taket i gavelspetsen, att koppla ur IR belysningen var inget problem. Bilden är skalad till 50% vilket är det format jag tänker lägga ut den på nätet i.

Här är den svartvita versionen som kommer att användas för nattbilder, det här är dagtid.

Här är en bild tagen under riktigt mörker under tunga moln i helgen, det behövs lite mer bildbehandling men även här så går det nog att se de som man behöver se.
Härmed avslutar jag den här tråden och återkommer med info om ver 2.0 så fort himlen klarnar upp.
Anders