Nytt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Nytt observatorium

Post by Timo »

Inom 2 veckor börjar jag riva ner det gamla observatoriet för att bygga ett nytt under vår/sommar.
Det blir en 15 kvm stor friggebod med 9 kvm för teleskop och ett rum , 6 kvm, för data och förvaring.
Eftersom G11:an skall plockas ner så kanske en omfettning vore på sin plats. Den känns lite trög i deklinationsaxeln vilket försvårar balanseringen.
Även fästet mellan pir och G11 får ses över. Fram till nu har den varit provisoriskt fastsatt. Får fixa till en platta liknande den Mattias har på gång
och köpa in en Losmandys piradapter.
Ser fram emot ett nytt fräscht observatorium med lite mer plats än tidigare.

Hälsningar
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt observatorium

Post by Bengt »

Aha det var därför du spionera lite på mitt bygge Timo häromdagen :D



Ska du köpa adaptern från Hans får du vänta ett ett tag . Han fick beställa min adapter från USA.

Kanske kan vi få fixat våra plattor till bra pris om vi får gjort de på samma ställe. Funderar på att anlita vår lokal mekaniska verkstad till jobbet.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nytt observatorium

Post by Timo »

Du har ju inget OBS än så det fanns inget att spionera på :D
Ja, varför inte, vi kan ju lämna in våra beställningar samtidigt.
Jag måste göra en ritning först bara. Behöver mäta ut var hålen för pirfästet skall sitta, sen är det ju bara ett centrumhål i rätt dimension som fattas.

Nu kan ni inte vänta er astrobilder i parti och minut längre då jag plockar ner instrumentet :lol:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius