Ljungbackens Observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Ljungbackens Observatorium

Post by mirror »

Hej på er!
Jag är färsk på detta forum. Vill gärna dela med mej av projektet som precis är klart.
Jag började bygga detta newtonteleskop för ca tre år sedan och nu återstår endast aluminisering av huvudspegeln och lite småfix.
Ochså själva observatoriebyggnaden förstås. Har ritat färdigt den så förhoppningen är att ha huset klart och teleskopet i bruk till hösten.
Den kommer att finnas hemma på tomten ca 5 mil norr om Göteborg.
Min hemsida heter http://www.observatorium.se. Där finns det rätt mycket informasion och en del bilder på teleskopet under rubriken blogg. Vet inte riktigt hur man gör för att ladda upp bilder här..

mirror
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ljungbackens Observatorium

Post by Starsoft »

Hej

Riktigt imponerande telskopbygge. Något storleksmässigt liknande har jag också i tankarna som ett framtida projekt, det vore högintressant att få någon uppgift om hur stort det periodeiska felet blir så småningom.

Jag är också lite nyfiken på några andra saker, vad för styrelektronik kommer du att använda? Har du slipat huvudspegeln själv?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Ljungbackens Observatorium

Post by mirror »

Jag har valt borstlösa 24 voltsmotorer med encodrar. Dessa har 1024 pulser/varv. I paketet jag köpte från Allmotion ingick två styrkort och en programvara inkl licens. Den heter Allmotion studio. Ett program med oändliga möjligheter men just nu är det bara start stopp och varvtalsfunktioner inlaggda. Strömförsörjningen kommer från Swansons telemekanik i Älvängen och räcker till det mesta. Finns t.ex möjlighet att komplettera med batterier som räcker ca 5 timmar. Jag hade teleskopet med på underhållsmässan i Göteborg förra veckan som en eyecatcher och där handlade det bara om att det skulle röra sej då och då. Spegeln har jag köpt av Joel von Knorring. Spegelslipare från Fagersta.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ljungbackens Observatorium

Post by funkstar »

Tjena Tommy
Jag var på underhållsmässan och kollade på ditt teleskop (tom. så att det var vi som hade montern just framför eran... Easy Laser/Damalini).
Det var jäkligt fint bygge måste jag säga. Gillade hur du hade stoppat in dec-motorn innanför gaffelbenet. Smidigt och snyggt. Var där på fredag morgon och gick en sväng och då var tyvärr inte datorn uppkopplad. Blev nyfiken på vilket styrsystem du använder, är det inte Easy Motion Studio( http://www.technosoftmotion.com/index.php ) du menar i din post ovan? Håller på med exkat det styrsystemet till ett projekt på jobbet, rätt coolt faktiskt. Dock ngt meckigt bara.. Allmotion verkar ha att göra med många hemmabyggare hehe, är själv en trogen kund :D Vad var det för motorstyrare du investerade i?
Man blev oxå lite nyfiken på det STORA snäckhjulet, vad fick du betala för det och/eller tillverkade du det själv?
Även den totala budgeten blir man ju nyfiken på, det var inga dåliga grejjer du har stoppat i.
Ska bli intressant att följa utveckling och ev lite bilder när spegeln hamnar på plats.

Men "bottom line" - snyggt jobbat!! Mer hembygge till folket!!

Pera
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Ljungbackens Observatorium

Post by mirror »

Tack för fin respons. Jag citerar Olle Sköld på Almotion;:
Alla styrningar från technosoft som Almotion säljer bygger på en central styrintelligens som de kallar för Motion Chip.
Detta är i princip en liten dator som läser ett basic-liknande språk, viklet man programmerar med hjälp av deras utvecklings-miljö som heter ”Easy Motion Studio”.
Man kan säga att intelligensen i dessa styrnignar bygger på 2 nivåer, där den första och grundläggande är setup’en.
Här lagras alla parametrar som styrningen behöver, dvs motortyp, ström, kör-sätt, återkoppling, överströms-skydd, positions-skalning, kalibreringar och en mängd andra parametrar.
Andra nivån är själva programmet med kommandon som styrningen skall utföra. Styrningen kan arbeta enbart med ett internt program, men lika så helt utan vilket innebär att alla kommandon skickas utifrån via RS232 eller CAN.
Man kan också göra ett mellanting där programmet i drivern tar emot data och/eller kommandon utifrån.
Men om man har en PC som är tänkt att skicka kommandon ifrån så brukar det oftast vara att föredra att lämna motorstyrningens programdel helt tom och bara göra en setup i drivern. På detta sätt kan man enklare göra modifieringar i hur styrningen används utan att behöva koppla upp styrningen mot Technosofts utvecklingsmiljö.
Styrningarna kan sedan kopplas i nätverk, vilket innebär att den första kopplas till datorn via COM-port (RS232), och de följande styrningarna kopplas i CAN-nätverk till den första. På det sättet kan man styra allihop från mjukvaran i datorn som om alla var kopplade direkt till datorn.
Slut citat.
Snäckhjul och snäckskruvar är egen tillverkning. Prislappen är lite luddig men runt 65 000 skulle jag tro + ca 1000 timmar.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Ljungbackens Observatorium

Post by mirror »

Glömde beteckningen på styrningarna.
ISCM4805 48V 5A DIN RS232/CAN
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.